Història

L’escola Joaquim Ruyra està ubicada al barri de la Florida de l’Hospitalet de Llobregat. Va ser construïda a l’any 1974, en un pla d’urgència davant la creixent arribada d’immigrants d’altres indrets de la península i la necessitat d’escolaritzar tota aquesta nova població.

El barri actualment té una població de 29.671 habitants i una superfície de tan sols 0,38 Km2. Fet que implica que la Florida tingui una de les densitats més grans del món, 78.082 hab/Km2 (és considerat el barri més densament poblat de tota Europa).

El curs 2009-2010 vam iniciar la Transformació en una Comunitat d’Aprenentatge.

Aquesta transformació ha implicat un procés de reflexió profund, entre altres aspectes, sobre quina és l’escola que volem per als nostres alumnes. El paper de l’escola al barri és de vital importància, actuant com a referent de la cohesió social, amb un paper actiu al Pla Educatiu d’Entorn 0-20, creant unes altes expectatives d’èxit tant acadèmic com personal dels alumnes i garantint l’accés a la societat de la informació de tots els infants.

L’Escola Joaquim Ruyra és una Comunitat d’Aprenentatge des del curs 2009-2010. El 6 de maig de 2010 es va celebrar la 1ª Assemblea General on tota la Comunitat Educativa va votar a favor de la Transformació en Comunitat d’Aprenentatge.

Comunitats d’Aprenentatge és un projecte basat en un conjunt d’Actuacions Educatives d’Èxit per assolir la transformació educativa i social. Aquest model educatiu està en línia amb les teories científiques internacionals que emfatitzen dos factors clau per a l’aprenentatge i el desenvolupament en la societat actual: les interaccions i la participació de la comunitat.

L’Objectiu principal és potenciar una educació participativa de tota la comunitat educativa, basada en l’aprenentatge dialògic que es concreta en tots els espais del centre. Per aquest motiu la nostra escola i les nostres aules, està oberta a la participació activa de tota la comunitat educativa (famílies, voluntaris, gent del barri, etc.).

Dins el Projecte d’Innovació en Comunitats d’Aprenentatge, treballem a partir de diferents actuacions d’èxit educatiu, com són “Els Grups Interactius”, “Les Tertúlies Dialògiques”, “El Model Dialògic de Prevenció i Resolució de Conflictes” i “La Formació de Familiars”, potenciant l’assoliment de les Competències Bàsiques.

Les famílies participen activament en la vida del centre. Hi ha diferents vies de participació, ja sigui a partir de les diferents comissions mixtes, la participació directa a l’aula mitjançant els grups interactius o la formació de familiars.