REFLEXIÓ EN CONFINAMENT. XARXES

El 13 de març se’ns va donar una situació d’excepcionalitat a l’escola, la qual ens ha fet reflexionar sobre el què, el com i el quan del procés d’aprenentatge i avaluació dels nostres alumnes.  A continuació us expliquem la nostra vivència.

L’escola

Era un moment per pensar i repensar com treballavem amb els alumnes sense perdre l’essència dels nostres trets d’identitat com a escola.

Des de l’inici es va veure molt necessari que els alumnes no perdessin la vinculació amb l’escola i amb els seus companys, per aquest motiu es van habilitar eines de comunicació al domini del centre per tal de triangular les comunicacions entre alumne-alumne, alumne (família)-mestre i mestre-mestre. L’escola havia de continuar essent un punt de trobada, encara que fos des de casa.

Aquest tercer trimestre s’ha estructurat considerat el següent objectius: mantenir el vincle amb l’escola, treballar la competència d’aprendre a aprendre i la digital, incentivar el gust per aprendre i afavorir el benestar emocional dels alumnes.

D’acord amb aquests objectius hem estructurat una línia de centre a partir de tres blocs: la comunicació, les propostes setmanals  i el seguiment i avaluació.

Pel que fa la comunicació, setmanalment, els alumnes tenen tutoria i als petits es realitzen trucades i/o videotrucades. En segon lloc, setmanalment els alumnes reben tasques competencials, globalitzades i contextualitzades. I per últim, el claustre ha realitzat un treball formatiu a partir de (vídeos, articles…) d’experts sobre l’avaluació com a element integrador, donant fruit a confecció de criteris d’avaluació específics d’aquest trimestre, amb ús de rúbriques, valoracions de retorn sempre amb un feedback positiu, registre de tasques… A les tasques setmanals de l’etapa de primària es comparteix l’objectiu d’aprenentatge i els criteris d’avaluació i al final de la proposta els alumnes s’han d’autoavaluar l’indicador que els docents han marcat, cada setmana es canvia l’indicador amb la finalitat de que els alumnes vagin prenent consciència del seu procés d’aprenentatge, relacionat amb el desplegament de la competència d’aprendre a aprendre.

Per últim, hem reestructurat l’informe de valoració del tercer trimestre, creiem que en aquest informe cal donar informació de l’alumne en un context diferent i amb criteris diferents i completar-ho amb la mirada de la família.

Les famílies

Aquest tercer trimestre les famílies són el nostre puntal. Des dels inicis ja van participar en el procés d’escollir un canal que ens facilités el contacte directe a través d’un formulari i es va fer la detecció de les necessitats d’equipament. Des de l’escola, valorem molt tenir a les famílies al nostre costat en aquests moments, facilitant en primer lloc que puguem arribar a les seves llars, són el nostre canal de comunicació. També les animem a ajudar als seus fills/es i els oferim la nostra comprensió i ajuda davant qualsevol dubte que els pugui sorgir.

Fem arribar les indicacions detallades per a que sàpiguen com poden ajudar als seus fills i de manera concreta què faran, què els demanem, com poden autoregular l’aprenentatge i què i com ho revisarem.

El retorn a l’escola

El retorn a l’escola ha de comportar:

• Moments d’escolta i compartir a l’assemblea.
  • Dinàmiques d’exteriorització dels sentiments viscuts.
  • Activitats en grups petits per enfortir els vincles afectius entre ells.
  • Enfortir les relacions de socialització entre iguals.
  • Apostar per les activitats de valors socials.
  • Quan aparegui un conflicte solucionar-lo a partir de l’escolta i dels sentiments.
  • Propiciar activitats que els donin seguretat emocional i que els faci veure el què saben per tal d’enfortir la seva autoestima.
  • Donar molta importància a les activitats de centre on hi hagi relació amb els companys d’altres nivells i enfortir la consciència de que formem part d’una comunitat educativa.
  • Enfortir amb activitats l’entrada dels familiars a l’escola i compartir objectius amb ells.
  • Reflexionar sobre el què ha passat amb el Covid-19 i com ens ha canviat el nostre dia a dia.
  • Treballar hàbits que ajuden a tenir cura del planeta i conscienciar-nos de la seva importància.

Què hem après del confinament?

L’aprenentatge aniria relacionat amb els vincles, les emocions i els valors de socialització. Pensem que en aquesta crisi sanitaria hem pogut enfortir vincles afectius d’una manera molt diferent tant com a mestres en el nostre dia a dia amb la família i amics, com amb els alumnes i sobretot amb els seus familiars.

A més a més ens hem vist immersos en una situació que ens ha trasbalsat emocionalment, han sorgit al claustre emocions de patiment envers alumnes que en el dia a dia el fet de tenir-los a l’aula ja ens donava la seguretat que els cuidavem. També hem hagut d’acompanyar emocions que han sorgit a les famílies i fins i tot als alumnes. Tot i que ens atreviríem a dir que els més petits han estat capaços d’autoregular-se molt millor que els més grans i acceptar la situació de manera molt positiva.

I, per acabar, els valors socials, podem valorar que tots som iguals envers el coronavirus, no hi ha distincions ni econòmiques, ni étniques, ni socials. A més a més que hem pogut extreure la necessitat de tenir cura del planeta i com els humans estem afectant la resta dels éssers vius que conviuen a la Terra.

En definitiva, d’aquesta crisi en sortirem més resilients, davant el canvi sobtat i l’adversitat hem estat capaços de readaptar-nos, redefinint hàbits, rutines, etc. tant a nivell professional com personal, en la mirada posada sempre  en el que és millor per als nostres alumnes.

#Transformació Educativa

#Innovació