La biblioteca, un nou repte

Un dels reptes de l’escola és promoure la biblioteca escolar, espai on es treballa per desvetllar l’hàbit de no lectors a lectors eficients a través de la literatura per a nens. Es persegueix estimular el poder creatiu i desenvolupar la imaginació. Això s’aconsegueix orientant i proporcionant estímuls, que ofereixin un clima per a la lectura i producció de textos literaris, que motivin, que involucrin els infants amb les històries i converses sobre textos literaris, tot per tal de despertar i canalitzar la seva actitud crítica. Així els alumnes es transformen en lectors crítics a mesura que van utilitzant els seus coneixements anteriors i les seves experiències prèvies per conèixer, predir, classificar, analitzar, avaluar, comparar, opinar i interpretar. Mitjançant el maneig de situacions lúdiques el nen o la nena aconseguirà la confiança en el que és capaç d’inventar a través de l’ús cada vegada més precís de la llengua.
Amb aquesta mirada, tots els/les alumnes d’Educació Primària de l’escola gaudeixen de manera periòdica d’aquest espai on es potencia el préstec, on es recomanen llibres, contes, còmics… que ajuden l’infant a formar valors morals, afermar vincles afectius, ofereixen models de conducta positius i negatius i afavoreixen el desenvolupament ètic a través de la identificació amb determinats personatges dels contes; i, a més, serveixen per eliminar tensions, i superar pors i problemes emocionals.

«El primer esglaó que ens eleva per damunt dels animals és el llenguatge. De manera que potser la millor manera de guanyar la batalla contra la invasió de les màquines que ens inunda i ens tempta cada dia, és la lectura. Els llibres són l’aliment d’aquesta màquina de lligar boira que és la intel·ligència, la imaginació, la memòria… O sigui que endavant amb l’aventura i no afluixem! Molta sort i bones lectures!».

Emili Teixidor