La Qualitat de l’Educació Lingüística

A l’Escola Ribas un dels pilars més importants dins del Projecte Educatiu és l’Educació Lingüística, la qual és la base de tots els aprenentatges.

No només el procés d’aprenentatge de les llengües afavoreix el desenvolupament cognitiu dels nostres alumnes sinó que la correcta adquisició del llenguatge i l’assoliment de totes les competències lingüístiques faran possible que l’alumne esdevingui un individu competent a l’hora de comunicar-se en els seus àmbits personal, social i acadèmic, i d’interactuar en una societat cultural diversa, on la globalització, la tecnologia i els entorns virtuals d’aprenentatge fan necessari el domini de diferents llengües.

En aquesta línia, el nostre Projecte Lingüístic recull el català com a llengua vehicular a l’escola i el tractament de les quatre llengües curriculars: català, castellà, anglès i francès. Objectiu primordial de tot el professorat és, doncs, la consecució per part de l’alumnat d’una bona competència oral, escrita i lectora en aquestes llengües.

Tractament de les Llengües Estrangeres

L’escola també és, per tant, conscient de que en un món globalitzat i multilingüe, un bon domini de llengües estrangeres és clau per al progrés personal i professional del nostre alumnat. El Consell d’Europa demana als estats membres un augment en les competències lingüística i plurilingüe per la millora vital dels ciutadans i, en especial, pel que fa a la comunicació i mobilització entre fronteres.

El seu coneixement fa doncs als nens i nenes més competitius, més tolerants vers altres cultures, i promou el seu pensament creatiu. Per aquesta raó, els alumnes de la nostra escola aprenen dues llengües estrangeres: anglès, des dels 3 anys, i francès, des dels 10 anys fins a acabar l’etapa d’Educació Secundària Obligatòria.

D’acord amb el món que ens envolta, donem especial importància a l’adquisició de la llengua anglesa. Així, com que sabem que la introducció de l’anglès des de les primeres edats de manera progressiva facilita molt el seu aprenentatge, els nostres alumnes s’exposen al mateix des d’Educació Infantil.

En les etapes d’Educació Infantil i Educació Primària ha de predominar la competència comunicativa. En la primera, amb 5 sessions setmanals des de P3 fins a P5, impartim la llengua anglesa en les àrees de llenguatge musical, llenguatge matemàtic, plàstic i verbal, de manera lúdica i vivencial mitjançant role-playing, cançons, rimes, i contes senzills i significatius per ells, on hi participen activament. La comunicació oral es basa en l’aprenentatge de consignes i rutines en llengua anglesa.  En la segona, s’aprofundeix en l’expressió oral i en la comprensió oral i escrita.

La llengua anglesa apareix doncs distribuïda de la següent manera:

English:

2h setmanals a 1r., 2n., 3r., 4t., 5è i 6è.

Arts & Crafts:

1h setmanal a 1r., 2n., 3r., 4t., 5è. i 6è.

STEAM:

1h setmanal a 5è. i 6è.

English Lab:

2h setmanals a 1r., 2n., 3r., 4t., 5è i 6è.

Lectura:

30′ setmanal a 1r., 2n., 3r., 4t., 5è i 6è.

En l’etapa d’Educació Secundària, a més de l’assignatura de Llengua Anglesa, també s’utilitza l’anglès com a llengua vehicular a les assignatures d’Arts & Crafts i STEAM, integrant l’anglès com a vehicle de comunicació més enllà de la gramàtica. Així mateix, comptem a partir del desplegament del Nou Currículum amb l’espai de English Lab, amb classe desdoblada, per continuar amb el desenvolupament de les competències oral i digital en anglès. D’aquesta manera, augmentem significativament el temps d’exposició a la llengua per part dels alumnes, s’adquireix vocabulari més específic, i millora la seva comunicació oral, principalment, i també l’escrita.

En resum, la llengua anglesa es distribueix a l’ESO de la manera següent:

English:

3h setmanals a 1r., 2n., 3r. i 4t.

English Lab:

1h setmanal a 2n., 3r. i 4t.

Arts & Crafts:

2h setmanals a 1r. i 2n.

STEAM:

1h setmanal de 1r. fins a 4t.

ETwinning

Per una altra banda, gràcies a les diferents formacions que el nostre professorat realitza de forma continuada, els nostres alumnes participen anualment en diferents projectes de col.laboració internacional a través de la plataforma digital europea ETwinning d’Erasmus Plus (programa europeu per l’educació, la formació, la joventut i l’esport). ETwinning fomenta la col.laboració escolar a Europa mitjançant les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC).

Amb una metodologia motivadora, els nens i nenes es comuniquen i treballen col.laborativament amb alumnes d’altres escoles europees per a la realització d’un determinat projecte i la consecució d’uns objectius comuns. Aquesta comunicació la realitzem principalment en anglès, millorant així la seva competència lingüística en aquest idioma.

Exàmens de Cambridge

Finalment, es promou també a partir d’aquest curs l’obtenció dels diferents títols oficials que otorga la Universitat de Cambridge per certificar a nivell mundial el coneixement de l’anglès. Ens proposem que el nostre alumnat vagi obtenint de forma gradual i progressiva els diferents nivells de certificació:

Certificació Universitat de Cambridge Període d’obtenció
Young Learners in English: STARTERS 2n. d’EP
Young Learners in English: MOVERS 4t. d’EP
Young Learners in English: FLYERS 6è. d’EP
A2 Key English Test (KET for Schools) 2n. i 3r. d’ESO
B1 Preliminary English Test (PET for Schools) 3r.  i 4t. d’ESO
B2 First (First for Schools) 4t. d’ESO

* A2, B1 i B2: Nivells del Marc Comú Europeu de Referència per les Llengües (MCER).

D’aquesta manera es facilita que els alumnes  acabin els seus estudis d’Educació Secundària Obligatòria havent obtingut un títol oficial.

En aquesta taula es mostren els nivells d’acord amb el Marc Comú Europeu de Referència per les Llengües i la seva comparativa amb els exàmens de la Universitat de Cambridge.