LAVA

grup3_2nc_laves2_bona_editada_2nc3_v2grup3_2nc_laves1_bona_editada_2nc3__v2 ca: laves

es: lava

en: lava

Les laves són un tipus de roques magmàtiques volcàniques de color marró fosc o negre.

Es formen per un ràpid refredament     del magma de la superfície terrestre o també sota del mar, i passen d’una temperatura molt alta (de 700ºC fins més de 1500ºC) a la temperatura ambient, el que provoca que agafin formes rebuscades.

A vegades també es poden trobar com a roques ígnies, normalment al mantell superior o a l’escorça inferior, a una profunditat entre 30-200 km.

Les laves estan formades de diverses roques fosses. En la seva formació, degut a les seves condicions químiques, hi ha una notable quantitat de vidre en elles.

Les laves són roques lleugeres (ja que tenen bombolles d’aire dins d’elles). També són dures però fràgils ( debut al vidre que tenen al seu interior). També resisteixen altes temperatures i són bones conductores tèrmiques. Per aquests motius s’utilitzen en construcció quan es necessita omplir molt espai amb poc pes.

No es pot precisar l’edat de les roques de lava perquè simplificant, són lava refredada, i la lava es produeix practicament cada any, ja que les erupcions volcàniques són contínues.

ÈPOCA GEOLÒGICA

Les roques magmàtiques sempre s’han estat produint durant cada any, perquè sempre en algun lloc de la terra hi ha volcans actius que van expulsant lava en intervals de temps molt ràpids en comparació a les etapes geològiques.

ÚS:

L’ús més comú de les laves és la decoració en aquaris, mòlta en terres de patis, o en murs
(envans) amb finalitats decoratives. Les laves que han arribat a les nostres mans amb formes molt irregulars i allargades no tenen cap utilitat, ja que no són maques esteticament ni les seves propietats són extraordinàries.

Molts cops es fa servir en el rebliment de volums en construcció, és a dir, quan es vol omplir un espai amb terra sense que pesi massa (per exemple en un terra d’un terrat), ja que les roques de lava tenen una densitat molt baixa.

També s’exploten per la construcció de barbacoes ja que pot actuar com a combustible reutlitzable i són bones conductores tèrmiques.

LLOC D’ORIGEN:2952-655-491

Les roques provenen de L’escola superior d’agricultura. Aquesta escola és un centre on pots estudiar formacions professionals relacionades amb l’agricultura, la botànica o l’alimentació. L’escola està situada a Barcelona. Segurament el lloc més proper d’on s’han extret les roques són els volcans d’Olot.

Olot és un poble d’interior situat al nord est de Catalunya. És la capital de la seva comarca, la Garrotxa, amb una extensió de 29,12 km2 i una població de 33.913 habitants.

Té un clima litoral amb temperatures suavitzades lleugerament pel mar ( ja que la plana on es troba la població està envoltada per dues serralades baixes).

Olot és un poble que no destaca per una sola activitat econòmica. La majoria de la població es dedica al tercer sector (serveis). La població que es dedica a la ramaderia i la agricultura troba principalment en les afores.

LA PROCEDÈNCIA DE LA PEÇA:

Aquest seguit de laves són part de la col·lecció de l’escola superior d’Agricultura.
Investigant en els arxius de l’escola, hi ha un salt en que no es publica res de l’any 1922 a l’any 1934 (suprimint l’any 1932, any en que es van extreure les pedres). Una dada curiosa és que durant l’etapa de la guerra civil espanyola va haver-hi un augment d’articles escrits.

Vam anar a l’escola Dovella a preguntar d’on van obtenir les peces ( ja que la col·lecció va ser cedida per part d’aquesta escola). Allà ens van explicar que l’escola va tenir tres etapes. En la primera va ser una escola religiosa, seguidament va ser abandonada i reciclada per una entitat privada, i finalment una escola pública. Creuen que la col·lecció pertanyia a l’escola religiosa.

OBSERVACIÓ AMB LUPA:20170118_140339-000-1

A través da la lupa vam poder observar el forats de les roques i com l’aire ha fet forats perfectament esfèrics a la roca. És curiós veure que al tenir formes tant caragolades arriben a acumular una gran quantitat de brutícia dins dels seus orificis.

Bibliografia/Webgrafia

Llibre: Geología General (Gorshkov – A. Yakushova)
Llibre: Compendio de Geología General (David R. Rojas Caballero Ing. Jorge Paredes Ángeles)

Llibre:Gorshkov –  A. Yakushova Geología General. Londres. 2009

Llibre: David R. Rojas. Compendio de Geología General. Editorial Eduardo de HabichT. Perú. 2009

Fitxa realitzada per: Oriol Sala, Jiaojia Du, Ayman El kaissi, Cristian Chavez.

Febrer 2017.