Filosofia 3/18

Des de P3 fins a 6è treballem amb el projecte Filosofia 3/18, a trFILOavés del qual volem desenvolupar les habilitats de pensament dels alumnes alhora que es fomenten la reflexió i la crítica personals.  Es tracta de generar situacions i dilemes objecte d’anàlisi i de reflexió, a partir de contes, jocs, art…; que ens ajuden a aprofundir en temes importants per a la socialització i la vida democràtica, tals com: la justícia, la veritat, la bondat, la identitat personal, el temps, l’amistat, la llibertat o la comunitat.

En aquesta important tasca ens acompanyen un Mussol, la Marieta Joanhina, la Filo, (a Infantil), el  Pèbili (a cicle inicial), el Kio i Gus (a cicle mitjà), i el Pimi (a cicle superior). Ells, i nosaltres, som els protagonistes d’aquesta aventura, i junts aprenem a pensar millor per nosaltres mateixos.

Portar endavant aquest projecte comporta un canvi dels mestres i de la seva relació amb el coneixement. Bàsicament, es tracta d’escoltar als nostres alumnes i d’ajudar-los a desenvolupar un pensament autònom per a poder poder aprofundir en les coses, per saber triar, per fer hipòtesis, per dialogar, i, en definitiva, per construir l’aprenentatge.

El clima de l’aula durant les sessions de Filosofia afavoreix el diàleg, el debat i les relacions interpersonals entre els infants i amb el mestre/a. Asseguts en una rotllana, els nens i nenes llegeixen, s’expressen,  pregunten, fan reflexions…  És un espai idoni per a compartir neguits, dubtes, sentiments, sensacions…, i per a conèixer-nos una mica més.