Programa de complexitat: Tècnic integrador social
El nostre centre gaudeix d’una dotació del Programa Integrador social cofinançat per la Unió Europea des del curs passat.
Resum amb les funcions i les seves concrecions
Funció 1: Desenvolupar habilitats d’autonomia personal i social en alumnes en situació de risc
- Donar suport a l’alumnat en risc en les habilitats bàsiques necessàries per a la seva autonomia personal i social.
- Participar en la implementació d’actuacions del centre orientades al desenvolupament d’habilitats personals i socials de l’alumnat.
- Col·laborar, juntament amb els tutors o tutores, orientadors i orientadores i EAP en l’orientació educativa de l’alumnat atès.
- Atendre les necessitats socioafectives de l’alumnat atès.
Funció 2: Participar en la planificació i el desenvolupament d’activitats d’inclusió social
- Proposar accions en el Pla d’acollida del centre que recullin les necessitats de l’alumnat en risc.
- Col·laborar en la creació d’entorns inclusius dins del centre educatiu.
- Fomentar la participació de l’alumnat en risc en els diferents espais de representació del centre.
- Fomentar la participació de l’alumnat en risc en les activitats del centre.
Funció 3: Col·laborar en la prevenció, detecció i resolució de conflictes entre iguals
- Participar en actuacions per a la prevenció dels conflictes.
- Col·laborar en la detecció de conflictes.
- Col·laborar en la resolució dels conflictes.
Funció 4: Prevenir, detectar i intervenir en casos d’absentisme escolar
- Participar en la implementació dels protocols per a la prevenció, detecció i intervenció en casos d’absentisme.
- Participar en l’atenció i seguiment de l’alumnat absentista.
- Acompanyar les famílies i l’alumnat en risc en les transicions entre etapes educatives i itineraris postobligatoris.
Funció 5: Fer el seguiment dels alumnes en activitats lectives i extraescolars
- Observar i donar suport en activitats lectives a l’alumnat que s’atén.
- Fer seguiment de la participació de l’alumnat en risc en les activitats extraescolars.
- No correspon a aquests professionals la realització d’activitats extraescolars ni de monitoratge.
Funció 6: Donar suport a les famílies en el procés d’inclusió social dels joves i infants
- Proposar accions, dins el Pla d’acollida de les famílies, que recullin les necessitats de les més vulnerables.
- Fomentar la implicació de les famílies d’alumnat en risc en el seguiment escolar del seu fill o filla.
- Potenciar la participació de les famílies d’alumnat en risc en el centre educatiu.
- Acompanyar les famílies ateses en situacions d’estrès emocional o problemàtica puntual.
- Col·laborar en l’orientació de la família de l’alumnat en risc als serveis o recursos que els puguin ser necessaris.
Funció 7: Afavorir relacions positives dels alumnes amb l’entorn
- Conèixer l’entorn del centre i detectar possibles riscos contextuals per a l’alumnat més vulnerable.
- Conèixer i participar en els programes socioeducatius de l’entorn.
- Col·laborar en l’elaboració d’un mapa de recursos que reculli l’oferta de zona adreçada als alumnes segons els seus interessos i necessitats.
- Coordinar-se amb el tutor o la tutora per orientar l’alumnat en risc cap a activitats de l’entorn atenent els seus interessos i necessitats.
- Promoure iniciatives, juntament amb altres professionals socioeducatius, per convertir els espais informals del barri en espais educatius.
Correspon a la direcció del centre, en el marc de les funcions esmentades, prioritzar i concretar el pla de treball específic de l’integrador o la integradora social que, juntament amb la valoració dels resultats, han de formar part de la programació general i de la memòria anual del centre.
Els integradors o integradores socials han de col·laborar amb l’equip docent que correspongui en l’elaboració d’un pla de treball per a cadascun dels alumnes que atenen, on s’especifiquin els objectius que cal assolir i les actuacions que cal dur a terme, procurant sempre que sigui possible el seu desenvolupament en l’entorn de l’aula ordinària.