Tertúlies Dialògiques

Fem Tertúlies Literàries, Musicals, Artístiques i Científiques Dialògiques.

Les Tertúlies Dialògiques són una Actuació Educativa d’Èxit en què es construeix col·lectivament significat i coneixement sobre la base del diàleg amb tot l’alumnat participant en la tertúlia. El funcionament de les tertúlies dialògiques es basa en els 7 principis de l’Aprenentatge Dialògic i es desenvolupen a partir de les millors creacions de la humanitat en diferents camps: des de la literatura fins a l’art o la música. A través de les tertúlies dialògiques es potencia l’apropament directe de l’alumnat sense distinció d’edat, gènere, cultura o capacitat a la cultura clàssica universal i al coneixement científic acumulat per la humanitat al llarg del temps. Les Tertúlies Dialògiques d’aquests àmbits es basen només en les obres que tothom està d’acord que formen part de les millors creacions de la humanitat.

A cada sessió, tot l’alumnat participant exposa la seva interpretació sobre allò en què s’està treballant en la tertúlia dialògica (un text literari, una obra d’art, una peça musical, una aportació matemàtica, etc.). Així, expressa a la resta allò que li ha suscitat, explicant per què li ha cridat l’atenció, relacionant-lo amb diàlegs previs en tertúlies anteriors, exposant la seva reflexió crítica sobre aquest tema, etc.  A través del diàleg i les aportacions de cada estudiant es genera un intercanvi enriquidor que permet aprofundir en allò sobre què es parla a la tertúlia, promovent al mateix temps la construcció de nous coneixements.

Tertúlies Literàries Dialògiques

A l’Escola Joaquim Ruyra llegim Clàssics Universals. A partir d’un text literari es llegeixen les pàgines acordades a casa i a la tertúlia es dialoga sobre el que s’ha llegit. El diàleg gira entorn dels paràgrafs que les persones han triat prèviament per comentar i sobre les interpretacions, reflexions, etc. que cadascú fa. El criteri bàsic de selecció de textos és que sigui considerat un clàssic universal, ja que contribueixen millor a l’aprenentatge i facilita treballar a fons el tema dels valors i de la reflexió sobre els conflictes.

I3

Contes clàssics

I4

Faules clàssics

I5

L’Odissea

De la Terra a la Lluna

1r.

Faules explicades als infants.

El jove rei Artús

El soldadet de plom

El viatge de Gulliver a Lil·liput

2n.

La volta al món en 80 dies

El geperut de Notre-Dame

Robinson Crusoe

3r.

Platero y yo.

4rt.

El Lazarillo de Tormes.

Las Leyendas de Bécquer

5è.

Frankenstein

El caballero don Quijote

6è.

Viaje al centro de la tierra.

Romeu i Julieta.

Tertúlies Musicals Dialògiques

A Les Tertúlies Musicals Dialògiques els i les participants expressen les emocions i les diferents reflexions envers la peça musical que han escoltat prèviament. A partir d’aquestes intervencions es crea un clima òptim pel diàleg i la música esdevé el tema de conversa. Aquí teniu el llistat d’obres que hem treballat:

Edat mitjana:
Adam de la Halle: “Le jeu de Robin et Marion”
G. De Machaut: “Messe de Nostre Dame”

Renaixement:
Josquin de pres: “A l’heure que je vous”

Barroc:
Vivaldi: “les quatre estacions”
Johan S.Bach: “Tocata i fuga en Re menor.”
Henry Purcell:
G.F. Händel: “Mesiah: Allelujah”

Classicisme:
Mozart: “La flauta màgica. “. “Simfonia n.40 en Sol menor.”
Beethoven: “simfonia n.5 en Do menor.” “Sinfonia n. 9 en Do menor”

Romanticisme:
Johan Strauss II: “Marcha Radetzky”. “Danubi blau”
Donizetti: Ària: “Una furtiva llàgrima “. De L’elisir d’amour.
Mendelsson: “Violin concerto en mi menor , Op.64.”
Verdi:
Korsakov: “El vol del borinot”
Puccini: “Ària:Nessun dorma. De Turandot”

Contemporània:
Shönberg: “Noche transfigurada”
Manuel de Falla: “El amor brujo”
Stravinsky: “ L’ocell de foc”

Tertúlies Científiques Dialògiques

A Les Tertúlies Científiques Dialògiques treballem a partir de textos de divulgació científica, entre els quals destaquem diversos capítols del llibre d’en David Calle “Quant pesen els núvols” i d’en Pere Estupinyà “El ladrón de cerebros”.