Tertúlies Dialògiques

Es tracta de la construcció col·lectiva de significat i coneixement sobre la base del diàleg amb tot l’alumnat participant en la tertúlia. El funcionament de les tertúlies dialògiques es basa en els 7 principis de l’Aprenentatge Dialògic i es desenvolupen en base a les millors creacions de la humanitat en diferents camps: des de la literatura fins a l’art o la música. A través de les tertúlies dialògiques es potencia l’apropament directe de l’alumnat sense distinció d’edat, gènere, cultura o capacitat a la cultura clàssica universal i al coneixement científic acumulat per la humanitat al llarg del temps. Les Tertúlies Dialògiques d’aquests àmbits es basen només en les obres que tothom està d’acord que formen part de les millors creacions de la humanitat.

A cada sessió, tot l’alumnat participant exposa la seva interpretació sobre allò en el que s’està treballant en la tertúlia dialògica (un text literari, una obra d’art, una peça musical, una aportació matemàtica, etc.). Així, expressa a la resta allò que li ha suscitat, explicant per què li ha cridat l’atenció, relacionant-lo amb diàlegs previs en tertúlies anteriors, exposant la seva reflexió crítica sobre aquest tema, etc.  A través del diàleg i les aportacions de cada estudiant es genera un intercanvi enriquidor que permet aprofundir en allò sobre el que es parla a la tertúlia, promovent al mateix temps la construcció de nous coneixements.

Fem Tertúlies Literàries, Musicals i Científiques Dialògiques.

A l’Escola Joaquim Ruyra llegim Clàssics Universals. A partir d’un text literari es llegeixen les pàgines acordades a casa i a la tertúlia es dialoga sobre el que s’ha llegit. El diàleg gira en torn als paràgrafs que les persones han triat prèviament per comentar i sobre les interpretacions, reflexions, etc. que cadascú fa. El criteri bàsic de selecció de textos és que sigui considerat un clàssic universal, ja que contribueixen millor a l’aprenentatge i facilita treballar a fons el tema dels valors i de la reflexió sobre els conflictes.

Aquest curs llegirem:

6è.

Viaje al centro de la tierra.

Romeo i Julieta.

5è.

Las Leyendas de Bécquer

L’Eneida

4rt.

El Lazarillo de Tormes.

Las Leyendas de Bécquer

3r.

Platero y yo.

2n.

La volta al món en 80 dies

El Màgic d’Oz

El geperut de Notre-Dame

1r.

Faules explicades als infants.

El viatge de Gulliver a Lil·liput

El soldadet de plom

Don Quijote de la Mancha

El petit príncep

De la Terra a la Lluna

Contes clàssics

La llebre i la tortuga

A Les Tertúlies Musicals Dialògiques els i les participants expressen les emocions i les diferents reflexions envers la peça musical que han escoltat previament. A partir d’aquestes intervencions es crea un clima òptim pel diàleg i la música esdevé el tema de conversa. Escoltem els grans clàssics d’autors com són Beethoven, Mozart, Verdi, Mendelssohn i Bach.

A Les Tertúlies Científiques Dialògiques treballem a partir de textos de divulgació científica, entre els quals destaquem diversos capítols del llibre de Pere Estupinyà “El ladrón de cerebros”