L’Institut de Llançà al DITMAE

VI DISSABTE TRANSFRONTERER DE LES MATEMÀTIQUES A L’ALT EMPORDÀ

(DITMAE)

El dissabte 4 de febrer de 2017, un grup de 6 alumnes de l’Institut de Llançà varen participar a les xerrades i posteriors taller-concurs que des de fa 6 anys organitza la Fundació Ferran Sunyer i Balaguer, juntament amb l’Ajuntament de Figueres i la Fundació Princesa de Girona, en col·laboració amb l’IEC, la UAB, el Servei Educatiu de l’Alt Empordà i el Departament d’Ensenyament, a Figueres.

L’objectiu d’aquestes xerrades és acostar les Matemàtiques als alumnes, les seves aplicacions a la vida quotidiana, i alhora crear vincles entre els participants, tant alumnes com professorat. Els alumnes podien escollir entre 4 xerrades:

Pels de Batxillerat,

• L’infinit matemàtic i les seves paradoxes. Si hi ha infinits més grans que altres, com podem mesurar-los i comparar-los? A càrrec de Joan Bagaria (ICREA i UB).
  • L’arc de Sant Martí, els models de color i els colors invisibles. Què són els colors que veiem i què és el que ens passa desapercebut? A càrrec de Pere Brunet (UPC).
  • Les matemàtiques del Big Data: de la genètica a Facebook. Com Facebook prediu què ens agradarà a partir de les dades que recull sobre nosaltres. A càrrec de Raquel Iniesta (King’s College London).

I pels de 4t d’ESO,

• De la matemàtica del joc al joc de la matemàtica. Entendre els jocs com a problemes matemàtics i trobar estratègies guanyadores. A càrrec de Jordi Deulofeu (UAB).

Els nostres alumnes varen escollir:

Maria Revilla amb Núria Ribas (ambdues de 4t d’ESO), De la matemàtica del joc al joc de la matemàtica,

Rosa Sabater amb Carla Cobo (ambdues de 3r d’ESO) i Rupert Kleiner (de 3r) amb Joan Fornis (de 4t), L’infinit matemàtic i les seves paradoxes.

Aquest any no es va obtenir cap premi (hi ha premi per les 3 primeres parelles de cada concurs, però el nombre de parelles era de 70 en total, 140 alumnes, la majoria de Batxillerat), però ja és suficient premi poder assistir a les explicacions de professorat tan qualificat (tots ells  catedràtics d’Universitat) i passar una bona estona davant nous i diferents reptes.

En qualsevol cas, tots hi varen fruir, i encoratgen a tots els seus companys a provar-ho a la propera edició, l’any 2018.

Article de Lluís Sabater, Departament de Matemàtiques de l’Institut de Llançà.