El nostre projecte es va iniciar amb el plantejament d’una pregunta d’una nena de la classe i a partir d’aquí van començar a sorgir diverses inquietuds que giraven al voltant d’aquest tema, la igualtat de gènere.
Com l’assumpte és molt ampli es va elaborar una activitat d’impacte anomenada “m’agrada el rosa i m’agrada el blau” de Fundesplai.
Llavors, després de fer la posada en comú amb aquesta activitat, vam agafar el fil conductor per iniciar el nostre projecte amb diverses propostes i es va decidir quin grup s’encarregaria de cada apartat:
- GRUP 4: DEL REVÉS. Escriure una carta formal proposant millores sobre la propaganda de joguines dels nens i nenes pel Nadal.
- Catàleg de joguines, anàlisis exhaustiu i crítica del missatge sexista que podem trobar en la publicitat.
- Fer una cerca per saber a on s’ha d’enviar la carta. S’enviarà per correu electrònic i per correu ordinari.
- GRUP 1: THE CARTOON. Canvis que han patit les dones al llarg dels anys en els seus drets.
- GRUP 2: ELS OLÍMIPIQUES. Per què hi ha hagut tantes mobilitzacions aquest any?
- Què queda encara per millorar? Com ho podem fer?…
Aquests dos apartats: el canvi de les dones i per què hi han hagut tantes mobilitzacions, es fusionarà en un PWP.
- GRUP 6: DIBÚSICA. Diaris i diaris esportius: Mundo Deportivo, Sport, Marca, As…:
- Es parla de sexisme en la informació esportiva. Què creieu vosaltres?
- Es parla de dones esportistes?
- Hi ha més espai pels homes esportistes?
- Només s’ha de parlar de les dones quan hi hagi un èxit? Això passa també amb els homes?
- Com van vestides les noies si guanyen?
- Després de fer tota aquesta reflexió, s’elaborarà un diari paritari.
- GRUP 3: SPACE JAM. Elaborar un eslògan amb un dibuix. Després es farà una enquesta on participarà l’alumnat, docents i famílies. La més votada serà la guanyadora per demanar pressupost del cost per fer un vinil o rètol. Aquest eslògan s’afegirà a la carta que enviaran a la Juguettos.
- GRUP 5: PANDILLA NBE. Pensar l’activitat pel taller de la Setmana Cultural que realitzarà la mestra. Després escriure les instruccions per jugar-hi.
Com a cloenda final de projecte, cada grup farà una cerca d’anuncis publicitaris sexistes i li donaran la volta. Amb la col·laboració de la mestra de teatre, la Laura, ho aniran organitzant i fent els assajos pertinents.
Durant aquest procés hem comptat amb la col·laboració de la Stella, tècnica de joventut al Lloro, artista i educadora, i a més a més, és la tieta d’una companya de la classe. Ens ha vingut a visitar dues vegades, una per fer-nos una xerrada acompanyada d’en Xavier Mateo, artista, sobre que és la igualtat de gènere i com ens afecta socialment. I a la segona visita, ens va fer un taller per trencar estereotips sobre les joguines de “nens” i de “nenes”. L’objectiu és educar els nens i les nenes en el respecte mutu i a tenir plena llibertat d’escollir les joguines que volen. D’aquesta manera, no es limita el món dels infants a uns rols i a uns determinats jocs i joguines pel fet d’haver nascut nens o nenes. Les joguines, doncs, no tenen sexe. Són les eines amb les quals els infants exploren, descobreixen i adquireixen comportaments i actituds socials i relacionals que acabaran sent part del seu bagatge com a persones.
Tenim molt a fer i un llarg camí a recórrer, no només en el nostre projecte d’escola sinó en la nostra contribució a la societat.
Entusiasmats i engrescats per veure com continua.
Al següent enllaç podeu veure fotos de com va el nostre procés.
Este proyecto lo hacen todas las clases de cuarto, o solo 4 A?
Bona tarda,
Com ja us hem explicat a les reunions d’inici de curs i als diferents articles que hem anat fent sobre el treball per projectes, cada grup classe ha fet el seu projecte a partir d’un tema que han triat entre tot el grup.
Per tant, els altres grups estan fent altres projectes amb diferents temàtiques, sempre des de l’interès del grup-classe.