Seguint el currículum de la generalitat de Catalunya, l’ensenyament aprenentatge de l’educació física ha de fomentar-se en l’adquisició dels coneixements, habilitats i competències relacionades amb el cos i la seva activitat motriu que contribueixin al desenvolupament integral de la persona i la millora de la seva qualitat de vida.
L’àrea es fonamenta en quatre dimensions bàsiques:
- Dimensió activitat física.
- DImensió hàbits saludables.
- Dimensió expressió i comunicació corporal.
- Dimensió joc motriu i temps de lleure.
Des de l’àrea d’educació física, tenint en compte les edats i característiques dels alumnes (infantil, primària, ESO, PTVA), es valora que els grups realitzen les classes seguint els objectius de l’àrea curricular d’educació física a primària i de psicomotricitat a infantil, adaptada a cada grup i a les necessitats dels alumnes que el formen.
La pràctica psicomotriu busca afavorir els processos maduratius dels alumnes des de la seva expressivitat motriu (cos, moviment, gest i acció). A través del joc serà com l’alumne realitzarà el seu aprenentatge, l’adult ha de promoure les situacions de plaer motriu, diversió i experimentació.
Per tant, es plantegen uns objectius bàsics:
- Afavorir l’autoestima de l’alumne, acceptar-se des del coneixement corporal i les possibilitats motrius.
- Sentir el plaer, l’alumne ha de ser capaç de reconèixer el plaer pel moviment.
- Desenvolupar la comunicació, estimular el diàleg, escoltar i compartir amb l’altre i adequar-se a les seves necessitats (gest, SPC, paraula…).
- Potenciar la creació dels alumnes, tots transformem o modifiquem l’entorn, els alumnes tindran un espai per modificar, construir i transformar el seu entorn immediat.
- Desenvolupar la capacitat simbòlica.
El que es pretén durant les sessions de psicomotricitat és afavorir el moviment corporal per facilitar la relació i la comunicació dels alumnes amb el seu entorn immediat, tot buscant que l’alumne visqui i senti el cos com una realitat global. És important treballar la capacitat sensitiva, perceptiva, representativa o simbòlica i la comunicació i el llenguatge.
El que es pretén durant les sessions d’educació física és afavorir el moviment corporal per facilitar la relació i la comunicació dels alumnes amb el seu entorn immediat.
- Conèixer, acceptar i valorar el propi cos i l’activitat física com a mitjà d’exploració per l’elaboració de l’autoimatge, l’autoestima i l’autoconfiança.
- Apreciar els efectes beneficiosos envers la salut de l’exercici físic i de l’adquisició d’hàbits higiènics, alimentaris i posturals.
- Utilitzar el coneixement del propi cos, les capacitats físiques i les habilitats motrius per resoldre i adaptar el moviment a les necessitats o circumstàncies de cada situació.
- Seleccionar i aplicar de forma eficaç i autònoma, principis i regles per resoldre problemes motors en la pràctica d’activitats físiques.
- Participar en jocs com a element d’aproximació als altres, seleccionant les accions i controlant l’execució de les mateixes, prèvia valoració de les pròpies possibilitats.
- Regular l’esforç, assolint un nivell d’autoexigència d’acord amb les pròpies possibilitats i les característiques de la tasca.
- Explorar les possibilitats i recursos expressius del propi cos per comunicar sensacions, emocions i idees.
- Compartir i gaudir de l’exercici físic i de l’expressió i comunicació corporal.
- Participar en activitats físiques compartint projectes, establint relacions de cooperació per assolir objectius comuns sense discriminacions, per mitjà de la participació solidària, tolerant, responsable i respectuosa i resolent els conflictes mitjançant el diàleg.
- Conèixer i valorar la diversitat d’activitats físiques, lúdiques i esportives com a elements propis de la cultura.