Plans de treball a Cicle Mitjà

Introducció

L’estratègica metodològica fonamentada en els “Plans de Treball” està basada en la línia pedagògica de Célestin Freinet i en les seves “invariants pedagògiques”.

Freinet no aposta per la llibertat de fer cadascú el que vulgui, sinó per la llibertat que desprèn un clima de treball cooperatiu, en què l’alumnat tria, entre diverses propostes de feina, la que considera més adient en cada moment.

Evidentment, no cal considerar treball les tasques imposades pels adults i pel medi, sinó solament les activitats que responen a les necessitats dels infants i satisfan el seu delit de curiositat, de creixença i de conquesta.

No es tracta tampoc que el mestre no pugui indicar la realització d’unes fitxes o d’un text. Proposa la llibertat amb guia. Defensa el dret de triar com a principi, com a base, no necessàriament en cada exercici o en cada activitat concreta.

Els plans de treball

“Doneu a les criatures la llibertat de triar el treball que faran, de decidir el moment i el ritme d’aquest treball i tot haurà canviat“   (Invariant núm 7 de Freinet)

Com planifiquem els plans?
  • La durada de cada pla és de 4 setmanes:

– La 1a i la 2a setmana presentem els nous continguts, tenint en compte els coneixements previs dels alumnes.

– La 3a. setmana desenvolupem  les propostes didàctiques en els RACONS.

– La 4a. setmana corregim les activitats fetes (posada en comú, correcció individual, correcció en petit grup, propostes de millora) i fem l’avaluació per dimensions.

• Les mestres proposem les activitats del Pla basant-nos en el currículum: competències bàsiques, competències pròpies de l’àrea, objectius, continguts i criteris d’avaluació.

Els racons

“A tothom li agrada triar la pròpia feina, malgrat que la tria no sigui avantatjosa“  (Invariant núm 7 de Freinet)

Per què treballem per racons?
  • És una estratègia organitzativa que permet donar resposta a la diversitat d’interessos, de capacitats i de ritmes d’aprenentatge de cada nen/a.
  • És una manera d’aprofitar la seva capacitat lúdica per abordar els diferents aprenentatges,  ja que s’inclouen materials que acostumen a ser engrescadors i el motiven a treballar.
  • Permet una certa flexibilitat en el treball dels nens/es, a partir de les propostes d’activitats.
  • Afavoreix l’autonomia dels alumnes: els nens i nenes aprenen a organitzar-se, a planificar-se la feina, a saber què volen fer. També els ajuda a ser responsables amb el material i el treball, exigint i creant alhora la necessitat d’un ordre.
  • Dóna als nens/es l’oportunitat d’utilitzar materials diferents de caire manipulatiu dels que es fan servir col·lectivament. Així mateix és una manera econòmica de tenir i utilitzar més materials diversos.
  • L’ infant participa activament en la construcció del seu aprenentatge i la mestra i els propis companys el poden ajudar individualment en el seu progrés.
  • Facilita el seguiment individual per part de la mestra dels progressos i dificultats dels infants.
Com organitzem els racons?

Hem organitzat els racons tenint en compte els objectius i continguts que volem treballar.

• Cada racó té un espai fix o establert.
  • Disposem de 6 o 7 llocs més que el nombre d’alumnes.
  • Abans de començar aquesta metodologia, cal explicar el seu funcionament, nombre d’alumnes per racó, activitats que es fan, temps que si pot romandre, materials que es necessiten, planificació de les tasques no acabades, avaluació de la feina, etc..
  • El disseny de les activitats que oferim a cada racó té diferents graus de dificultat (reforç i ampliació), basats en l’avaluació inicial dels alumnes i les estratègies que volem ensenyar i practicar.
  • A cada sessió, fem una valoració de la dinàmica de treball i del grau de satisfacció dels alumnes.
  • A la finalització dels  Plans de treball, fem una avaluació i una autoavaluació  per regular els objectius i les propostes d’activitats i, a la vegada, saber si els alumnes assoleixen els objectius plantejats.