Acompanyament emocional

PERSONALITZACIÓ DEL PROCÉS D’ENSENYAMENT- APRENENTATGE

Cada infant té unes característiques, motivacions capacitats i estil d’aprenentatge diferents. La personalització́ de l’aprenentatge permet que cada alumne pugui desenvolupar al màxim les seves potencialitats.

Entenem que aquesta atenció a de partir de l’equitat i la igualtat d’oportunitats com a dret de tots els alumnes a rebre una educació́ integral i amb expectatives d’èxit.

L’escola organitza i planifica diferents propostes d’atenció a les necessitats personals i emocionals de l’alumnat. Un dels principis bàsic és: “els éssers humans són més feliços, més cooperatius, més productius i tenen una probabilitat major de realitzar canvis positius en el seu comportament quan les persones en l’autoritat fan coses amb ells, en lloc de contra ells o per a ells”.

Tutories individualitzades:

La  tutoria individualitzada és una acció educativa que es porta a terme de forma presencial i directa, en la que hi ha un coneixement precís, per part del tutor, de la personalitat de l’alumne i de les seves necessitats, creant-se un compromís entre el tutor i l’alumne de respecte i confiança amb la finalitat d’ajudar a l’alumne en el seu desenvolupament personal i acadèmic

Espais personals:

L’espai personal és un concepte que designa la zona que envolta a cada individu i que aquest considera com a pròpia. L’espai personal se situa entre l’espai íntim i  l’espai social o l’espai públic.

Hi ha infants que per caràcter poden tenir un espai personal més diluït que d’altres i aquests darrers viuen com una invasió o una conducta agressiva que algú entri en aquest espai sense permís directe. A l’escola procurem tenir cura d’aquests infants donant la possibilitat de compartir voluntàriament aquest espai personal.

Assemblees:

Les assemblees són una manera molt efectiva de posar en pràctica la democràcia participativa dels infants en un entorn escolar, ja sigui a l’aula com al temps del migdia o menjador escolar. En un context assembleari els alumnes poden expressar les seves opinions, dir el que els agrada i els que no, proposar millores, buscar solucions als conflictes,…

L’assemblea és un espai d’aprenentatge que es basa en la conversa, el diàleg, l’argumentació, l’escolta activa i el respecte pels altres. Aquestes són eines que acompanyaran els infants tota la vida i els ajudaran en contextos molt diversos.

Reunions delegats de classe amb l’equip directiu:

Periòdicament els delegats de classe es reuneixen amb l’equip directiu. En aquestes reunions els delegats ens fan arribar inquietuds i demandes de les classes i es proposen àmbit de decisió on es tenen en compte les aportacions dels infants. Aquestes reunions responen a una participació democràtica de l’alumnat on són escolats i valorats. Aquest procés permet un sentiment de pertinença que fa desenvolupar  la cohesió social i la convivència

Cercles restauratius:

Les pràctiques restauratives són un conjunt de respostes que ens permeten detectar, prevenir i resoldre conflictes succeïts entre les persones afectades per aquests, per tal de millorar la convivència. És un procés mitjançant el qual totes les parts mostren un interès a resoldre un conflicte de manera col·lectiva, ja que han d’estar oberts al diàleg, tenir una actitud participativa i fer front a les conseqüències que se l’hi derivin.

Aquestes pràctiques ens permetran reforçar valors, com ara la igualtat en tots els integrants, l’escolta, la seguretat, la confiança, la responsabilitat compartida de la gestió del conflicte i la convivència mitjançant les connexions afectives.

Projecte patis:

Considerem que el pati és un espai  educatiu molt valuós. Per això  la seva organització respon a objectius pedagògics de coeducació, coresponsabilitat, cura del medi ambient i desenvolupament de valors…En l’espai del pati es proposen  jocs, activitats i esports alternatius.

Els divendres celebrem el “Pati art”: Qualsevol grup d’alumnes poden organitzar, amb ajuda dels adults de referencia, una activitat artística o esportiva per a la resta de companys.

Activitats internivells:

Es duen a terme diferents trobades entre els alumnes dels diferents cursos amb l’objectiu d’establir lligams entre ells i d’apropar infants de diferents edats: apadrinament lector, exposicions de projectes, tallers, etc.

Projecte de filosofia com a alternativa a la religió:

El projecte Filosofia 3/18 s’encabeix dins de l’àrea de l’educació en valors i  té com a objectiu reforçar les habilitats del pensament dels infants, partint del diàleg filosòfic. Consta de diferents programes que, aplicats des dels 3 als 12 anys, enforteix la capacitat reflexiva. Es tracta d’un projecte que concreta el desig general d’ensenyar a pensar i pretén desenvolupar les habilitats cognitives de tot l’alumnat, ajudant-los a ser més conscients de la riquesa del bagatge intel·lectual  i a preparar-los en la raonabilitat per a la participació en un món democràtic.