Dissabte transfronterer de les matemàtiques

L’Institut de Llançà participa a la IX edició del  DISSABTE TRANSFRONTERER DE LES MATEMÀTIQUES A L’ALT EMPORDÀ.

El dissabte dia 1 de febrer de 2020 es va celebrar a Figueres, al Centre de Formació Integrat Ferran Sunyer i Balaguer (Fundació Clerch i Nocalau), la novena edició del dissabte transfronterer de les Matemàtiques, una trobada on els alumnes de BATXILLERAT assisteixen a una xerrada i després a uns tallers-concurs (per parelles) relacionats amb la xerrada a la que han assistit.

La trobada l’organitza la Fundació Ferran Sunyer i Balaguer i l’Ajuntament de Figueres, i hi col·laboren l’Institut d’Estudis Catalans, la Universitat Autònoma de Barcelona, el Dep. d’Educació de la Generalitat de Catalunya i els Serveis Educatius de l’Alt Empordà.

L’objectiu d’aquestes xerrades és acostar les Matemàtiques als alumnes, les seves aplicacions a la vida quotidiana, i alhora crear vincles entre els participants, tant alumnes com professorat.

Els temes de les xerrades eren:

• Embolica que fa fort!: a partir d’un problema innocent amb trenes i cordes veurem com desfer els embolics a partir de la informació posicional dels objectes.
  • Teoria de jocs: equilibri de Nash i models econòmics: veurem una aplicació de les matemàtiques a l’Economia (competència entre empreses) i la Biologia (competència entre espècies), a partir del que va demostrar J.Nash
  • Criptografia: de l’Aritmètica als codis secrets: des del xifrat de Juli César, passant pels codis de la màquina Enigma i fins als actuals criptosistemes de clau pública, veurem com les matemàtiques han influït al llarg de la història, si bé el desenvolupament dels ordinadors quàntics pot fer-nos-ho replantejar tot…

Totes les xerrades eren impartides per professors de les Universitats UB, UAB i UdL, i hi havia també una activitat pels professors –La transformació de figures geomètriques en la història de les matemàtiques, una eina per a treballar la Geometria a l’aula de secundària-.

Aquest any, de l’Institut de Llançà hi varen anar 4 alumnes de 4t d’ESO (Marina Rodríguez amb Martina Juez i Mariona Pérez amb Aitana González), que es varen apuntar a la xerrada Criptografia: de l’Aritmètica als codis secrets  i no es varen endur cap premi (n’hi havia pels 3 primers de cada concurs, però a cada concurs hi havia de mitjana 17 parelles). En qualsevol cas, els va agradar l’experiència, i encoratgen a tots els seus companys a provar-ho a la propera edició, l’any 2021.

Entre xerrada i taller-concurs hi havia un esmorzar.

Hi va anar com a professor acompanyant Lluís Sabater.