El taller de ciències a Educació Infantil

A l’etapa d’Educació Infantil es realitza el taller de ciències basat principalment en el projecte Descoberta 3-6. Cada curs fa el taller un cop per setmana i les propostes van dirigides a proveir els nens i les nenes d’experiències, posant-los en contacte amb el món natural i amb l’entorn, fent que els nens i nenes trobin per si mateixos noves respostes que donin sentit a la realitat quotidiana. Els materials del taller conviden a la manipulació i al descobriment de les seves propietats, desperten la curiositat, la seva imaginació, les ganes de saber-ne més, els dubtes, les inquietuds…

Procurem sempre provocar la reflexió dins del grup i per això hi ha un espai molt important dins del taller per fer conversa: fem hipòtesis, justifiquem raonaments i compartim les experiències viscudes al taller. Les mestres formulem preguntes per reconduir les converses amb i entre els nens i nenes i gestionem l’espai ampliant o modificant les propostes si cal.

De vegades per tancar la sessió, fem un treball sobre paper per tal de reproduir els conceptes apresos.

Aquí us deixem una experiència de cada grup, de les que estem realitzant al llarg d’aquest curs:

P3 ELS CARGOLS

El grup de P3 ha iniciat el taller al segon trimestre amb la descoberta d’un animal de l’entorn proper: el cargol. A partir de l’observació i de l’exploració directa i indirecta, despertem l’interès i el respecte pels elements del marc natural.

Iniciem el taller amb l’arribada de tres cargols a l’aula, dediquem una sessió a l’observació, la manipulació, la conversa i sobretot a despertar la curiositat per voler continuar aprenent més coses sobre els cargols. Ens adonem de la gran quantitat de coneixements previs que tenim sobre aquest petit animal i posem en comú totes les nostres idees.

Les següents sessions les dediquem a aprendre coses de com són: com es desplacen, quin rastre deixen i per què, quines són les parts principals del seu cos, què mengen i com és la seva boca, com és la seva caca, com ha de ser la casa on visquin els cargols, què necessiten els cargols per viure bé, com es reprodueixen, com es defensen, etc. Preparem un terrari per als cargols i en tenim cura entre totes i tots.

Aquí podreu veure fotos de l’experiència. CLICA

P4 i P5 LES RAMPES

Aquest segon trimestre, al taller de ciències, els grups de P4 i P5 estem treballant les rampes.
Per començar a investigar sobre les rampes, primerament, fem conversa sobre si alguna vegada hem vist rampes. Tots i totes sabem què és una rampa, anomenem diferents llocs on les podem trobar i expliquem per a què serveixen.
D’aquesta manera, compartim entre tots i totes els nostres coneixements previs i ens enriquim mútuament. Seguidament, explorem i descobrim com es muntem les rampes que tenim a l’aula de ciències. Durant les sessions, juguem lliurement amb les rampes, cotxes, vaixells i camions. Ens plantegem preguntes (arriba més lluny un camió carregat amb boles de plastilina o sense?, un cotxe de metall o un cotxe de plàstic?…), fem hipòtesis sobre el que creiem que pot passar i, a través de l’observació, la manipulació i l’experimentació, arribem a conclusions. En aquestes primeres sessions, hem descobert que la inclinació de cada rampa i les característiques dels objectes, influeixen en que l’objecte baixi millor i arribi més lluny o li costi més fer-ho. Per exemple: quan la rampa és més
inclinada, el cotxe o el camió, baixen més ràpid i arriben més lluny. En canvi, en les rampes que no tenen tanta pendent, la velocitat és inferior i el cotxe i el camió no arriben tant lluny. Ens adonem que la forma i el pes dels objectes, també influeixen. Els cotxes i els camions com que tenen rodes que rodolen baixen més ràpid. En canvi, els vaixells com no tenen una superfície corba, es desplacen més a poc a poc o queden aturats, en funció de la pendent de la rampa. També, observem que els cotxes de plàstic van més lents i arriben menys lluny que els de metall perquè pesen menys.
En les properes sessions continuarem fent més descobertes.

Aquí us deixem un petit recull de les nostres vivències. CLICA