Tècnic d’integració social

Programa de complexitat: Tècnic integrador social

El nostre centre gaudeix d’una dotació del Programa Integrador social cofinançat per la Unió Europea des del curs passat.

Resum amb les funcions i les seves concrecions​

Funció 1: Desenvolupar habilitats d’autonomia personal i social en alumnes en situació de risc

• Donar suport a l’alumnat en risc en les habilitats bàsiques necessàries per a la seva autonomia personal i social.
  • Participar en la implementació d’actuacions del centre orientades al desenvolupament d’habilitats personals i socials de l’alumnat.
  • Col·laborar, juntament amb els tutors o tutores, orientadors i orientadores i EAP en l’orientació educativa de l’alumnat atès.
  • Atendre les necessitats socioafectives de l’alumnat atès.

Funció 2: Participar en la planificació i el desenvolupament d’activitats d’inclusió social

• Proposar accions en el Pla d’acollida del centre que recullin les necessitats de l’alumnat en risc.
  • Col·laborar en la creació d’entorns inclusius dins del centre educatiu.
  • Fomentar la participació de l’alumnat en risc en els diferents espais de representació del centre.
  • Fomentar la participació de l’alumnat en risc en les activitats del centre.

Funció 3: Col·laborar en la prevenció, detecció i resolució de conflictes entre iguals

• Participar en actuacions per a la prevenció dels conflictes.
  • Col·laborar en la detecció de conflictes.
  • Col·laborar en la resolució dels conflictes.

Funció 4: Prevenir, detectar i intervenir en casos d’absentisme escolar

• Participar en la implementació dels protocols per a la prevenció, detecció i intervenció en casos d’absentisme.
  • Participar en l’atenció i seguiment de l’alumnat absentista.
  • Acompanyar les famílies i l’alumnat en risc en les transicions entre etapes educatives i itineraris postobligatoris.

Funció 5: Fer el seguiment dels alumnes en activitats lectives i extraescolars

• Observar i donar suport en activitats lectives a l’alumnat que s’atén.
  • Fer seguiment de la participació de l’alumnat en risc en les activitats extraescolars.
  • No correspon a aquests professionals la realització d’activitats extraescolars ni de monitoratge.

Funció 6: Donar suport a les famílies en el procés d’inclusió social dels joves i infants

• Proposar accions, dins el Pla d’acollida de les famílies, que recullin les necessitats de les més vulnerables.
  • Fomentar la implicació de les famílies d’alumnat en risc en el seguiment escolar del seu fill o filla.
  • Potenciar la participació de les famílies d’alumnat en risc en el centre educatiu.
  • Acompanyar les famílies ateses en situacions d’estrès emocional o problemàtica puntual.
  • Col·laborar en l’orientació de la família de l’alumnat en risc als serveis o recursos que els puguin ser necessaris.

Funció 7: Afavorir relacions positives dels alumnes amb l’entorn

• Conèixer l’entorn del centre i detectar possibles riscos contextuals per a l’alumnat més vulnerable.
  • Conèixer i participar en els programes socioeducatius de l’entorn.
  • Col·laborar en l’elaboració d’un mapa de recursos que reculli l’oferta de zona adreçada als alumnes segons els seus interessos i necessitats.
  • Coordinar-se amb el tutor o la tutora per orientar l’alumnat en risc cap a activitats de l’entorn atenent els seus interessos i necessitats.
  • Promoure iniciatives, juntament amb altres professionals socioeducatius, per convertir els espais informals del barri en espais educatius.

​Correspon a la direcció del centre, en el marc de les funcions esmentades, prioritzar i concretar el pla de treball específic de l’integrador o la integradora social que, juntament amb la valoració dels resultats, han de formar part de la programació general i de la memòria anual del centre.

Els integradors o integradores socials han de col·laborar amb l’equip docent que correspongui en l’elaboració d’un pla de treball per a cadascun dels alumnes que atenen, on s’especifiquin els objectius que cal assolir i les actuacions que cal dur a terme, procurant sempre que sigui possible el seu desenvolupament en l’entorn de l’aula ordinària.​​