Psicomotricitat

Seguint el currículum de la generalitat de Catalunya, l’ensenyament aprenentatge de l’educació física ha de fomentar-se en l’adquisició dels coneixements, habilitats i competències relacionades amb el cos i la seva activitat motriu que contribueixin al desenvolupament integral de la persona i la millora de la seva qualitat de vida.

L’àrea es fonamenta en quatre dimensions bàsiques:

• Dimensió activitat física.
  • DImensió hàbits saludables.
  • Dimensió expressió i comunicació corporal.
  • Dimensió joc motriu i temps de lleure.

Des de l’àrea d’educació física, tenint en compte les edats i característiques dels alumnes (infantil, primària, ESO, PTVA), es valora que els grups realitzen les classes seguint els objectius de l’àrea curricular d’educació física a primària i de psicomotricitat a infantil, adaptada a cada grup i a les necessitats dels alumnes que el formen.

La pràctica psicomotriu busca afavorir els processos maduratius dels alumnes des de la seva expressivitat motriu (cos, moviment, gest i acció). A través del joc serà com l’alumne realitzarà el seu aprenentatge, l’adult ha de promoure les situacions de plaer motriu, diversió i experimentació.

Per tant, es plantegen uns objectius bàsics:

• Afavorir l’autoestima de l’alumne, acceptar-se des del coneixement corporal i les possibilitats motrius.
  • Sentir el plaer, l’alumne ha de ser capaç de reconèixer el plaer pel moviment.
  • Desenvolupar la comunicació, estimular el diàleg, escoltar i compartir amb l’altre i adequar-se a les seves necessitats (gest, SPC, paraula…).
  • Potenciar la creació dels alumnes, tots transformem o modifiquem l’entorn, els alumnes tindran un espai per modificar, construir i transformar el seu entorn immediat.
  • Desenvolupar la capacitat simbòlica.

El que es pretén durant les sessions de psicomotricitat és afavorir el moviment corporal per facilitar la relació i la comunicació dels alumnes amb el seu entorn immediat, tot buscant que l’alumne visqui i senti el cos com una realitat global. És important treballar la capacitat sensitiva, perceptiva, representativa o simbòlica i la comunicació i el llenguatge.

El que es pretén durant les sessions d’educació física és afavorir el moviment corporal per facilitar la relació i la comunicació dels alumnes amb el seu entorn immediat.

• Conèixer, acceptar i valorar el propi cos i l’activitat física com a mitjà d’exploració per l’elaboració de l’autoimatge, l’autoestima i l’autoconfiança.
  • Apreciar els efectes beneficiosos envers la salut de l’exercici físic i de l’adquisició d’hàbits higiènics, alimentaris i posturals.
  • Utilitzar el coneixement del propi cos, les capacitats físiques i les habilitats motrius per resoldre i adaptar el moviment a les necessitats o circumstàncies de cada situació.
  • Seleccionar i aplicar de forma eficaç i autònoma, principis i regles per resoldre problemes motors en la pràctica d’activitats físiques.
  • Participar en jocs com a element d’aproximació als altres, seleccionant les accions i controlant l’execució de les mateixes, prèvia valoració de les pròpies possibilitats.
  • Regular l’esforç, assolint un nivell d’autoexigència d’acord amb les pròpies possibilitats i les característiques de la tasca.
  • Explorar les possibilitats i recursos expressius del propi cos per comunicar sensacions, emocions i idees.
  • Compartir i gaudir de l’exercici físic i de l’expressió i comunicació corporal.
  • Participar en activitats físiques compartint projectes, establint relacions de cooperació per assolir objectius comuns sense discriminacions, per mitjà de la participació solidària, tolerant, responsable i respectuosa i resolent els conflictes mitjançant el diàleg.
  • Conèixer i valorar la diversitat d’activitats físiques, lúdiques i esportives com a elements propis de la cultura.