El projecte de la biblioteca

El Departament d’Educació ha establert com a objectiu estratègic la millora de l’èxit escolar de tots els alumnes. I ho fa potenciant la lectura sistemàtica en tots els àmbits del currículum al llarg de tota l’escolaritat  bàsica  per  augmentar  la  competència  comunicativa  i  lingüística  i  el  desenvolupament  de  l’hàbit lector dels infants i joves, sense oblidar que la competència lectora és la base de molts aprenentatges i un requisit per participar amb èxit en bona part dels àmbits de la vida adulta.

 

L’escola Alba dedica una franja horària de 30 minuts diaris a la lectura. Durant la setmana, es fan diferents tipus de lectura: individual, grupal, mestre model, etc.

 

L’impuls de la lectura s’articula al voltant de tres grans eixos:

 

  1. Saber llegir. L’aprenentatge de la lectura representa el desenvolupament de la capacitat de llegir, de comprendre i d’interpretar textos. L’assoliment de les habilitats funcionals bàsiques de lectura correspon al cicle inicial de primària i és en aquest cicle on s’han de prendre les mesures de suport necessàries amb els alumnes que hi presenten dificultats. Corresponen als cicles posteriors de primària i a la secundària continuar el treball de les estratègies lectores, adaptades, òbviament, a les exigències de cada nivell educatiu.

 

  1. Llegir per aprendre. La competència lingüística en general i la comprensió lectora en particular són a la base de qualsevol aprenentatge. En el cas concret de la comprensió lectora, si més no en el nostre sistema educatiu, el seu domini és cabdal per tenir èxit escolar. Els alumnes han de desenvolupar la seva responsabilitat en l’aprenentatge, sent conscients de les estratègies específiques que fan servir en cada àrea del coneixement. A més, han de tenir la capacitat d’usar la lectura com a eina d’accés a la informació, la descoberta i l’ampliació de coneixements, és a dir, l’ús de la lectura esdevé un instrument d’aprenentatge a totes les àrees i matèries del currículum.

 

  1. Gust per llegir. S’adquireix desenvolupant l’hàbit lector i fomentant la lectura sistemàtica en qualsevol suport, aprenent a reflexionar sobre el que s’ha llegit, sabent-ho explicar mitjançant evidències orals o escrites i sabent-ho compartir amb els altres.

 

Cada etapa i/o cicle té un representant a la comissió de biblioteca per tal de ser sabedors de totes les novetats i actuacions referents a la biblioteca de l’escola.

Algunes de les activitats que es realitzaran a la biblioteca són:

Donar a conèixer les activitats de la biblioteca

  • Apadrinament lector
  • Lectura (lectura de llibres preestablerts i visualització de les pel·lícules)
  • Visita de diferents escriptors/es (animacions a la lectura)
  • Hospital de llibres (els llibres malmesos de la biblioteca es dipositen en una zona on seran recuperats o enterrats)
  • Trivial lector (els nens han de llegir diferents gèneres i marcar cada porció al formatget
  • Lectòmetre (amb el lectòmetre podem dur el recompte dels llibres que anem llegint durant el curs)
  • El bibliotecari (cada curs té la figura del bibliotecari que s’encarrega de fer el préstec i retorn de llibres)
  • Marató de lectura (el dia de la biblioteca, el 24 d’octubre i el dia de la lectura en veu alta, 16 de febrer, es fa una jornada maratoniana de lectura)

Donar a conèixer el fons de la biblioteca

  • Tertúlia (explicació oral d’un llibre llegit a la resta de companys de l’aula per tal de recomanar-lo
  • El faristol (exposició d’un llibre: una novetat, un llibre molt escollit, …per tal de poder-lo visualitzar i manipular i així decidir si es vol llegir)
  • Booktrailers (trailer elaborat pels estudiants, a partir de la lectura d’un llibre amb la finalitat d’engrescar la lectura d’aquest)
  • Booktubers (vídeo elaborat pels estudiants, a partir de la lectura d’un llibre amb la finalitat de fer crítica sobre aquest)
  • Ressenyes confitades (en un pot de vidre, cada alumne ficarà objectes relacionats amb el llibre que ha llegit i que doni pistes del seu contingut)
  • Contacontes (les diferents mestre d’EI es van rotant per llegir contes)

 

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>