El dimarts 4 de juny l’Institut Marianao va participar a l’acte “Les llengües de Sant Boi 2024”, que es va celebrar a l’Olivera per compartir les bones pràctiques dels centres educatius amb relació al plurilingüisme i la interculturalitat.
Al llarg de l’esdeveniment, les coordinadores i coordinadors LIC de les escoles i instituts de Sant Boi van mostrar les situacions d’aprenentatge que han posat en pràctica durant el curs 2023-2024 per fomentar i treballar amb l’alumnat diversos aspectes vinculats a la interculturalitat.
Les propostes didàctiques es van presentar en diversos formats, la qual cosa va dinamitzar molt l’acte. Per començar, es va projectar un conjunt de pòsters i infografies; després, es van emetre un conjunt de vídeos on les docents compartien i ensenyaven les activitats que havien preparat i aplicat en el seu centre i, finalment, quatre docents van fer una exposició amb el suport d’una presentació digital per explicar el seu projecte i compartir l’experiència viscuda. L’esdeveniment va finalitzar amb una actuació musical de cançons didàctiques del mestre Pau Martí.
Des de l’Institut Marianao, es va exposar el projecte Compartim els nostres contes! que s’ha dut a terme a càrrec de la professora de llengua catalana i literatura i coordinadora LIC del centre, Gari Batet, juntament amb la tutora de l’aula d’acollida, Monica González.
La proposta va sorgir de la necessitat de reflectir i donar valor a la interculturalitat que hi ha al centre a través de la literatura popular. Més concretament, l’alumnat de l’aula d’acollida de 3r i 4t d’ESO va realitzar una activitat en què els i les alumnes havien de seleccionar un conte popular del seu país amb la voluntat d’explicar-lo per escrit i oralment a l’aula d’acollida mitjançant unes diapositives en format CANVA. Posteriorment, es van imprimir algunes presentacions com a mostra i es va confeccionar un pòster que està penjat al vestíbul del centre perquè l’alumnat de l’aula d’acollida pugui compartir i fer conèixer els contes, llegendes i rondalles propis de la tradició oral de la seva cultura per fer una mostra de la diversitat cultural del centre i incentivar l’intercanvi d’experiències.
Les històries que s’han inclòs en el pòster són: La llegenda dels volcans de Mèxic (Amelie Guillou), Paco Yunque del Perú (Daphne Rodríguez), Els mitjons dels flamencs d’Uruguai (Macarena Techera), Joha i el seu ruc del Marroc (Dina Maimouni) i Natsarqeqia de Geòrgia (Saba Kutcheishvili). Cinc contes, faules i llegendes que parlen sobre temes universals com l’amor i que transmeten els valors educatius de cada cultura.
En definitiva, ha estat una experiència molt enriquidora, interessant i necessària, que ens ha permès compartir coneixements i propostes didàctiques, així com visibilitzar i promoure la interculturalitat als centres educatius.



