Sisena trobada amb l’alumnat del Conservatori Nacional de Música Edward Said

Avui 10 de maig de 2024 hem dut a terme la sisena trobada virtual entre estudiants del Conservatori Nacional de Música Edward Said de Palestina i del nostre Institut Marianao de Sant Boi de Llobregat.

Cal recordar que començàrem les primeres sessions allà pel mes de gener, presentant els respectius instruments musicals, tant els d’ells/es com els nostres, i fent audicions en directe. Però des de fa unes quantes sessions, l’alumnat va decidir per votacions continuar l’intercanvi fent Pen pals, açò és, fer parelles formades per músics dels dos grups per treballar conjuntament. El treball proposat ha estat presentar l’exposició d’una anàlisi musical d’obres de persones compositores per part de les parelles d’estudiants palestins/es i catalans/es. Hem hagut d’esbrinar el gènere musical, el tipus de melodia, el moviment, les dinàmiques, la forma musical, l’harmonia i la textura musical de cada cançó. És així com avui hem exposat peces musicals del compositor noruec Edward Grieg, de qui hem escoltat les conegudes peces A la cova del rei de les muntanyes i El matí, i de Uum Kalzuhm, potser la més famosa compositora, cantant i actriu de cine egípcia del segle XX, l’existència de la qual nosaltres desconeixíem per complet.

Per altra banda, cal reconéixer que no ha estat una feina fàcil ni senzilla. Hem estat setmanes triant cançons i analitzant-les musicalment, buscant les biografies dels compositors/es, preparant el Canva, etc. A açò s’ha de sumar els nervis pel funcionament de les noves tecnologies, l’ús correcte del Zoom, el fet de tenir cura del so, de compartir correctament les imatges i diapositives de les presentacions del Canva, de barallar-nos amb les contrasenyes que no acaben de funcionar pel control parental, les dificultats per comunicar-nos instantàniament en llengua anglesa i la timidesa de parlar amb altres nois i noies de la nostra edat.

Ara bé, la veritat és que ens hem tornat a sortir força bé.

Després de les presentacions, un petit grup ens hem quedat raonant amb ells i elles. És així com els hem ensenyat algunes paraules en castellà i català i hem aprés algunes paraules en l’àrab d’allí. També hem manifestat la voluntat d’anar a visitar-los el dia que torni la pau i ells/es de venir a Catalunya només sigui possible. En acabant, ens han explicat les diferents festivitats que tenen, entre les quals destaquen dos Nadals i dues pasques! Una de les nostres companyes ha ballat una dansa palestina anomenada Dabkeh, cosa que els ha impressionat perquè no s’ho esperaven. És aquesta una dansa declarada patrimoni cultural immaterial de la humanitat per la UNESCO. Hem rigut molt amb l’espontaneïtat d’alguns dels nostres companys i ja tenim de nou moltes ganes que arribi el pròxim Students’ Exchange.

A continuació podeu veure un vídeo de la dansa Dabkeh: