Competència Professorat

L’objecte d’aquest Marc és descriure les competències digitals de qualsevol docent dels ensenyaments regulats en la Llei orgànica d’educació al llarg de les diferents etapes del seu desenvolupament professional, independentment de la matèria o de l’etapa o tipus d’ensenyament que imparteixi. Té, per tant, un caràcter general i està estructurat a partir de les funcions que tots els docents comparteixen i que estan formulades
en l’article 91 de la citada llei, les quals es reprodueixen a continuació:

a) La programació i l’ensenyament de les àrees, matèries, mòduls o àmbits curriculars que tinguin encomanats.
b) L’avaluació del procés d’aprenentatge de l’alumnat, així com l’avaluació dels processos d’ensenyament.
c) La tutoria dels alumnes, la direcció i l’orientació del seu aprenentatge i el suport en el seu procés educatiu, en col·laboració amb les famílies.
d) L’orientació educativa, acadèmica i professional dels alumnes, en col·laboració, si escau, amb els serveis o departaments especialitzats.
e) L’atenció al desenvolupament intel·lectual, afectiu, psicomotriu, social i moral de l’alumnat.
f) La promoció, l’organització i la participació en les activitats complementàries, dins o fora del recinte educatiu, programades pels centres.
g) La contribució al fet que les activitats del centre es desenvolupin en un clima de respecte, tolerància, participació i llibertat per fomentar en els alumnes els valors de la ciutadania democràtica i de la cultura de pau.
h) La informació periòdica a les famílies sobre el procés d’aprenentatge dels seus fills i filles, així com l’orientació per cooperar-hi.
i) La coordinació de les activitats docents, de gestió i de direcció que els siguin encomanades.
j) La participació en l’activitat general del centre.
k) La participació en els plans d’avaluació que determinin les administracions educatives o els mateixos centres.
l) La recerca, l’experimentació i la millora contínua dels processos d’ensenyament corresponent.

Finalment, cal assenyalar que un dels aspectes més interessants que recull el DigCompEdu és el model d’ensenyament que promou: que tot l’alumnat aconsegueixi un aprenentatge significatiu, motivador i pertinent, adaptat a les necessitats i diferències personals, que li permeti adquirir i desenvolupar les seves competències de forma progressivament autònoma treballant en equip amb els seus iguals.
Aquests models d’ensenyament i d’aprenentatge impliquen també un tipus de pràctica docent basat en la col·laboració, en el context d’una acció coordinada al centre, amb la participació de la comunitat educativa.