L’escola, un espai acollidor per créixer

L’escola no té sentit si la aïllem del context on es troba. L’escola és gràcies a que es constitueix com comunitat educativa.

L’alumne és el protagonista actiu del procés d’aprenentatge, no pot ser d’una altra manera, per tant tota l’organització ha de girar entorn l’alumne i és l’escola que ha de crear aquest context favorable.

Per complir aquest principi fonamental hem de fer que el nens i les nenes es puguin sentir com a casa quan entren per la porta de l’escola, ha de ser un espai acollidor, participatiu, respectuós, solidari, un lloc on puguin aprendre a gestionar i regular les emocions, i créixer en autoestima.

Hem de garantir una mirada inclusiva per donar resposta educativa i formativa a tots els alumnes, oferint propostes d’aprenentatge molt diverses per a que siguin capaços d’identificar tant els seus talents com les seves dificultats individuals.

Fer que els alumnes s’impliquin en la presa de decisions que els afecta en la seva vida escolar és indispensable per aconseguir aquest sentiment de pertinença amb la institució, que els farà aprendre més i millor i desenvolupar-se com a persones competents.

Aquest creixement integral de l’infant es desenvolupa en dos àmbits:

El desenvolupament  personal que permet l’autoconeixement,  l’aprenentatge i l’evolució de les pròpies habilitats i competències, de  la pròpia personalitat de la idiosincràsia de cadascú de nosaltres. I d’altra banda el desenvolupament social que ens permet viure en societat des del el respecte als altres i des de una visió democràtica, crítica i respectuosa.

L’escola facilita que l’infant passi del seu món particular al món social que li permet relacionar-se amb els altres i amb l’entorn. Aquesta visió tan global es concreta en els següents objectius:

1.-Crear un ambient escolar positiu que convidi a respectar als altres i l’entorn i ens faciliti gaudir d’una convivència enriquidora.

2.- Consolidar un equip educatiu compromès amb el projecte que lideri els canvis necessaris per garantir el benestar de l’alumnat i els seus progressos en els aprenentatges.

3.- Compartir aquest projecte amb les famílies i acompanyar-les en el camí educatiu dels infants per a consolidar una comunitat educativa compromesa.

4.- Estimular a l’alumnat perquè desenvolupi una actitud d’aprenentatge, superació i esforç al llarg de la seva vida.

5.- Dotar a l’alumnat de valors socials que els permetin establir relacions basades en el respecte, l’empatia, la solidaritat, la cooperació i la tolerància.

6.- Oferir a l’alumnat experiències i situacions en les que puguin mostrar iniciativa i emprenedoria, i puguin desenvolupar habilitats de pensament que els permetin construir opinions crítiques que impactin en la millora dels seus aprenentatges, les seves relacions i en l’entorn.

7.- Propiciar que l’alumnat adquireixi les destreses i coneixements necessaris per assolir amb el major èxit possible les competències bàsiques.

Aquests objectius es desenvolupen dins uns valors compartits per tota la comunitat educativa:

Coeducació:  Igualtat i diversitat de gènere en vers el sexisme

Tal com descriu el departament d’Ensenyament: “La coeducació és l’acció educativa fonamentada en el reconeixement de les potencialitats i individualitats de tot l’alumnat, independentment del seu sexe potenciant així la igualtat real d’oportunitats”.

La igualtat de gènere fa referència a la necessitat de corregir les discriminacions i valorar les diferències enriquidores dels dos sexes.

La coeducació proporciona tant a l’alumnat, com al professorat i a tota la comunitat educativa, estratègies que poden modificar les relacions de poder, d’abús i de limitacions estereotipades per a cada gènere, esdevenint veritables agents de transformació.

Una bona acció coeducadora tant a nivell de centre, com d’aula i entorn és fonamental per prevenir la violència masclista i LGTBIfòbica, per reduir conductes de risc i per facilitar la detecció prematura de relacions abusives.

En aquest sentit l’escola desenvoluparà projectes educatius que potenciïn  la coeducació: referents femenins, pati art, projecte de convivència, celebració de jornades de sensibilització, xerrades, revisió del currículum ocult…

Som escola STEAM això significa la promoció de les competències cientificotecnològiques  i artístiques, clàssicament masculines,  en les noies.

Educació Intercultural: pluralitat davant l’etnocentrisme

L’Educació intercultural és una resposta pedagògica a l’exigència de preparar a la ciutadania perquè pugui desenvolupar-se en una societat plural i democràtica. Té com a finalitat última la igualtat en drets, deures i oportunitats de totes les persones i el dret a la diferència en un marc de valors convivencials compartits. L’educació intercultural promou espais d’inclusió basats en la igualtat i la necessitat de compartir uns valors comuns que ajudin a conviure en una mateixa comunitat. També promou l’ús de la llegua catalana en un marc plurilingüe com un element de cohesió i igualtat d’oportunitats.

Els tres eixos bàsics sobre els quals s’ha de bastir l’educació intercultural són els següents:

  • Igualtat: garantir una educació bàsica i de qualitat per a tothom. Una educació més eficaç i més integradora, amb altes expectatives per a tothom, que ens iguali en oportunitats.
  • Diversitat: educar per aprendre a conviure en societats plurals i complexes, comprendre el món en tota la seva diversitat, compartir valors, valorar tothom i per tant, també les seva llengua i cultura, remarcar allò que ens fa iguals, gestionar de forma positiva els conflictes i participar en un projecte de futur compartit.
  • Identitat: educar per contribuir a la construcció de personalitats madures i responsables, d’identitat múltiple, amb arrels i sentit de pertinença al territori on viuen; capaces d’adoptar criteris que ajudin a prendre decisions i a gestionar complexitats.

Aquests eixos ens han de conduir a un espai de convivència i integració, entesa com el procés d’incorporació del conjunt de grups socials o culturals en una societat, des d’una perspectiva inclusiva. La integració comporta un conjunt d’actituds i actuacions que posen l’accent en allò que ens fa més iguals que diferents i cerca valors compartits. Aquestes actituds i actuacions afecten i impliquen per igual a autòctons i nouvinguts.

Per tal de garantir l’educació intercultural al nostre centre durem a terme projectes que donin a conèixer diferents cultures, que aprofitin la varietat multicultural de l’entorn per enriquir les experiències personal. Celebrarem diades reivindicatives i oferirem currículums plurals.

Educació per la pau: la pau en front de la violència,  el bé col·lectiu en front l’egoisme 

Educació per a la pau aposta per educar en i per  la convivència, amb l’objectiu final de reduir les diferents formes de violència i de generar espais educatius empàtics, cooperatius i crítics. Potenciem la resolució positiva

dels conflictes a través de processos de mediació i de tècniques restauratives on entenem que tots els agents implicats en els conflictes necessiten un tractament empàtic i assertiu: dir el que pensem sense ofendre ni fer mal a l’altre.

Cal entendre que els drets comporten deures.

L’educació per la pau i no violència també inclou el coneixement dels conflictes bèl·lics que hi ha al món i participar de forma proactiva per tal de extingir-los participant en diferents  projectes i incloent en els nostres continguts el Drets Humans declarats per les nacions Unides con a guia d’una ètica i moral justa.

Educació en el respecte, pluralisme i valors democràtics:

L’escola manifesta el seu respecte al pluralisme, el seu compromís amb el conjunt dels valors democràtics i el rebuig a qualsevol idea o activitat antidemocràtica, totalitària o dogmàtica. Es vetllarà per evitar la manipulació ideològica, sense que això suposi la renúncia a expressar les pròpies idees.

Des del respecte al pluralisme d’idees, ningú podrà ser pertorbat per cap tipus de coacció ni per l’obligació d’assumir ideologies ni tendències determinades. Es fomentarà que els alumnes aprenguin a viure en una societat plural, des del respecte dels drets individuals de cadascú.

Entenem la educació como un procés que portarà al nen i nena  a desenvolupar-se en tots els àmbits de la seva persona, a la seva dimensió individual i social. Es fonamentarà l’autonomia personal i social dels infants, així com el sentit crític i la curiositat per allò que no es coneix.

Promovent un procés d’ ensenyament- aprenentatge actiu, participatiu, significatiu, funcional i col·laboratiu. Un dels projectes que portem a terme en aquest sentit és el programa de filosofia 3-12

Educació en l’esforç i la responsabilitat:

Tot procés de creixement personal passa per una actitud activa davant l’aprenentatge. No aprenem si no volem aprendre.

Intentem, a partir dels processos motivacionals, que el nostre alumnat  desenvolupi les següents actituds:

  • Superació en front el conformisme
  • Alegria en front la resignació
  • Valor d’allò que és petit en front la cobdícia
  • El temps en front la rapidesa
  • La paciència en front la immediatesa
  • Ser proactiu en front de la passivitat

Educació com a desenvolupament integral:

L’escola entén que l’educació ha d’incidir en els diferents aspectes que integren la personalitat del nen (desenvolupament emocional, psicomotriu, cognitiu, social, estètic, creatiu…) i posa els mitjans per a potenciar-los. Es valora fomentar en l’alumne una actitud curiosa, crítica i investigadora que, mitjançant la comunicació i el treball esdevindrà la base de la seva formació i de l’adquisició dels aprenentatges i competències.

Educació per la sostenibilitat

Sostenibilitat  significa conservar i protegir el medi ambient de forma indefinida. La sostenibilitat ambiental, per nosaltres, té dos objectius clars que són:

  • Prendre consciència del malbaratament les recursos naturals de l’entorn i les seves conseqüències pel planeta i per nosaltres mateixos.
  • Dur a terme accions especifiques per revertir, prevenir i millorar el nostre planeta i la qualitat de vida de tots els éssers vius.

Per què som una escola sostenible?

Enviem a les famílies els comunicats de l’escola per correu electrònic o altres suports informàtics i intentem fotocopiar per les dues cares i reduir el nombre de còpies.

A totes les aules tenim una safata de fulls reciclats on dipositem aquells fulls que podem tornar a aprofitar. El paper que no podem reutilitzar el recollim per reciclar-lo.

Recollim oli usat per convertir-lo en bio combustible (projecte Oliklac) i les piles usades.

Cuidem els embolcalls a l’hora d’esmorzar i portem carmanyola i boc’n roll i intentem reduir els envasos i el paper d’alumini.

Tenim un projecte de reutilització de llibres de text: Projecte SURERA.

Tractem de forma específica projectes relacionat amb la cura del medi ambient.

Tenim un bosc i un hort escolar.

Promovent hàbits de consum i activitats saludables.

Educació inclusiva

Per aquest caràcter obligatori i de dret que té l’escola aquesta ha d’exercir una funció compensadora garantint la igualtat d’oportunitats a tots els infants, independentment de la seva condició personal. Es tracta d’una escola  comprensiva i comuna per tots.

Educar en la creativitat

Ser creatiu vol dir combinar els nostres coneixements amb la imaginació.(Vicent Ryan Ruggiero, The Art of Thinking)

El pensament creatiu o pensament lateral és important perquè li dóna a l’ésser humà la capacitat de descobrir coneixements i idees noves (Edward De Bono, 1989).

El principi bàsic per què l’escola estigui oberta a la creativitat és  entendre que els infants són diversos, que pensen diferent i, per tant, cal incentivar-los perquè facin coses originals, promoure la fluïdesa, plantejar-los situacions que els porten a donar respostes molt variades,  cal enriquir el seu vocabulari i afavorir  actituds bàsiques com ara el risc a provar sense por a equivocar-se.

El rol del mestre en situacions d’aprenentatge creatiu passa a un segon pla i està exposat  a la creativitat i immediatesa sorprenent  dels infants que viuen de forma personalitzada i significativa el seu aprenentatge.

Hi ha molts factors que potencien la creativitat dels nens i nenes, els factors més afavoridors  es troben en l’aprenentatge a través de l’error i de l’encert, la flexibilitat,  en un ambient d’intercanvi creatiu, on es valori allò intuïtiu, lúdic, imaginatiu i poètic.

Un ambient creatiu incentiva la curiositat; fomenta l’autoavaluació i l’autoaprenentatge; busca un clima de llibertat, comunicació i afecte a l’aula; posposa judicis sobre les persones i les idees; promou la flexibilitat de pensament; motiva les preguntes i explora la dimensió holística de les diferents situacions.

L’educació en la cultura digital

La cultura digital i internet aporten noves maneres de veure, viure, pensar i sentir el món que transformen la nostra societat. L’ús de les noves tecnologies ens facilita apropar-nos als coneixements, la cultura, la ciència i les arts, i fer-ho de manera més creativa, crítica i col·laborativa.

Les tecnologies digitals ofereixen múltiples recursos per a l’acció didàctica i per a l’aprenentatge de l’alumnat. Són un element de motivació i dinamització per adquirir de les competències bàsiques, en especial les de l’àmbit digital, i de canvi i millora en els processos d’ensenyament i d’aprenentatge, per la qual cosa esdevenen tecnologies per a l’aprenentatge i el coneixement (TAC).

Ajudem als nostres alumnes a desenvolupar la competència digital que implica l’adquisició d’habilitats imprescindibles per interactuar amb normalitat en la societat digital en què es viu. Inclou destreses referides a:

  • Instruments i aplicacions digitals.
  • Tractament de la informació i organització dels entorns digitals de treball i d’aprenentatge.
  • La comunicació interpersonal i la col·laboració en entorns digitals.
  • Els hàbits, civisme i identitat digital.