Mobilitat Erasmus+ a l’escola E.F.C Liberté de Liège (Bèlgica)

La setmana passada, un grup de mestres de l’escola Pericot va participar a la cinquena trobada del projecte Erasmus+ “Democrac(z)y- Crazy for active participation”, en què van tenir l’oportunitat de visitar l’escola E.F.C Liberté  i l’institut Athénée Léonie de Waha, tots dos de la ciutat de Liège (Bèlgica), que apliquen la pedagogia Freinet per ensenyar als seus alumnes.

El projecte Erasmus plus “Democrac(z)y- Crazy for active participation”  té com a objectiu promoure la participació activa a la societat i alhora fomentar la cultura democràtica en els països participants. Aquest projecte va reunir a mestres de diferents països: Grècia, Itàlia, Catalunya, Bèlgica i Croàcia.

La visita a aquests dos centres va ser una experiència molt enriquidora per als mestres participants, ja que van poder veure de primera mà com s’aplica la pedagogia Freinet en la pràctica. Aquesta presenta un enfocament educatiu que se centra en la participació activa dels alumnes en el seu propi procés d’aprenentatge. Els alumnes tenen un paper actiu en la presa de decisions sobre el que volen aprendre, i els mestres actuen com a guies i facilitadors en aquest procés. Aquesta pedagogia promou la creativitat, la col·laboració i el pensament crític entre els alumnes. A més a més, vam poder observar com els alumnes s’expressen lliurement (tant per escrit com oralment) d’una manera ordenada, fomentant la seva autonomia i la confiança en les seves pròpies capacitats.

També vam  participar en diferents tallers i activitats amb els altres participants del projecte. Aquestes activitats van estar enfocades en la promoció de la participació activa dels joves a la societat i en el foment de la cultura democràtica. Vam tenir l’oportunitat de compartir experiències i coneixements, i de veure com es treballa en altres països per promoure aquests valors.

En resum, la participació en la cinquena trobada del projecte Erasmus plus “Democrazy- crazy for active participation” ha estat una experiència molt positiva. Hem pogut veure com s’aplica la pedagogia Freinet en la pràctica, i l’oportunitat de participar en activitats enfocades en la promoció de la cultura democràtica.