El projecte educatiu recull la identitat del centre, n’explicita els objectius, n’orienta l’activitat i li dóna sentit amb la finalitat que l’alumnat assoleixi les competències bàsiques i, més en general, el màxim aprofitament educatiu.
El projecte educatiu contribueix a impulsar la col·laboració entre els diversos sectors de la comunitat educativa i la relació entre el centre i l’entorn social. Els seus continguts són base per al desenvolupament de totes les altres línies i instruments de planificació i d’organització de l’execució que en l’actualitat s’iniciïn.
Caràcter propi
L’escola assumeix com a principis bàsics i primordials la integració, el pluralisme i la democràcia:
- L’escola facilita la integració de l’alumnat en el propi centre i en el seu context sòcio-cultural desenvolupant l’autonomia i la identitat pròpia en relació a la societat i afavorint el creixement harmònic de l’alumne i el coneixement dels valors democràtics fonamentals. L’escola vetlla per la bona relació amb la família, establint vies de col·laboració i participació en les activitats del centre.
- El pluralisme, en la mesura que no ha d’excloure ningú a causa de la seva procedència, raça, religió, ideologia, situació econòmica i sexe; i amb l’objectiu d’un ensenyament participatiu, integrador i plural amb respecte a la diversitat i a la interculturalitat, amb atenció individualitzada als alumnes i assumint com a propis els principis de la coeducació i el respecte als drets humans.
- La democràcia per educar els alumnes en una convivència que impliqui la llibertat, el respecte als altres, la comprensió dels que pensen diferent, el respecte als drets humans i el sentit de la responsabilitat, el rebuig a tot tipus de dogmatisme i autoritarisme. També aquest principi serà sempre el principal impulsor i guia, mitjançant el diàleg, entre les relacions entre tots els membres i estaments de la comunitat escolar.
Altres trets d’identitat del caràcter propi de l’escola són:
- Afavorim el desenvolupament emocional, psicomotriu, cognitiu i social de l’alumnat amb la finalitat d’aconseguir una educació integral.
- Formem ciutadans crítics, democràtics i solidaris, promovent un ensenyament creatiu i comprensiu, que afavoreix l’esperit crític i la motivació per futurs aprenentatges.
- Som escola verda compromesa amb el medi ambient, amb l’objectiu de sensibilitzar i dinamitzar els principis i els valors de la sostenibilitat en tots els àmbits de la vida escolar.
- Integrem les TAC en el procés d’ensenyament-aprenentatge i apostem per la competència digital de l’alumnat.
- Potenciem la robòtica educativa com un recurs per l’aprenentatge des de P3 fins a 6è amb el que accedir als continguts curriculars d’una manera diferent i més lúdica posant en pràctica conceptes i habilitats cognitives relacionades amb diferents àrees curriculars.
- Impulsem l’aprenentatge de la llengua anglesa des de l’educació infantil i en àrees no lingüístiques a educació primària.
- Apostem per una constant actualització i innovació del professorat per tal d’adaptar-nos als nous temps i superar els nous reptes que els canvis socials ens plantegin.
- Promovem un aprenentatge competencial i significatiu, basat en l’aprendre a aprendre, amb la finalitat d’assolir les competències bàsiques.
La projecció externa
S’han considerat mecanismes de col·laboració amb l’entorn i estratègies d’actuació que ens vinculen amb els altres centres del mateix nivell, amb els ajuntaments, amb el projecte de zona educativa, amb els plans d’entorn i altres plans socioeducatius i amb els projectes educatius de caràcter territorial.
L’escola col·labora també amb entitats i organitzacions del municipi per tal de donar respostes integrades i, coordinant accions, multiplica els efectes beneficiosos per a les persones més desafavorides i per a la comunitat en general.
A continuació es poden observar els diversos canals de comunicació:
- Consell Escolar Municipal (CEM)
- Comissió Social, formada pel cap d’estudis, un representant de serveis socials de l’ajuntament, els mestres d’educació especial i ocasionalment el director i el representant de l’EAP
- Comissió de Garanties d’Admissió per tal de fer el seguiment del procés de preinscripció dels alumnes i de la matrícula viva de la vila
- Reunions de Sector Educatiu, amb representants de tots els sectors educatius de la vila i presidits per l’inspector
- Xarxa de la Infància i l’Adolescència
- Coordinació primària – secundària
- Coordinació 0 – 6
- Pla educatiu d’entorn
- Pla català de l’esport
- Projectes educatius i de igualtat subvencionats per l’Ajuntament
Principis metodològics
- Fomentar en l’alumne una actitud curiosa, crítica i investigadora, la qual esdevindrà la base dels seus aprenentatges.
- Entendre el paper del mestre com a orientador que possibilita l’adquisició d’estratègies i aprenentatges significatius per part de l’alumne.
- Tenir en compte tots els aspectes de la personalitat de l’alumne i no tan sols la instrucció en plantejar-nos les diferents activitats educatives.
- Admetre i respectar els diferents ritmes d’aprenentatge i les diferents capacitats.
- Promoure un ensenyament raonat, significatiu i interdisciplinari, enriquidor per a la personalitat i experiència de l’alumne.
- Potenciar l’activitat i la iniciativa tant com la recerca del coneixement.
- Desenvolupar la capacitat de discussió i decisió.
- Promoure l’adquisició d’hàbits, tant socials que faciliten la convivència, com els de treball que afavoreixen l’autonomia de l’alumne.
- Promoure l’aprendre a aprendre.
- Mantenir un estret contacte amb els pares i mares dels alumnes per tal de seguir escola i família, una mateixa línia educativa: entrevistes, reunions, carta de compromís educatiu,…
- Promocionar un paper actiu, de diàleg i comunicació per part de l’alumnat en el procés educatiu i en la vida general del centre.
- Entendre la disciplina, no com a autoritarisme, sinó com a reguladora de la convivència, per tal de mantenir un ambient de respecte mutu per a tothom.
- Potenciar el coneixement, l’ús i el servei de les noves tecnologies, mitjançant el Pla TAC.
Objectius generals de centre
- Implementar instruments propis de gestió, de col·laboració, de coordinació,… per a millorar l’eficàcia del servei que ofereix el centre i aconseguir un model de qualitat.
- Promoure una contínua actualització i innovació del professorat per tal d’adaptar-nos als nous temps i superar els nous reptes que els canvis socials ens plantegin. A tal efecte es crearà un lloc de treball específic estructural de perfil de metodologies amb enfocament globalitzat.
- Vetllar per aconseguir un bon clima de convivència, mantenint en tot moment una actitud respectuosa, tolerant i empàtica cap els altres:
- entre els membres del claustre
- amb els altres treballadors del centre: tècnica d’educació infantil, administrativa, conserge, personal de cuina i menjador,…
- amb altre personal laboral: monitoratge, personal de neteja, treballadors de la brigada,…
- amb la comunitat educativa: famílies i alumnes.
- Ajudar els alumnes a conèixer i apreciar la llengua, la història i la cultura de Catalunya, respectant i essent fidels al nostre Projecte Lingüístic i articulant les mesures organitzatives i didàctiques oportunes per a aconseguir la integració gradual de tot l’alumnat.
- Aconseguir que els alumnes sàpiguen expressar-se de forma oral i escrita en català i castellà amb claredat, coherència i adequació a les diferents situacions comunicatives.
- Fer que els alumnes esdevinguin lectors competents, amb un bon nivell de comprensió i d’eficàcia lectora i gaudeixin dels plaer de la lectura. A tal efecte es crearà un lloc de treball específic estructural de perfil de Lectura i biblioteca escolar.
- Iniciar l’ús de la llengua anglesa a educació infantil i ampliar-lo a determinades àrees d’educació primària. A tal efecte s’han creat tres llocs de treball específics estructurals de perfil lingüístic en llengua anglesa (un a educació infantil i dos a educació primària).
- Assolir la millora dels resultats acadèmics i personals de tot l’alumnat d’acord amb els principis d’excel·lència i d’equitat:
- promoure l’adquisició dels coneixements generals i específics de totes les àrees, però incidint principalment en les àrees instrumentals (llengua catalana, llengua castellana, llengua anglesa, matemàtiques i coneixement del medi natural).
- facilitar l’adquisició de les competències bàsiques necessàries i adaptar-les a les seves característiques personals.
- Formar el professorat i els alumnes en l’ús de les TAC per tal de poder utilitzar-les com una eina útil en el procés d’ensenyament-aprenentatge:
- realitzar projectes de robòtica educativa
- saber elaborar, cercar, seleccionar i compartir informació per a construir coneixement
- aprendre l’ús de les eines ofimàtiques més habituals
A tal efecte s’ha creat la Comissió TAC i es crearan dos llocs de treball específics estructurals amb perfil professional TAC (un d’ells ja està creat).
- Fer propostes educatives que s’ajustin a les possibilitats i necessitats de tot l’alumnat. A tal efecte es crearan tres llocs de treball específics estructurals amb perfil professional d’atenció a la diversitat (un ja està creat a educació infantil).
- Garantir i promoure les condicions d’igualtat de l’alumnat, no discriminant-los per motius econòmics, de sexe, de religió, de cultura o de raça.
- Impulsar accions i fomentar actituds d’estima, conservació i millora del medi ambient, del nostre entorn i, en especial, del nostre centre, com Escola Verda que som
- Promoure la implicació del professorat i les famílies per aconseguir uns objectius comuns per benefici de l’alumnat.
Baixa’t el PEC