Experimentem amb les plantes

A 4t portem una temporada llarga aprenent moltes curiositats sobre les plantes. Hem realitzat un treball de camp per entendre millor el funcionament d’aquests éssers vius i també per comprovar els efectes que hi té la contaminació. No eren experiments en les que els resultats fossin immediats sinó que eren activitats en les que s’havien d’anar observant els canvis dia a dia.

Primer s’havien de formular unes hipòtesis, realitzar diferents observacions que podien acompanyar de dibuixos de tot el que anava passant i per últim treure conclusions..

Els experiments que vam fer són els següents:

PROCÉS D’OXIDACIÓ I D’OSMOSIS: experimentàvem amb patates. Es tallaven i es posaven: una en aigua, un altre en aigua amb sal, un tercer a l’aire lliure i l’última embolicada en paper film.  Si la solució té una alta concentració de sal, l’aigua surt i la patata es deshidrata i disminueix el seu volum. Si no té sal l’aigua, la patata s’hidrata i augmenta el seu volum. La patata que es talla i es queda fora s’acaba oxidant perquè va perdent l’aigua i està en contacte amb l’aire que té oxigen i s’oxida. S’oxida abans la que està en contacte amb l’aire que la que està tapada pel plàstic.

LA PLUJA ÀCIDA: en aquesta experimentació, l’alumnat havia de regar dues plantes amb una barreja d’aigua i llimona (de proporcions diferents).

La pluja àcida és un dels efectes indesitjables de les emissions que fan les industries i vehicles. Llavors la planta que mostra els efectes abans és la que té una concentració major de llimona (pluja àcida).

LA CONTAMINACIÓ: l’alumnat havia de posar-li vaselina a les fulles de dues plantes (una a l’anvers i a l’altre al revers), a la tercera no li havien de posar res.

La contaminació afecta les plantes obstruint-ne els estomes. Necessita obrir els estomes per fer la fotosíntesi i que pugui entrar el diòxid de carboni. Les plantes tenen la major part dels estomes al revers de les fulles, per tant aquesta planta s’acaba morint abans.

GERMINACIÓ I LLUM: els i les alumnes van observar en directe l’aparició d’un nou ésser viu a partir d’una llavor. Si volem que germini bé ha de tenir unes condicions adequades i si no rep llum no creix bé.

LA CIRCULACIÓ A LES PLANTES: havien de posar colorant alimentari en un recipient amb aigua i api.

Les plantes necessiten aigua i sals minerals per alimentar-se. Per repartir aquestes substàncies, les plantes tenen un sistema de transport que condueix l’aigua amb les sals minerals des de les arrels fins a la resta de la planta.  Per aquest motiu l’api agafa el color del colorant.

A més vam fer la plantació primer a la classe i desprès a l’hort de pèsols, carbassa, pebrot, blat de moro (per fer crispetes), moniato i patates.

Per acabar cada alumne va fer la plantació de mongetes realitzant un diari de camp mesurant el creixement d’aquesta planta (primer a classe i desprès a casa) i explicant per a que li serveix a la planta totes les seves parts.

Aquí teniu tot un seguit de fotografies de tot el procés.