El món romà

Des de la matèria de Ciències Socials de 2n d’ESO s’ha estat treballant darrerament el món romà i per completar els sabers dels alumnes, aquests han participat en diversos treballs relacionats a la cultura de l’antiga Roma: la gastronomia, l’art, la geografia, el llegat a Catalunya… Han estat treballs que han combinat una part teòrica amb una altra de pràctica i en els que han realitzat des de la degustació de menjar romà, fins a un còmic sobre Baetulo (l’antiga Badalona), passant per la composició d’un mosaic. D’aquesta manera han aprofundit en aspectes menys coneguts del món romà i s’han apropat al llegat que ens van deixar.

25-N

25-N Avui l’institut s’ha tenyit de lila i hem realitzat un acte conjunt per sumar-nos a la lluita contra la violència masclista. S’ha llegit un manifest i tots els lemes creats pels diferents grups- classe. El grup d’Arts escèniques ha mostrat la peça de dansa teatre que ha interpretat en l’acte organitzat per l’ajuntament.

Visita poblat ibèric

Els dies 16 i 18 de novembre, els alumnes de 2n d’ESO van a anar a visitar el museu i jaciment arqueològic d’origen ibèric de ca n’Oliver, a Cerdanyola del Vallès. Ocupat entre el 525 i el 50 abans de Crist, fou un poblat que constava de muralla, torres i habitatges distribuïts en un turó que controlava part del Vallès. S’han trobat nombroses restes arqueològiques, com per exemple diverses sitges, uns forats excavats al terra que es feien servir per emmagatzemar cereals, però que es van reutilitzar com a abocadors. Això, ha permès als arqueòlegs reconstruir part de la història dels nostres avantpassats.

Els alumnes van poder gaudir de les sales del museu, de la reconstrucció de tres habitatges ibèrics i de l’espai arqueològic. També van realitzar un taller relacionat a la manera com els ibers construïen les seves cases, consistent en la fabricació d’un tovot o totxo fet a base de fang i palla i que s’assecava al sol.

Unes jornades esplèndides que van apropar els nostres avantpassats i el nostre ric patrimoni al nostre alumnat.

Projecte llaunàtic

Segona exposició de l’optativa de Petits Projectes, amb l’objectiu d’apropar el procés tecnològic a l’alumnat de 1r d’ESO mitjançant la reutilització de materials. El consum de begudes i refrescos és habitual al nostre entorn i, per això, la llauna ha estat el segon material escollit per desenvolupar aquest projecte.

Seguint la filosofia d’Escola Verda del centre i fent una reflexió crítica del model de consum, l’alumnat ha transformat un residu en una “joguina llaunàtica”, tot creant personatges i vehicles, entre d’altres. Aquí en teniu una mostra.

SETMANA DE LA CIÈNCIA

Departament d’Història

Amb motiu del centenari de Jordi Sabater Pi un alumne de 1r de Batxillerat ha creat un vídeo divulgatiu sobre la descoberta més increïble de la seva vida, en Floquet de neu! L’alumnat de 3r d’ESO a partir de les explicacions del vídeo han creat una sèrie de pòsters digitals on a banda d’aparèixer el goril·la albí, els Fang també fan aparició amb els seus atractius tatuatges!

Teresa Torrelles Espina, una lluitadora per la revolució social

El passat divendres 18 un grup d’alumnes de 1r de Batx. social i humanístic van assistir a la presentació del llibre, Teresa Torrelles Espina, una lluitadora per la revolució social, de la mà de la Joana Llordella i escrit per la historiadora Teresa Rodríguez en la sala d’actes de la biblioteca d’Esparreguera.

Vam descobrir una dona extraordinària i revolucionària pel seu temps que lluità per la igualtat, l’emancipació femenina i la llibertat en majúscules patint l’exili com d’altres homes i dones durant la guerra. La seva relació amb Esparreguera deriva de la necessitat de la família i després d’amor pels grups àcrates d’Esparreguera i sobretot personal, on va trobar el seu gran amor.

Referent de la lluita dels drets de les dones també va copar càrrecs de responsabilitat a l’ajuntament de Terrassa el 1938. Però l’emotivitat va arribar de la mà de la seva neta Maya Gràcia Graells que va compartir la part més humana, la Teresa mare i àvia.

Per últim, volem donar les gràcies a tots i totes aquelles persones que continuen visibilitzant a dones que com la Teresina fan història.

Tothom que vulgui consultar el llibre hi ha un parell d’exemplars al Departament d’Història i Filosofia.

L’hort agafa forma

Els alumnes de 4t A i del SIEI han acabat la preparació de l’hort d’hivern: la construcció de diversos bancals elevats, la preparació de la terra i la plantació d’hortalisses seguint les associacions i els marcs de plantació. Ara caldrà regar i fer seguiment de les parcel·les.

A més, els companys de l’optativa d’Oficis han arreglat la tanca de fusta, que estava malmesa, tot donant un aspecte renovat a l’espai. Som Escola Verda i cultivem l’ètica i l’estètica.

SETMANA DE LA CIÈNCIA

El departament d’educació física col·labora en la setmana de la ciència des de la ciència de la salut amb diferents activitats en tots els cursos:

1r ESO: aplicacions mòbils per mesurar la freqüència cardíaca i treballar la resistència física dins dels paràmetres de la salut.

2n ESO: anàlisi de postures corporals saludables en l’acroesport amb dispositius mòbils amb la finalitat de detectar postures corporals incorrectes i proposar solucions.

3r ESO: Els alumnes de 3r ESO han utilitzat l’Strava com a aplicació de mòbil que ens permet registrar l’activitat feta a peu o en bicicleta indicant la distància, el temps, els desnivells i el recorregut en un mapa.

4t ESO: els alumnes han experimentat una màquina que permet mesurar la força del braç i registrar-ho a l’ordinador de manera gràfica.

1r BATX: els alumnes han elaborat un vídeo sobre els beneficis i consells de la pràctica regular i segura de l’activitat física.

SETMANA DE LA CIÈNCIA

Emmarcat en la setmana de la ciència, el professorat del Departament de Matemàtiques i Economia, presenten les activitats de Mat Cairat a tot l’alumnat, participació en reptes a través de concursos (Fem Matemàtiques, Proves Cangur, Matemàtiques a l’Sprint i altres) i a mirar el món amb ulls matemàtics (Fotografia Matemàtica).
I sobretot hem compartit Patis i jocs de taula, on conviuen socialització, estratègies i sana competitivitat.