Història

L’escola Santa Maria de Gardeny és un centre d’educació infantil i primària ubicat al barri de La Mariola. Consta de l’edifici principal, en forma de U, destinat a l’educació primària i d’un altre edifici on imparteixen educació infantil.

El centre, ubicat al barri de la Mariola, rep el seu alumnat, majoritàriament, dels blocs Joan Carles I, zona habitada per una majoria d’ètnia gitana.

L’alumnat que predomina al centre, és d’ètnia gitana, amb un 59.7%, seguit d’alumnat d’origen estranger, amb un 37% (dels quals, el 15.7% prové de Marroc) i, finalment, un 3% d’alumnat és català.

L’escola Santa Maria de Gardeny de Lleida es va iniciar als anys 60 i es va finalitzar en els 70. Es va edificar amb l’objectiu d’escolaritzar el gran nombre de famílies migrades d’Andalusia.

Fins l’any 1974 era una zona habilitada amb barraques de fusta que acollien més de 5000 persones. Aquestes van començar a ser substituïdes per 904 pisos de protecció oficial i la construcció, l’any 1977 de l’escola, configurant l’actual barri de la Mariola amb una població d’un nivell socioeconòmic i cultural molt desafavorit..

L’atur és un dels principals problemes que afecta el barri, la seva baixa formació a causa de no acabar els estudis obligatoris i la tendència a deixar els estudis fa que molts dels alumnes no obtinguin ni el certificat d’escolaritat.

Aquestes característiques diferencials han fet que el centre estigui considerat de màxima complexitat de tipologia C (màxima dificultat), pel seu entorn sociocultural i econòmic.

L’alumnat presenta un alt percentatge d’absentisme, incorporació tardana al sistema educatiu, canvis de centre i escassa col·laboració familiar.

Actualment hi ha tres grups d’educació infantil i dotze grups de primària amb una matrícula de 280 alumnes en total.
El claustre de professors / es està  tenen com a projecte educatiu de centre aconseguir millorar els nivells de cohesió social que siguin un clar reflex en els resultats acadèmics i en conseqüència millorar els resultats acadèmics i conseqüentment millorar les expectatives d ‘èxit acadèmic.
Tots els processos que defineixen el centre com a institució educativa han estat sempre determinats per l’ elaboració de projectes i l’ impuls de plans de millora per a esmenar les necessitats que com a centre tenim.
Diferents projectes:
Pla Estratègic 2000-2004 / Projecte Puntedu 2004/2007 (projectes de biblioteques)/ PAC 09