Acompanyament acadèmic

MESURES I SUPORTS UNIVERSALS:

Les mesures i els suports universals són els que s’adrecen a tots els alumnes, fan referència a aspectes generals de l’atenció a la diversitat que incideixen sobre la totalitat dels alumnes o en l’organització general dels recursos del centre:

• Reforços: El reforç educatiu és una mesura ordinària que es pot adoptar de manera habitual amb un alumne o en grup. Es pot portar a terme a dins o a fora de l’aula.
  • Desdoblaments: Es divideix el grup en grups més petits heterogenis per tal de reduir ràtios i oferir millor acompanyament a l’alumnat.
  • Dos mestres a l’aula: La docència del grup classe està compartida per dos mestres que es complementen i ofereixen model més enriquidors.
  • Racons: El treball per racons és una metodologia que consisteix a organitzar l’aula en diversos espais on els alumnes, distribuïts en petits grups, realitzen activitats simultànies de manera autònoma.
  • Tallers: Són unes activitats de caire procedimental, manipulatiu i creatiu on hi participa tot l’alumnat d’un cicle agrupat en diferents grups intercicles i amb ràtios més petites. A l’escola els tallers que fem són d’art
  • Treball per projectes: Parteix de l’interès negociat amb l’alumnat. L’alumne és el protagonista en la construcció del propi coneixement. Incentiva processos d’investigació que suposen cercar. S’avalua el que s’ha après i com s’ha après. S’activa la co
  • municació, el diàleg i la discussió en petit i gran grup per construir coneixement de forma compartida.
  • Treball cooperatiu: L’aprenentatge cooperatiu proposa un enfocament de les situacions d’ensenyament-aprenentatge basades en les interaccions socials i pretén que els alumnes es vinculin estretament entre ells, de manera que cada un sap que el seu esforç personal ajuda els companys a aconseguir l’èxit tant a nivell grupal com individual.

MESURES I SUPORTS ADDICIONALS:

Les mesures i els suports addicionals permeten ajustar la resposta educativa de forma flexible, preventiva i temporal, focalitzant la intervenció educativa en aquells aspectes del procés d’aprenentatge que poden comprometre l’avenç personal i escolar d’alguns alumnes.

• Reforç en petit grup: Atenció a grups amb pocs alumnes que presenten dificultats similars i normalment s’atenen fora de l’aula.
  • Treball individual: Atenció individualitzada per aquell alumnat que ho necessita
  • Suport escolar personalitzat: És un recurs que serveix per intensificar en alguns alumnes l’aprenentatge d’aspectes concrets i per un període curt de temps.
  • Flexibilització del temps escolar: Hi ha alumnat que presenta una maduresa per sobre de l’edat que pertoca o alumnes tenen un ritme molt lent i són més immadurs. En aquest casos, l’equip de mestres, juntament amb la família, podem decidir modificar el temps escolar portant a terme retencions o promocions.

MESURES I SUPORTS INTENSIUS:

Les mesures i els suports intensius són específics per als alumnes amb necessitats educatives especials, estan adaptats a la seva singularitat i permeten ajustar la resposta educativa de forma extensa, amb una freqüència regular i, normalment, sense límit temporal.

• Educació Especial: L’educació especial és l’educació específicament destinada a alumnes amb necessitats educatives considerades especials, discapacitats psíquiquesfísiques o sensorials, incloent totes les actuacions encaminades a compensar aquestes necessitats.

L’aplicació de mesures i suports intensius comporta l’elaboració prèvia d’un pla individualitzat (PI), en el qual s’han de concretar els objectius, els professionals implicats que s’han de coordinar, les adaptacions metodològiques i els indicadors de seguiment del progrés que permetin avaluar-ne l’eficàcia i fer-hi els reajustaments necessaris.

• Suport de serveis externs: L’alumnat que presenta necessitats educatives especials singulars pot requerir de serveis externs que el departament d’Educació posa a disposició de l’escola: EAP, logopeda, fisioterapeuta.

En el cas de Corbera l’Ajuntament posa a disposició de l’escola d’una psicòloga