MATEMÀTIQUES, LLENGÜES I MEDI (del 30 de març al 3 d’abril)

Bon dia noies i nois de 5è, 

Us proposem les activitats que haureu de fer durant aquesta setmana. Recordeu que teniu fins divendres. ÀNIMS! 

LLENGUA CATALANA: 

    • Fes una redacció on apareguin les següents paraules (mínim 10 línies):

Aigua – vermell – confinament – ulleres – llapis 

A continuació, prepara el següent dictat i dijous o divendres l’has de fer. 

DICTAT:

Hola, Xavi! Han passat moltes coses des que te’n vas anar. Fa dos mesos que jo tampoc visc a Barcelona. Els meus pares van decidir dedicar-se a l’agroturisme i ara vivim en un mas prop de Casserres.

 La mudança va ser facilíssima perquè els mobles que teníem se’ls va quedar la meva germana Francina.

 De vegades m’agafa un xic d’enyorança, em venen ganes de veure els companys d’abans. M’agradaria moltíssim que vinguessin de colònies aquí dalt! Tenim molts animals i és més divertit que un zoològic. A veure si m’escrius i m’expliques coses de Castellterçol. 

Una abraçada molt forta, Sònia. 

    • Escriu un adjectiu per a cada nom: 

Un matí……………………………                         Un peix…………………………..

Uns vehicles………………………..                     Una butxaca…………………….. 

Un rellotge………………………                          Una música…………………………

Una torrada………………………                        Uns cabells……………………… 

Un pastís…………………………… 

 

    •  Digues si les següents paraules són agudes, planes o esdrúixoles. Després posa l’accent a les paraules que el necessitin: 

pesol                      entonacio 

examen                  exit 

teulada                  bruixola 

barnus                  enciclopedia 

majuscula             calendari 

    • Escriu una paraula amb els següents prefixos: 

 

des- : …………………………………….. im-: …………………………………………… 

sub-: …………………………………….. en-: …………………………………………… 

re-: ……………………………………….  in-: …………………………………………….

contra-: …………………………………. pre-: ………………………………………….. 

trans-: ………………………………….   mal-: ………………………………………….. 

 

LENGUA CASTELLANA: 

    • Lee atentamente el siguiente texto y después responde las preguntas de comprensión:

El horizonte se dibujaba ante ella como un gran interrogante. La niña observaba maravillada la inmensidad del mar. Su abuelo le había hablado de la tierra de sus antepasados, tierra fértil repleta de jardines donde brotaban las fuentes más preciosas. Pensaba que era una privilegiada por volver a sus orígenes, aunque no era fácil empezar una nueva vida sin conocer el idioma ni las costumbres.

Bostezaba, la brisa del mar le había abierto el apetito. Pero no  podía pensar en ello, su madre le había aconsejado distraer la mente en otras cosas. Su padre le había prometido que lo primero que haría, en cuanto cobrara el primer sueldo, sería  comprarle una pelota y unas zapatillas.

El viaje se hacía largo y pesado. El tiempo empezaba a empeorar, la mar estaba alborotada. Se agarró con fuerza a sus padres, que la protegían con sus cuerpos. Las olas poderosas intentaban echar de su territorio a aquella embarcación atestada de gente.

La patera se zarandeaba sin parar, hasta que emitió un ruido que le partió en dos el alma. La niña se agarraba a sus padres que nadaban esforzándose para mantenerse a flote. La patera se hizo trizas. La gente intentaba agarrarse a sus restos. La niña y sus padres fueron de los pocos afortunados.

Cuando volvió en sí, vio unos hombres vestidos de verde que los iban sacando uno a uno del agua y los iban amontonando, otra vez, en camiones, ambulancias, al fin y al cabo otro tipo de pateras. Miró hacia arriba y no encontró jardines ni fuentes; en su lugar cemento y casas altas que tocaban el cielo. Aquello no era la tierra prometida.

PREGUNTAS SOBRE EL TEXTO

1.- ¿Quién es el personaje principal de este relato?

    • El mar 
    • La niña 
    • El abuelo.

2.- ¿Por qué crees que el horizonte se dibujaba ante ella como un gran interrogante?

    • Porque veía el mar y no sabía lo que era.
    • Porque en el horizonte había personas y no las conocía.
    • Porque la línea del horizonte delimitaba un mundo del otro.

3.- Detrás de la raya del horizonte está la tierra de sus antepasados, según su abuelo. ¿Por qué dice la niña que vuelve a sus orígenes?

    • Porque sus antepasados habitaron en el lugar al que ella se dirige.
    • Porque ella había nacido en ese lugar.
    • Porque es descendiente de los árabes que permanecieron durante siglos en la Península.

4.- ¿Qué hacía la niña cuando se encontraba cansada y con hambre?

    • Cogía su mochila y comía un bocadillo.
    • Se dirigía al restaurante y pedía un menú.
    • Distraía la mente en otras cosas.

5.- ¿Cómo venían los viajeros en la patera?

    • En camarotes independientes.
    • Disfrutando de las vacaciones.
    • Amontonados y hambrientos.

6.- ¿Consiguieron salvarse todos los que iban en la patera?

    • Sí, todos se salvaron.
    • Fueron pocos los que lo consiguieron.
    • Se salvaron los más fuertes.

7.- ¿Quiénes eran los hombres vestidos de verde?

    • Médicos del Centro de salud.
    • Guardias Costeros.
    • Ecologistas.

8.- Explica qué esperaba encontrarse la niña en la tierra prometida y qué encontró realmente.

9.- En esta relación de palabras, subraya la que exprese mejor lo que sentía la niña al principio, y rodea la que exprese mejor lo que sentía al final:

    • Amor – esperanza – odio – compasión – solidaridad – desilusión

10.- Los emigrantes que llegan en pateras vienen con muchos problemas.

¿Cómo opinas que habría que ayudarlos?

 

MATEMÀTIQUES:

Resol les següents operacions. Després fes la prova a les divisions.

Dibuixa els següents angles :     Â 80º          Â 45º        Â 130º          Â 90º

Mesura quan fan els angles interiors següents i digues com s’anomenen:

RESOLUCIÓ DE PROBLEMES :

  • El meu pare té 20 anys més que la meva tieta i la meva tieta té 5 anys menys que la meva mare. Quants anys té la meva mare ?
  • Demà aniré a comprar guixos de colors per a la classe. Tenim 20 € de pressupost. Una caixa de guixos de colors costa 4 €. A cada caixa hi ha 20 guixos.
      1. Amb 20 € , quantes caixes de guixos puc comprar ?
      2. Si necessitem 28 guixos, quantes caixes hauré de comprar ? I quant em sobraran ?
      3. Si una caixa de 20 guixos costa 20 €. Quant costa 1 guix ?
  • El llibre que estic llegint té 1150 pàgines. M’he llegit 3/4 parts del llibre. Quantes pàgines em queden per llegir ?
  • Inventa’t un problema on hagin de fer més d’una operació. 

 

CONEIXEMENT DEL MEDI NATURAL

  • Com podeu observar a la roda dels aliments apareixen tots els grups alimentaris que el nostre cos necessita : fruites, verdures, llegums, làctics, hidrats de carboni, carn , peix i aigua.

  • Elabora una piràmide dels aliments , busca la informació que creguis necessària.

 

CONEIXEMENT DEL MEDI SOCIAL

  • Completa el mapa de Catalunya amb el nom de les seves comarques.

  • Classifica les comarques segons si són d’interior, de muntanya o de costa

 

EDUCACIÓ EN VALORS 

A continuació us deixem diferents enllaços que podeu consultar per treballar els valors:

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>