Polls

QUÈ SÓN ELS POLLS?
El poll del cap és un insecte que viu entre els cabells. Té uns 2mm de longitud, és de color grisenc, sense ales. S’alimenta de la sang que xucla de la pell del cap en picar a les persones.
que són de color blanc i estan fortament adherits a la base del cabell. Fan falta de set a deu dies perquè s’incubi l’ou i es desenvolupi la larva.

El símptoma principal de la parasitació de polls (pediculosi) és la picor del cuir pelut, ocasionada per la irritació de la saliva que l’ insecte diposita a la petita ferida de la picada. La irritació pot ser tan intensa que, en gratar-se es poden produir pelades a la pell i infeccions bacterianes.

COM ES POT SABER SI SE’N TENEN?
El primer que es nota és una picor persistent al cap. S’ha de comprovar la presència de llémenes enganxades a la base del cabell o bé, més rarament, es poden identificar els polls vius. És possible veure’ls directament, però és millor utilitzar una lupa i efectuar l’exploració amb bona il·luminació.

Es revisarà el cabell uns dos cops per setmana, preferentment darrera les orelles i al clatell. A vegades es confon amb la caspa però aquesta no està adherida als cabells i es treu fàcilment.

COM ES TRANSMETEN?
Els polls no salten ni volen sinó que passen d’un cap a l’altre per contacte dels cabells. Això pot succeir en condicions d’estreta convivència, com és el cas de les llars d’infants i les escoles. També s’encomanen per l’intercanvi de pintes, raspalls, ornaments per al cap, gorres, bufandes, tovalloles, mocadors, etc. La transmissió és possible mentre hi hagi polls vius en la persona infectada o en els seus accessoris i fins i tot que s’hagin eliminat totes les llémenes.

Els polls es poden difondre fàcilment entre totes les persones. No només la seva presència en una d’elles és un perill de contagi per els qui l’envolten, sobretot per als familiars i altres persones que conviuen amb la persona afectada i per els contactes escolars.

QUÈ ES POT FER PER PREVENIR ELS POLLS?
Les mesures preventives consisteixen en el raspallat i pentinat acurat del cabell dos o tres cops al dia. No s’utilitzaran pintes, raspalls, gorres i altres objectes que no siguin propis i es netejaran de forma adequada, especialment davant l’existència de casos. Els raspalls i les pintes es poden rentar amb els mateix preparat antiparasitari i els articles de roba es poden rentar amb aigua molt calenta.

D’altra banda, com a mesura higiènica general, s’haurà de rentar el cap amb aigua i sabó dos o tres cops per setmana, com a mínim. L’ÚS PREVENTIU DE PRODUCTES INSECTICIDES NO ES RECOMANA A PERSONES QUE NO TINGUIN POLLS.

Si alguna persona descobreix que té polls, és necessari que ho comuniqui a les persones que l’envolten, per tal que puguin comprovar si també en tenen i extremar-hi les mesures preventives.

COM ES PODEN ELIMINAR?
El tractament es basa en aplicar, el més aviat possible, un preparat insecticida. Cal seguir estrictament les instruccions dels diferents productes comercialitzats, tenint en compte que, en molts d’aquests, s’haurà de repetir el tractament diverses vegades per tal de matar els polls sortits dels ous.
Productes
PERMETRINA: Actua sobre polls i llémenes. Es cas infestació es pot repetir als 7 dies.
Crema 1% aplicar en sec i deixar 6-8 hores amb barret dutxa. Rentar cabell. No assecar
Xampú 1,5% aplicar en sec i deixar 10 minuts i esbandir.
MALATION: No indicat en nens menys 6 anys o embarassades. Loció 0,5 %,deixar actuar 8-10 hores,esbandir i pentinar amb pinta per llémenes. Repetir al 7 dies
DIMETICONA:Família de les silicones.No toxicitat.Aplicar sobre cabell sec durant 10 hores i esbandir.Repetir als 7 dies.
Rentar amb aigua a 50 graus roba com tovalloles,llençols, barrets,etc .Aspirar catifes,coixineres,matalassos,etc.

Per tal d’eliminar les llémenes es pot esbandir el cabell amb una barreja d’aigua i vinagre, i després passar-hi una pinta amb les pues molt fines, o bé, treure-les amb els dits.

És important que, a les escoles, tots els alumnes parasitats siguin tractats simultàniament, ja que es poden produir contagis entre nens afectats encara no tractats i nens ja tractats. Els nens no parasitats no s’han de tractar. Els familiars afectats es tractaran al mateix temps, ja que sinó podrien contagiar els nens sans i, d’aquesta forma, disseminar els polls a l’escola.

Seria recomanable que tot alumne afectat no assisteixi a l’escola fins que no sigui sotmès al tractament.

Els polls viuen exclusivament en les persones; són innecessàries algunes mesures com netejar mobles o locals, i per tant, no està indicat tancar l’escola on s’hagin produït casos.
En cas de dubtes sobre utilització correcte dels diversos productes demaneu al vostre servei pediatria o farmàcia.