I5A: Els Viatgers i les Viatgeres (la Ilíada i l’Odissea)- Tertúlia Artística Dialògica: Las Meninas de Diego Velázquez

Durant el primer trimestre els infants d’I5A: Els viatgers i les viatgeres, van realitzar una tertúlia artística dialògica que tenia com a referencia l’obra pictòrica de Diego Velázquez “Las Meninas” de 1656. Però abans d’explicar-vos quin va ser el resultat caldria fer-nos una pregunta: Què és una tertúlia artística dialògica?

En primer lloc, les tertúlies dialògiques es basen en la construcció col·lectiva de significat i coneixement mitjançant el diàleg amb tot l’alumnat que participa de la tertúlia. D’aquesta manera es potencia l’apropament directe de tot l’alumnat sense fer distincions d’edat, gènere, cultura o capacitat a la cultura clàssica universal i al coneixement científic acumulat per la humanitat al llarg del temps.

Tot basant-nos en aquestes premisses hem de començar pel temps necessari per tal d’observar i reflexionar sobre l’obra, en aquest cas artística, que estem observant. Els infants no coneixen el títol ni l’artista, no els volem condicionar. Busquem l’observació i la reflexió esmenada sense condicionants, partint de l’aprenentatge dialògic, és a dir, en el moment en que ens comuniquem i establim un diàleg amb d’altres persones li donem significat a la nostra realitat.

Aquest temps de reflexió i diàleg ens permet descriure l’obra, què és allò que observem i quin sentit o interpretació en donem. Aquí podeu llegir algunes de les reflexions dels infants de la classe dels viatgers i les viatgeres:

• La nena de la dreta només li veiem una part de l’ull.
  • Un adult li dona una cosa a la nena.
  • Hi ha un gos estirat.
  • Hi ha un senyor al fons que marxa.
  • Hi ha una nena al mig amb un vestit blanc amb flors.
  • I té els ulls negres.
  • Es veu una escala al fons.
  • Sembla un mirall.
  • Una porta gran.
  • Un quadre i és molt gran.
  • És un moble.
  • Hi ha dues nenes amb el cabell arrissat. Un marró i un gris.
  • Hi ha un quadre petit amb un dibuix.
  • Sembla que hi ha números a la porta del fons.
  • Es veu un senyor amb un mocador al cap.
  • El senyor del fons sembla que fa teatre.
  • Una noia li dona un got a la nena petita.
  • Una noia té una decoració al cabell i és de color vermell.
  • La germana de la nena recolza el peu al gos.
  • Una noia porta una papallona al cap.
  • Hi ha un senyor en peu.
  • I té bigoti.
  • La nena petita té molta llum.
  • Sembla que la finestra està tapada amb cortines perquè no entra gaire Sol. Només es veuen els colors on sembla que entra la llum.
  • Es veu molt marró i moltes coses de color negre.
  • Hi ha colors clars i obscurs.
  • Els clars són els que es veuen bé.
  • En el quadre petit hi ha una cosa de color vermell que sembla un cor.

I amb totes aquestes observacions: Quin títol creuran els infants que és el de l’obra?

• El teatre.
  • Una pissarra petita i una pissarra gran.
  • Nens fent poca cosa a la tarda.
  • Un gos al terra.
  • Un quadre molt gran amb pals.
  • La nena dels ulls negres.
  • El diamant amagat a la paret.
  • La flor sobre el vestit blanc.
  • Les persones a l’ombra.

Podem veure que en tenim per tots els gustos. I encara ens queda una cosa més de la que parlar: Quin creiem que és l’artista que va pintar l’obra? No ho tenim gens clar així que cal buscar al Diego Velázquez i parlar una mica de la seva vida i obra. Per què la va pintar? Podem intentar buscar algunes explicacions:

• Perquè li agraden aquestes persones a qui li va dir que el fes.
  • Perquè li agrada molt pintar i ho fa molt bé.
  • Perquè és molt bon pintor.

I com ens fa sentir aquesta obra? Què ens transmet? Doncs els nostres nens i nenes de la classe dels viatgers i les viatgeres no tenen cap problema en parlar-ho obertament:

• Feliç perquè m’agraden els gossos.
  • Alegre perquè m’agrada molt el vestit de la nena i les flors.
  • No m’agrada pel color fosc.
  • M’agrada perquè hi ha molts quadres dins el quadre.
  • M’agrada perquè hi ha molts nens.
  • No m’agrada perquè no m’agraden les pintures.

Així doncs, el diàleg que establim està basat en una relació d’igualtat, on tots i totes tenim coneixement a aportar, reconeixent així la intel·ligència cultural en totes les persones.

A continuació podeu veure a la galeria d’imatges la nostra pròpia interpretació grupal de l’obra fent servir diferents tècniques i materials. Esperem que us agradi i que en gaudiu com ho vam fer nosaltres!!!