Comunitat d’Aprenentatge

Les Comunitats d’Aprenentatge són un projecte de transformació social i cultural basat en l’aplicació d’aquelles actuacions educatives d’èxit (AEE) de les quals s’ha demostrat científicament que milloren el rendiment educatiu i la convivència. Les comunitats d’aprenentatge impliquen totes les persones que, de forma directa o indirecta, influeixen en l’aprenentatge i el desenvolupament dels estudiants, incloent-hi mestres, professors, familiars, membres d’associacions i organitzacions veïnals i locals i persones voluntàries.

La transformació està orientada cap a un somni d’escola en el qual tota la comunitat educativa i l’entorn participen de manera igualitària, per convertir les dificultats en possibilitats i millorar les expectatives d’èxit educatiu de tots els alumnes. Partint dels somnis de tota la comunitat educativa, a través del diàleg i basant-se en les evidències científiques, aquest projecte està aconseguint un doble objectiu: superar el fracàs escolar i enfortir la convivència.

Aquest no és un projecte nou, la primera comunitat d’aprenentatge va sorgir l’any 1978 en el centre d’educació de persones adultes de la Verneda-Sant Martí. Des d’aleshores, molts centres s’han afegit al projecte, des de llars d’infants, escoles d’educació infantil i primària, instituts de secundària, instituts-escola, centres formatius de persones adultes i centres formatius de persones adultes en l’àmbit penitenciari.

Els reptes que es plantegen a la societat actual, als qual vol donar resposta el Projecte comunitats d’aprenentatge són:

Superar les desigualtats
L’escola és un element clau en la superació de l’exclusió social, ja que el primer factor que contribueix a ella és el fracàs en l’escolarització. És necessari tenir altes expectatives vers l’èxit acadèmic de tot l’alumnat i posar els recursos necessaris per assolir-les.
En aquest sentit, el sistema educatiu ja disposa a Catalunya de diverses eines i instruments per fer-ho possible. Una d’elles és el Decret 150/2017 d’atenció educativa a l’alumnat en el marc d’un sistema educatiu inclusiu. Aquest Decret suposa un canvi de paradigma en passar de l’escola inclusiva al sistema educatiu inclusiu, ja que té com a destinataris tots els alumnes en totes les etapes educatives.
El concepte d’educació inclusiva que estableix és clau per promoure la inclusió social de totes les persones en els diferents contextos educatius, des de la infància fins a la transició a la vida adulta, i és garant de l’avenç cap a una societat que afavoreix el desenvolupament personal, professional i social de tothom al llarg de la vida. Una de les formes de superar les desigualtats consisteix a plantejar uns currículum i unes propostes que proporcionin a tothom expectatives d’èxit.

Aconseguir l’èxit educatiu
L’objectiu educatiu per als infants d’educació infantil és el desenvolupament de les capacitats, que té la seva continuïtat en el fet d’assolir les competències bàsiques en acabar l’escolarització obligatòria. Les competències bàsiques són les capacitats que es consideren fonamentals perquè una persona adulta pugui desenvolupar la seva vida personal i professional de manera autònoma i pugui continuar aprenent al llarg de la vida.
Ha quedat enrere el temps en què els aprenentatges havien de ser memorístics i reproductius. Actualment, l’educació, en tots els seus ensenyaments, ha de formar alumnes competents, amb habilitat per argumentar i justificar, capaços de donar respostes creatives, innovadores, ajustades, adequades per a una societat canviant i en evolució constant.
Els centres han de sumar esforços i posar en joc tots els seus agents, mestres, famílies, voluntaris, ex-alumnes, comunitat en general per incidir de forma efectiva en l’assoliment de les competències bàsiques de tot l’alumnat.

Millorar la convivència
La convivència en un centre és necessària per aconseguir l’èxit educatiu. És difícil que tots dos elements es donin de forma separada.
Millorar la convivència en els centres ha de ser l’objectiu de tothom. Tota la comunitat hi està implicada i el diàleg esdevé l’eina fonamental per aconseguir-ho.
Les pràctiques educatives que es duen a terme a les escoles han d’incorporar els valors democràtics, de diàleg, d’entesa i de consens als quals aspirem per a una ciutadania compromesa.

Com fer possible aquests objectius?
El mitjà que tenen les comunitats d’aprenentatge per aconseguir els objectius proposats és l’aplicació de les actuacions educatives d’èxit.
Les actuacions educatives d’èxit (AEE) és defineixen com aquelles pràctiques educatives que la comunitat científica internacional ha demostrat que contribueixen a millorar l’aprenentatge de l’alumnat i la convivència al centre educatiu.
Són actuacions universals i transferibles a tot tipus de contextos i que ofereixen èxit, igualtat i eficàcia. La seva implementació exigeix rigor, constància i compromís.

Informació sobre Grups Interactius aquí.

Informació sobre Tertúlies Dialògiques aquí.

Informació sobre El Club dels Valents (Model dialògic de prevenció i resolució de conflictes) aquí.

Font: http://xtec.gencat.cat/web/.content/projectes/comunitats/el-proces-de-transformacio-en-comunitat-daprenentatge/orientacions-comunitats-daprenentatge.pdf

Més informació sobre Comunitats d’Aprenentatge a: