Durant el primer trimestre els infants d’I5A: Els viatgers i les viatgeres, van realitzar una tertúlia artística dialògica que tenia com a referencia l’obra pictòrica de Diego Velázquez “Las Meninas” de 1656. Però abans d’explicar-vos quin va ser el resultat caldria fer-nos una pregunta: Què és una tertúlia artística dialògica?
En primer lloc, les tertúlies dialògiques es basen en la construcció col·lectiva de significat i coneixement mitjançant el diàleg amb tot l’alumnat que participa de la tertúlia. D’aquesta manera es potencia l’apropament directe de tot l’alumnat sense fer distincions d’edat, gènere, cultura o capacitat a la cultura clàssica universal i al coneixement científic acumulat per la humanitat al llarg del temps.
Tot basant-nos en aquestes premisses hem de començar pel temps necessari per tal d’observar i reflexionar sobre l’obra, en aquest cas artística, que estem observant. Els infants no coneixen el títol ni l’artista, no els volem condicionar. Busquem l’observació i la reflexió esmenada sense condicionants, partint de l’aprenentatge dialògic, és a dir, en el moment en que ens comuniquem i establim un diàleg amb d’altres persones li donem significat a la nostra realitat.
Aquest temps de reflexió i diàleg ens permet descriure l’obra, què és allò que observem i quin sentit o interpretació en donem. Aquí podeu llegir algunes de les reflexions dels infants de la classe dels viatgers i les viatgeres:
- La nena de la dreta només li veiem una part de l’ull.
- Un adult li dona una cosa a la nena.
- Hi ha un gos estirat.
- Hi ha un senyor al fons que marxa.
- Hi ha una nena al mig amb un vestit blanc amb flors.
- I té els ulls negres.
- Es veu una escala al fons.
- Sembla un mirall.
- Una porta gran.
- Un quadre i és molt gran.
- És un moble.
- Hi ha dues nenes amb el cabell arrissat. Un marró i un gris.
- Hi ha un quadre petit amb un dibuix.
- Sembla que hi ha números a la porta del fons.
- Es veu un senyor amb un mocador al cap.
- El senyor del fons sembla que fa teatre.
- Una noia li dona un got a la nena petita.
- Una noia té una decoració al cabell i és de color vermell.
- La germana de la nena recolza el peu al gos.
- Una noia porta una papallona al cap.
- Hi ha un senyor en peu.
- I té bigoti.
- La nena petita té molta llum.
- Sembla que la finestra està tapada amb cortines perquè no entra gaire Sol. Només es veuen els colors on sembla que entra la llum.
- Es veu molt marró i moltes coses de color negre.
- Hi ha colors clars i obscurs.
- Els clars són els que es veuen bé.
- En el quadre petit hi ha una cosa de color vermell que sembla un cor.
I amb totes aquestes observacions: Quin títol creuran els infants que és el de l’obra?
- El teatre.
- Una pissarra petita i una pissarra gran.
- Nens fent poca cosa a la tarda.
- Un gos al terra.
- Un quadre molt gran amb pals.
- La nena dels ulls negres.
- El diamant amagat a la paret.
- La flor sobre el vestit blanc.
- Les persones a l’ombra.
Podem veure que en tenim per tots els gustos. I encara ens queda una cosa més de la que parlar: Quin creiem que és l’artista que va pintar l’obra? No ho tenim gens clar així que cal buscar al Diego Velázquez i parlar una mica de la seva vida i obra. Per què la va pintar? Podem intentar buscar algunes explicacions:
- Perquè li agraden aquestes persones a qui li va dir que el fes.
- Perquè li agrada molt pintar i ho fa molt bé.
- Perquè és molt bon pintor.
I com ens fa sentir aquesta obra? Què ens transmet? Doncs els nostres nens i nenes de la classe dels viatgers i les viatgeres no tenen cap problema en parlar-ho obertament:
- Feliç perquè m’agraden els gossos.
- Alegre perquè m’agrada molt el vestit de la nena i les flors.
- No m’agrada pel color fosc.
- M’agrada perquè hi ha molts quadres dins el quadre.
- M’agrada perquè hi ha molts nens.
- No m’agrada perquè no m’agraden les pintures.
Així doncs, el diàleg que establim està basat en una relació d’igualtat, on tots i totes tenim coneixement a aportar, reconeixent així la intel·ligència cultural en totes les persones.
A continuació podeu veure a la galeria d’imatges la nostra pròpia interpretació grupal de l’obra fent servir diferents tècniques i materials. Esperem que us agradi i que en gaudiu com ho vam fer nosaltres!!!
https://drive.google.com/drive/folders/1UczFgQ3kgqOG7uubVqZ41twl9yKHwqPp?usp=sharing