Projecte Educatiu de Centre (PEC)

ÍNDEX

1.-INTRODUCCIÓ

  • Definició del PEC.
  • Anàlisi del context.

2.-CONTINGUTS DEL PROJECTE.

  • Qui som?
  • Missió. Què pretenem?
  • Valors.
  • Visió.

3.- LÍNIA PEDAGÒGICA I METODOLÒGICA

3.1.- Metodologia

3.2.- Atenció a l’alumnat.

3.3.- Criteris d’avaluació.

3.3.1. Avaluació de l’alumnat.

3.3.2. Avaluació de centre.

3.4.- Activitats extraescolars.

4.- ESTRUCTURA ORGANITZATIVA:

4.1.- Organització pedagògica.

4.2.- Àmbit Institucional.

4.3.- Àmbit Econòmic- administratiu.

4.4.- Àmbit de relacions externes.

4.5.- Projectes.

5.- PROJECTE LINGÜÍSTIC DE CENTRE

5.1.- Tractament de la llengua catalana com a llengua vehicular i d’aprenentatge.

5.2.- Procés d’ensenyament – aprenentatge de la llengua castellana.

5.3.- Llengua anglesa.

6.- DIFUSIÓ, APLICACIÓ I REVISIÓ

 

1.-INTRODUCCIÓ.

 

  • Definició del PEC

 

Entenem el Projecte Educatiu de Centre com una proposta integral que ens permet definir coherentment el procés d’intervenció educativa a l’escola.

 

El PEC compromet i lliga tots els membres de la comunitat escolar amb una finalitat comuna i respecte els principis rectors del sistema educatiu i per els centres de titularitat pública que estan definits a l’article 93 de la llei d’Educació.

 

Ens ajuda a revisar i posar en comú els nostres plantejaments instructius, formatius i organitzatius.

És un instrument de gestió que enumera i defineix els trets d’identitat del centre, formula els objectius que pretenem i expressa l’estructura organitzativa de l’escola.

 

La nostra escola ha estat sempre sensible a les dinàmiques de renovació i canvi que genera una societat plural,oberta i dinàmica com la nostra.

 

En cap cas el nostre projecte vol romandre al marge de les exigències que aquests canvis provoquen en la realitat i ales formes més adequades de respondre als mateixos.

 

Des d’aquests principis l’escola assumeix amb la comunitat el compromís d’una educació integral capaç de formar persones que desenvolupin les seves habilitats en l’àmbit intel·lectual, ocio-afectiu i moral, que els permeti una realització positiva no sols respecte els seus compromisos i projectes personals, sinó també una resposta constructiva a les demandes i exigències de l’entorn social i cultural on viuen i conviuen.

 

 

  • Anàlisi del context
    • UBICACIÓ
      • El col·legi públic Santa Maria de Gardeny es troba ubicat en el barri de la Mariola- Blocs Joan Carles de Lleida,carrer Rossinyol nº 2 on hi ha la porta principal.
    • ALUMNAT
      •  Pel que fa al seu alumnat són majoritàriament del barri i zones pròximes a aquest barri.
    • RÈGIM
      • Per les característiques del barri i del propi alumnat,aquesta escola en el seu dia fou considerada de règimen d’Acció Especial, actualment és un CAEP de complexitat C.

L’escola ha realitzat un Pla Estratègic durant els cursos 2000/2005 per a consolidar els Agrupaments Flexibles, implementar l’aula d’informàtica per introduir el TIC com a suport de l’activitat docent.

El centre és PAC -09.

 

      • Els passadís central es troba a l’entrar a l’edifici per la porta principal d’accés a l’escola. En aquest hi ha :

 

Un despatx de direcció,un despatx de cap d’estudis, una tutoria(utilitzada per l’EAP del centre),un despatx de secretaria, un d’administració, una consergeria, un despatx per l’assistenta social,un depatx del’AMPA.

En una de les ales de l’edifici hi torbem:

6 aules(tres pertanyen a Clnicial ,3 pertanen a C.Mitjà),la sala de professors/es, una aula de religió ,una de desdoblaments, uns lavabos per als alumnes(nens i nenes) i uns lavabos per als professors/es.

A l’altra ala de l’edifici hi ha :

4 aules  que pertanyen a C.Superior, una aula d’anglès, una aula de música,una aula d’informàtica,dues aules de desdoblaments, una biblioteca,una aula canó,uns lavabos per als alumnes (nens i nenes) i uns lavabos per als professors/es.

 

El parvulari és una construcció que està separada de l’edifici principal de l’escola per un espai d’uns 20 metres de porxo.

 

Consta de:

6 aules ,una tutoria, una sala d’usos múltiples (psicomotricitat),una sala amb servei de rentadora -assecadora, dos lavabos (un per als infants i l’altre per les professores, una de les aules és utilitzada per a desdoblaments.

A l’exterior hi trobem: dues pistes poliesportives ,un recinte -espai tancat per a l’esbarjo dels nens i nenes d’educació infantil.

L’escola compta amb un servei de menjador amb cuina pròpia i un gimnàs.

 

 

 

 

2,-CONTINGUTS DEL PROJECTE.

 

  • Qui som?

 

L’escola  Sta Mª de Gardeny és una escola pública ubicada en el barri de la Mariola de Lleida ,integrat majoritàriament per alumnat d’ètnia gitana.

L’atur és un dels principals problemes que afecta al barri, la seva baixa formació a causa de no acabar els estudis obligatoris i la tendència a deixar els estudis fan que molts dels nostres alumnes no acabin l’ensenyament obligatori.

 

Aquestes característiques diferencials han fet que el nostre centre estigui considerat com un CAEP i per la seva complexitat de tipologia C (màxima dificultat).

Els  nostres alumnes presenten un alt percentatge d’absentisme,greus problemes d’integració social, hàbits antisocials,incorporació tardana al sistema educatiu,canvis de centre i escassa col·laboració pares- escola.

 

Actualment hi ha tres grups d’educació infantil i dotze  grups de primària amb una matrícula de 273 alumnes en total.

El claustre de professors/es  tenen com a projecte educatiu de centre aconseguir millorar els nivells de cohesió social que siguin un clar reflex en els resultats acadèmics i en conseqüència millorar les expectatives d’èxit acadèmic.

Tots els processos que defineixen el centre com a institució educativa han estat sempre determinats per l’elaboració de projectes i l’ impuls de plans de millora per a esmenar les necessitats que com a centre tenim.

Diferents projectes:

Pla  Estratègic 200-2004 / Projecte Puntedu 2004/2007 (projectes de biblioteques).

 

Actualment som un centre PAC,ILEC i es duu a terme el LEXCIT.

I Centre formador d’estudiants en pràctiques.

 

 

  • MISSIÓ. Què pretenem?

 

La nostra missió és proporcionar a l’alumnat un marc d’aprenentatges instrumentals per a desenvolupar les capacitats de sociabilitat, de relació i de descoberta dins d’un àmbit físic i afectiu adequat a les seves característiques i a les seves experiències prèvies tenint en compte que la seva majoria són d’ètnia gitana.

Compartint amb la família i l’entorn la tasca del procés d’ensenyament -aprenentatge.

Volem assolir una millora dels processos educatius i dels aprenentatges per a que els nostres alumnes siguin capaços d’adquirir coneixement i desenvolupar-se com a persones competents i ciutadans responsables en el món que els ha tocat viure.

 

  • VALORS.

 

Ens identifiquem com a escola catalana. No només per tenir el català com a llengua vehicular i d’ensenyament ,sinó per facilitar el coneixement i la integració a la nostra cultura a l’alumnat,sigui quina sigui la procedència de les seves famílies.

Vetllem per la coeducació. Valorant a l’alumnat com a persones, independentment del sexe, per tal que assoleixin un nivell satisfactori  d’autoestimació i  d’autonomia personal.

Potenciem que sigui :Integradora i Compensadora, per tal que tot l’alumnat ,siguin quines siguin les seves capacitats intel·lectuals i/o físiques, es senti recolzat i les pugui desenvolupar de manera òptima,i es pugui sentir potenciat i valorat.

 

 

Volem aconseguir que sigui: Estimuladora, per tal d’aconseguir afiançar l’autonomia personal de l’alumnat, potenciant la seva creativitat i iniciativa, així com ajudant-lo a desenvolupar hàbits i actituds científiques i a desvetllar un esperit crític.

Estem Oberts a les noves tecnologies, afavorint que el nostre alumnat les coneixi i utilitzi,per tal d’aconseguir una aprenentatge més atractiu ,estimulador i dinàmic, d’acord amb la realitat que vivim.

Promovem la formació permanent del professorat a partir del Pla de Formació de centre com a col·lectiu en pràctica.

Potenciem la participació de les famílies, per tal de possibilitar la seva col·laboració en la vida de l’escola a través del es vies establertes i el seu apropament a la feina global que hi desenvolupen.

Ens identifiquem amb una escola: Sociabilitzadora , cooperativa i solidària. L’alumnat ha d’aprendre a compartir amb els seus companys/es ,tant els coneixements com els materials de classe,respectant les diferents individualitats que coexisteixen en la nostra societat.

De la mateixa manera ,potenciem que l’alumnat se superi com a persona dins de les pròpies capacitats,allunyant-lo de la competitivitat i l’ individualisme.

 

  • VISIÓ

 

Volem ser:

 

Un centre on tots els seus alumnes assoleixin les competències bàsiques que els permeti  un aprendre a aprendre al llarg de la vida i que tingui un clar reflex en la millora dels resultats acadèmics.

 

Una escola que promogui l’assoliment de la cohesió i equitat social on tots els alumnes gaudeixin de la oportunitat de

convivència i aprenentatge que els permeti superar les diferències per raò d’origen social i econòmic.

 

Ser un centre acollidor i inclusiu, capaç d’atendre amb qualitat tots els alumnes tot donant resposta a les seves necessitats educatives i d’estils d’aprenentatge mitjançant un  canvi metodològic a fi d’aconseguir la màxima autonomia dels nostres alumnes.

 

Una escola que col·labori, participi i cooperi amb altres centres educatius, els serveis i les entitats del barri de la Mariola per a sumar esforços i oferir millor continuïtat educativa.

 

Un centre amb les tecnologies de la informació com a eïna d’ús de les TAC com a recurs bàsic d’aprenentatge.

 

Ser un centre que faciliti als mestres i altres professionals les condicions òptimes pel desenvolupament de la tasca docent amb qualitat concretat en un pla d’acolliment integrat en el PEC.

 

 

3.- LÍNIA PEDAGÒGICA I METODOLÒGICA

 

3.1.- Metodologia.

Aconseguir una línia pedagògica i metodològica homogènia és el nostre propòsit. Per això és consensuaren els diferents criteris en les reunions de claustre,cicle i grups de treball, per establir una línia comuna.

 

El centre considera com a aspectes prioritaris:

 

  • Metodologia activa: que potenciï la iniciativa i la creativitat de l’alumne,basada en l’observació directa i experimental,sortides pedagògiques,tallers,biblioteca, diari escolar AVANT, celebració de festes tradicionals. Utilitzant sistemes actius que impliquen la participació dels alumnes ( projectes).
  • Personalitzada: tenint en compte les necessitat de cada alumne.
  • Investigadora : que permet a l’alumne a través de l’observació,l’experimentació i la reflexió, construir el seu propi aprenentatge.
  • Globalitzadora :que desenvolupi en l’alume la capacitat d’aplicar els aprenentatges en diverses situacions i contextos.
  • L’impuls d’altres llengües: A partir de 1er de Primària s’introdueix el castellà. S’introdueix  l’anglès a P5 de forma lúdica.
  • Noves tecnologies: Integrant les tecnologies de la informació i de la comunicació (TIC) en el procés d’ensenyament i aprenentatge i en l’avaluació de les diferents àrees del currículum.
  • Activitats i treballs a casa:A partir de Primària ,progressivament, la mestra proposarà activitats per fer a casa i així reforçar el treball de classe.
  • Avaluació dels mètodes d’ensenyament i aprenentatge: Ha de ser contínua i global i ha de servir com una eina de correcció del procés per donar una flexibilitat  adequada a les intervencions pedagògiques.
  • Donar rellevància a les competències transversals: A través del  desenvolupament de diversos projectes, eina vàlida per aconseguir una educació integral dels alumnes.

 

3.2.- Atenció a l’alumnat.

 

3.2.1.Agrupaments Flexibles.

Considerem la diversitat com una característica de les persones i de la societat, que ha de tenir el seu reflex en l’escola.

Els alumnes són diferents entre ells  i aquest  ha de ser el punt de partida de tota actuació educativa.

Per l’atenció a la diversitat ,es potencien els agrupaments flexibles en les àrees instrumentals de llengües i matemàtiques, així com els desdoblaments en l’àrea d’anglès.

 

3.2.2.CAD.

La CAD del centre prioritza el treball de les àrees instrumentals i també aspectes de socialització i autonomia personal.

L’atenció de l’EAP prioritzarà : alumnes amb dictamen, alumnes amb informe de la CAD, petició del tutor/a o de l’Equip Directiu per mitjà del full de demanda de valoració de l’EAP. Avaluació de l’alumne/a per part de la psicopedagog/a que realitza la devolució corresponent del cas informant a la CAD que és qui pren la decisió.

 

3.2.3.Activitats i treballs a casa.

En tota la Primària i d’una forma gradual i progressiva la mestra proposarà activitats per fer a casa i així reforçar el treball de classe.

 

3.3.Criteris d’avaluació.

3.3.1.Avaluació de l’alumnat.

  • Cicle Inicial

Assistència i puntualitat 10%, Actitud davant la feina 20%,Comportament 20% i Controls 50% (finals 30% i parcials 20%.

  • Cicle Mitjà.

Assistència i puntualitat 5%, Actitud davant la feina 15%,Comportament 5% i Controls 75% (finals 35% i parcials 40%).

  • Cicle Superior.

Assistència i puntualitat 5%, Actitud davant la feina 10%,Comportament 5% i Controls 80% (finals 35% i parcials 45%).

Els informes de les avaluacions es donaran trimestralment i les valoracions són: I,S,B.N,E.

3.3.2. Criteris de sisena hora.

Les activitats que es duran a terme a la sisena hora seran per a tota l’escola les següents:

Hàbit lector/biblioteca – TIC- Competències Bàsiques- Tutoria –Taller.

 

 

 

3.3.3.Avaluació de centre .

L’escola és un PAC O9 que determina ja en ell mateix una avaluació interna de resultats i activitats.

Cada curs escolar hi ha una Comissió d’Avaluació externa del PAC. Aquesta valora els resultats obtesos.

3.4. Activitats extraescolars, complementàries i serveis de suport.

  • Jornades culturals: Es fan sempre abans del període de vacances de setmana santa. Festival obert als pares/mares de l’escola.
  • Festes Populars: Castanyada,Nadal, Dia de la Pau,Carnestoltes (a l’aula) i Sant Jordi amb la celebració dels Jocs Florals, Festa Final de curs de sisè.
  • Sortides ,excursions i visites de caràcter pedagògic i lúdic: organitzades per la Paeria, Generalitat, Benestar i Família i totes aquelles institucions que ho faciliti. Excursió de fi de curs dels alumnes de 6è.
  • Participació en: activitats d’Educació a l’Abast, Aventura de la vida, Pla Català de l’esport.
  • Serveis de suport:
    • Menjador escolar.
    • Treballadora social.
    • Auxiliars en Educació Especial.
    • Tècnica E.Infantil.

 

4.- ESTRUCTURA ORGANITZATIVA

4.1.- Organització pedagògica.

 

4.2.- Àmbit Institucional.

Els òrgans que despleguen els Objectius de l’Àmbit Institucional són:

  • Consell Escolar.
  • Claustre de professors/es.
  • Equip Directiu.
  • Equip de Coordinació.
  • Equip de Cicle.

*Les funcions i competències dels quals estan recollides a les Normes d’organització i funcionament de centre.

4.3.- Àmbit Econòmic- administratiu.

Els òrgans responsables del desplegament dels objectius d’aquest àmbit són:

  • Consell Escolar.
  • Directora i secretari.

*Les funcions i competències dels quals estan recollides a les Normes d’organització i funcionament de centre.

4.4.- Àmbit de relacions externes.

L’òrgan responsable del desplegament dels objectius d’aquest àmbit és l’Equip Directiu.

Els professors/es són els responsables de les relacions directes amb les famílies mitjançant les tutories,entrevistes i els informes.

La concreció d’aquestes relacions vénen especificades anualment en el Pla Anual i Memòria Anual.

4.5.-Projectes de centre i Documents.

4.5.1 Centre Formador en pràctiques UIB.

4.5.2  Pla d’Acció Tutorial. PAT

4.5.3  Pla d’Atenció a la diversitat PAD

4.5.4  Pla d’Acollida

4.5.5  Pla d’Emergència

4.5.6  Pla TAC.

4.5.7  Pla  Lector.

4.5.8  Pla de Convivència.

4.5.9  Carta de Compromís.

 

5.- PROJECTE LINGÜÍSTIC DE CENTRE.

 

5.1.- Tractament de la llengua catalana com a llengua vehicular i d’aprenentatge.

La llengua catalana és la llengua d’aprenentatge de tot el centre des d’ E.Infantil a través del procés d’immersió tenint en compte que el percentatge de famílies catalanoparlants no supera el 2% de l’alumnat.

El català és la llengua vehicular de totes les àrees d’aprenentatge exceptuant les sessions de llengua castellana i d’anglès.

Les comunicacions escrites que surten de l’escola cap a les famílies es fan en català a excepció d’aquelles comunicacions amb famílies nouvingudes que resulten molt complexes.

S’estimula l’ús de la llengua oral procurant que tot el personal vinculat al centre (mestres,conserge,monitors,voluntaris … )s’adrecin als alumnes i pares en català.

Les reunions internes del professorat són en català. Així mateix es fa en les reunions d’aula amb els pares, amb l’AMPA,Consell Escolar i en aquelles comissions diverses que es creen amb les famílies.

 

5.2.- Procés d’ensenyament – aprenentatge de la llengua castellana.

El procés d’aprenentatge escolar de la llengua castellana s’inicia a primer de primària, a nivell oral . El tractament de la llengua escrita s’inicia però a segon cicle de C.Inicial .

5.3.- Llengua anglesa.

La Llengua anglesa s’introdueix des del curs 2011 /2012 a P-5 amb sessions orals. A cicle Superior a més es fan desdoblaments dels grups classe en aquesta àrea.

 

6.- DIFUSIÓ, APLICACIÓ I REVISIÓ

 

El present document s’ha formulat i aprovat segons estableix l’article 91.1 de la LEC. En data 29/05/2014

Aquest document estableix mesures i instruments que faciliten el seu coneixement per part dels professionals que s’hi incorporin nous al centre amb el Pla d’ Acollida.

Com així les famílies el tindran a disposició i se’ls donarà a conèixer.

  • Informar del contingut del PEC en les sessions informatives als pares abans del període de Preinscripció.
  • Comentar-lo i especificar-lo en la reunió de pares nous al centre.
  • Difusió a la web del centre dels trets d’identitat.
  • El PEC és el punt de referència per a l’elaboració i revisió de tots els documents de gestió i d’avaluació de l’escola.