PÒRFIR

ca Pòrfir

es Pórfido

en Puffed

El pòrfir és un tipus de roca magmàtica, més concretament una roca filoniana. És una roca formada a partir de la solidificació del magma, és a dir una massa fluïda d’origen tectònic a temperatures molt elevades a l’interior de l’escorça terrestre. El seu refredament comença molt lentament a profunditat, iniciant la solidificació del magma i la formació de cristalls de quars i feldspat entre d’altres minerals que es van quedant incrustats a la base, amb abundant silici.

Té una textura porfírica ja que està format per gran fenocristalls de diferents mides immerses en altres grans més petits però també visibles. Sol ser de color negre o gris fosc amb fenocristalls clars.

L’ús del pòrfir es remunta a les antigues civilitzacions assiriobabilòniques.

porfir-microoscopiporfir-vermell_bona_2a1

Sobretot antigament es feia servir per a la pavimentació dels carrers. Actualment és utilitza mes per a la decoració de les columnes, frontons i llambordes i per als ferms de carretera i per a formigons.

A Mèxic, s’explota a San Luis de la Pau (estat de Guanajuato) i al municipi de Tierranueva (estat de San Luis Potosí). Els països que són més grans productors de pòrfir en l’actualitat són l’Iran i el Sudan.

PROCEDÈNCIA

Aquesta roca procedeix de l’Escola Superior d’Agricultura.

PÀGINES WEB