En els darrers anys, hem vist canvis significatius a les escoles en la seva missió d’oferir educació inclusiva. L’objectiu és assegurar que tots els alumnes, independentment de les seves capacitats i necessitats, tinguin igualtat d’oportunitats. Una de les accions més notables que s’ha implementat en la nostra escola per promoure la inclusió és la incorporació de pictogrames i referents en tot el centre escolar.
Els pictogrames, amb les seves imatges simples i comprensibles, han esdevingut una eina essencial per comunicar-se i orientar-se a l’escola. Aquests elements visuals són una gran ajuda per als estudiants amb necessitats especials o amb dificultats de comprensió verbal. A més, beneficien tota la comunitat escolar, ja que faciliten la convivència i la comprensió mútua entre els alumnes. De la mateixa manera, cada pictograma va acompanyat de la persona referent de cada espai. Aquests referents no només proporcionen indicacions visuals, sinó que també fomenten la independència dels alumnes. És una manera d’assegurar que tothom pugui accedir als diferents espais de l’escola sense problemes, independentment de les seves habilitats o necessitats.
Aquesta transformació en la infraestructura escolar no només beneficia els alumnes amb discapacitats, sinó que crea un ambient més acollidor i igualitari per a tots. Això no només millora la inclusió sinó que també ens recorda la importància de la diversitat i la igualtat d’oportunitats a l’educació.
En resum, els canvis realitzats en la nostra escola per incorporar pictogrames i referents a tot el centre escolar són un pas important cap a la construcció d’un entorn més inclusiu i igualitari per a tots els alumnes. Aquestes accions no només faciliten la vida dels estudiants amb necessitats especials sinó que també enriqueixen la vida escolar per a tota la comunitat educativa. La inclusió és un valor fonamental en l’educació i aquesta iniciativa mostra el compromís de l’escola Josep Ferrà i Esteva amb aquesta causa.