Xerrades informatives per abordar la diferència i la convivència a l’institut

Veure més fotografies

El Tècnic d’Integració Social (TIS) del nostre centre és en Miquel Jarra, en Miki. La seva implicació i feina és clau en el nostre centre. Entre moltes altres accions durant aquest primer trimestre ha ideat i realitzat xerrades informatives als diferents cursos d’ESO per abordar algunes de les problemàtiques més enquistades. Ens hi hem reunit perquè ens ampliï la informació i expliqui en què consisteix la seva tasca a l’Institut.

En què consisteixen les xerrades?

El Tècnic d’Integració Social (TIS) visita l’aula amb la intenció d’establir converses amb l’alumnat d’ESO. Aquestes xerrades consisteixen en un pla conjunt del departament d’Orientació i la comissió de Convivència per treballar alguns aspectes i problemàtiques socials. Amb aquestes converses es pretén treballar aspectes per donar suport a les tutories i donar eines als alumnes per gestionar situacions i millorar-ne la comunicació.

A causa de la demanda de l’alumnat el Tècnic d’Integració Social planteja aquestes ponències després de fer una recerca de temes candents i necessaris de tractar que quedaven en moltes ocasions difuminats o no es treballaven obertament.

Per què penses que són necessàries?

Sempre he cregut que s’ha de naturalitzar, normalitzar i aprendre de les situacions; ja que som un grup humà de més de 1000 persones amb diversitat d’ètnia, cultura, religió, sexe i maneres de veure la vida. És vital donar importància al respecte i a la convivència pacífica, generant espais on es pugui analitzar i parlar de tots els temes. També hem tractat l’assumpció del fracàs, el dol i els diferents privilegis amb els quals convivim i no som conscients, fet que ens donarà una visió menys egoista del món que ens envolta.

Formalment, com són aquestes xerrades?

Les xerrades es porten a terme d’una forma dinàmica on els protagonistes són els alumnes. La interacció d’aquests a la xerrada parteix de les seves experiències personals i de les seves famílies, la del TIS i de les vivències conjuntes a l’Institut. Tot això origina un

marc de debat i aprenentatge natural on la cohesió grupal és un dels objectius immediats dins de la xerrada. Cal dir que es crea un espai de naturalitat on les vergonyes per parlar de les vivències i de les situacions compromeses es queden en un segon pla, donant pas a un clima força sincer, emotiu i càlid per tractar temes com la pobresa, les discriminacions, el classisme i altres qüestions socioemocionals.

Les xerrades estan dividides en dos grups:

A 1r i 2 d’ESO s’adapta la xerrada a la seva edat madurativa i es tracten els sentiments d’una manera més empàtica, també se’ls farà reflexionar dels valors de la tolerància i d’una bona cohesió grupal.

A 3r i 4t d’ESO, la xerrada tindrà com a eix vertebral la piràmide de Maslow i l’autorealització. Es farà una senzilla explicació, però sí que es farà una important exemplificació per entendre la piràmide i la nostra realitat.

A banda d’aquestes intervencions a l’aula, quina és la feina del Tècnic d’Integració Social (TIS) al nostre institut?

El paper del TIS és important a l’hora de detectar i treballar les problemàtiques socials del centre. L’èxit de la feina d’un integrador social està en la transversalitat de la seva feina amb l’equip docent. Cal que la feina es faci en un clima de confiança i sinceritat, deixant certes dèries d’individualisme professional per tal de tractar sincerament els temes que afecten a tots els professionals educatius. Una vegada assumida la confiança professional, els temes que es tracten agafen un caire pedagògic on les pors i els dogmes socials no intervenen, donant pas a una naturalitat en el tractament dels problemes que s’hi viuen en el dia a dia. La feina educativa necessita una solidaritat generosa a l’hora d’assumir els reptes que ens trobem dia a dia: alumnes poc motivats, amb diferents problemàtiques psicològiques isocials…

Volem que el nostre centre sigui un espai lliure de desigualtats. Per això la feina emocional, les habilitats socials tant per alumnes com per professionals de la docència és bàsica i necessària per establir un camí conjunt, on les diferències socials no sigui un impediment per mantenir un clima serè i positiu per tal que els alumnes puguin obtenir els seus objectius.