preguntes freqüents

5

En aquest espai volem respondre les preguntes que les famílies ens acostumeu fer a la jornada de portes obertes i compartir les que ens esteu fent arribar a través del correu electrònic.

Cal dir, però, que en respondre-les ens basem en el que hem fet fins ara i que potser haurem de modificar segons les instruccions derivades de la covid 19.

Com fem l’adaptació a P3?

El procés d’adaptació a l’escola és llarg i entenem que cal respectar el temps que necessita cada infant per sentir-se còmode. La durada depèn de les experiències que els nens i nenes tenen quan arriben, de les seves vivències anteriors i de com s’estableixin les relacions en els primers moments.

El coneixement mutu, l’intercanvi d’informació i un procés gradual d’entrada a l’escola són les mesures que, des del procés de matriculació fins a l’inici de curs, adoptem per assegurar-los una entrada agradable.

El Departament d’Ensenyament permet una adaptació del calendari i dels horaris durant els primers dies per fer una adaptació més esglaonada i poder atendre els infants en petits grups.

Ho concretem de la següent manera (probablement haurem d’adaptar a les noves instruccions dictades pel departament de sanitat i educació):

reunió de pares i mares una setmana abans de l’inici de curs. En aquesta reunió  concretem el procés d’adaptació i expliquem aspectes d’organització per al principi de curs.

els tres primers dies de curs Els nens i nenes romanen a l’escola durant una hora i mitja. Un grup de 9:30 a 11:00 i un grup de 11:30 a 13:00. No hi ha ni servei d’acollida, ni servei de menjador.

el quart dia l’horari és de 9:30 a 12:30 del matí i de 15:00 a 16:30 de la tarda. No hi ha ni servei d’acollida, ni servei de menjador.

a partir del cinquè dia ja és l’horari definitiu per a tot el curs: matins de 9:00 a 12:30 i tardes de 15:00 a 16:30.  A partir d’aquesta data ja es pot fer ús del servei de menjador.

Com pot acompanyar la família el procés d’adaptació del seu fill o filla?

El procés d’adaptació a l’escola ja el podeu començar durant l’estiu.

És el moment de parlar amb els vostre fill o filla del canvi d’escola, entomar-lo amb il·lusió explicant-los que aniran a l’escola dels grans, que faran nous amics, que s’ho passaran molt bé! Podeu preparar amb ells i elles tot el que necessitaran (la bosseta de l’esmorzar, la bata…). Feu-los participar de tot aquest procés de preparació i feu-ho amb complicitat i bona disposició.

És important que treballeu també hàbits d’autonomia i de control dels esfínters, però feu-ho amb calma, seguint els procés natural de cada nen o nena. Si al setembre encara hi ha algú que necessita bolquer o xumet en parlarem i ho gestionarem plegats família i mestra.

Quan comenci l’escola, al setembre, els primers dies podreu entrar a l’aula on fem l’adaptació i quedar-vos, si ho creieu convenient, una estoneta. Les mestres us ajudaran a trobar el moment per acomiadar-vos amb tranquil·litat i gestionar aquest procés de separació que cadascú viu de forma diferent. Confieu amb les mestres i deixeu-vos aconsellar!

On i quan esmorzen els nens i nenes de p3?

Us demanarem que, ja des del primer dia, porteu una bosseta amb l’esmorzar. Sempre, durant tot el curs,  esmorzem dins l’aula i fem d’aquest moment un ritual de comunitat. Despleguem el tovalló, repartim aigua, ens mirem què porta cadascú dins la carmanyola… És una estona de compartir, de conèixer-nos, de treballar hàbits socials…

Aquest esmorzar de mig matí, no ha de suplir, ni molt menys, el primer àpat del dia. Els nens i nenes han de venir esmorzats de casa. A l’escola han de portar només una mica de fruita, unes galetes, un petit entrepà…No els poseu ni sucs, ni làctics!

Cal dur alguna roba especial per anar a l’escola?

Per afavorir l’autonomia dels infants, cal que portin roba còmoda, fàcil de posar i treure. Els pantalons amb goma són ideals perquè puguin anar al lavabo sols i soles. El calçat ha de ser sense cordons (encara no saben cordar i descordar), amb velcro o algun altre sistema fàcil. A la classe i al pati anem calçats però, per fer psicomotricitat i per fer la migdiada s’han de treure les sabates. Per anar a la sala de psicomotricitat necessitem uns mitjons antilliscants.

Com encarem el curs de P3?

Considerem que tant l’entrada com tot el primer curs a l’escola amb els alumnes de tres anys té una importància cabdal per al seu desenvolupament al llarg de tota l’escolaritat. En aquesta edat els nens i nenes necessiten una atenció molt personalitzada per part dels educadors si volem desenvolupar capacitats essencials com l’autonomia personal, l’adquisició d’hàbits, el llenguatge oral, el vincle afectiu, la relació família-escola…

És per aquest motiu que a l’escola proposem, sempre que ens és possible, un desdoblament permanent durant tot el curs del grup de P3 (2 grups de 12 i 13 nens/es) amb 2 tutores diferents. És a dir, convertim un grup de 25 en dues tutories.

La coordinació dels dos grups és fonamental i, de la mateixa manera que aconseguim una entrada i un curs relaxats i al mateix temps personalitzats i intensos per a cada alumne/a, també vetllem perquè els dos grups es relacionin i aprenguin, progressivament, a treballar plegats.

L’escola ofereix servei d’acollida i permanències?

L’Associació de Famílies de l’escola (AFA) ofereix servei d’acollida al matí i permanències a la tarda, sempre que hi hagi prou demanda (a partir de 10-12 sol·licituds).

De moment, el servei d’acollida, en horari de 8h a 9 del matí, està ben consolidat i hi ha força famílies que l’utilitzen (una trentena d’inscripcions per curs). Els nens i nenes comparteixen tots junts al menjador de l’escola, poden portar i prendre el primer esmorzar si ho necessiten, i se’ls ofereixen jocs diversos, contes… però no hi ha una programació d’activitats.

Es procura que sigui una estona tranquil·la, relaxada, agradable i diferent del temps escolar. Normalment no se surt al pati. S’ofereix la possibilitat d’entrar a les 8h o a les 8’30. El preu és diferent per a cada cas.

El servei de permanències a la tarda sol tenir poca demanda  i, en general, no va endavant.