CALIZA CRISTALINA

es Caliza cristalina
en Crystalline limestone

DESCRIPCIÓ

La caliza es un tipus comú de roca sedimentària; majorment composta per calcita (carbonat de calci, CaCO3)
Les calcàries es formen en els mars càlids y poc profunds de les regions tropicals, en aquelles zones en que les aportacions detritícs són poc importants.
Les zones marines poc profundes van proporcionar el perfecte brou de coltiu per a la formació de carbonat càlcic, que donaria lloc al començament de la vida sota l’aigua com a resultat de l’acumulació de dipòsits biològics.
Origen químic: el carbonat de calci es dissol amb molta facilitat en aigües que contenen gas carbònic dissolt (CO2). En entorns en els quals aigües carregades de CO2 alliberen bruscament aquest gas a l’atmosfera, es produeix generalment la precipitació del carbonat de calci en excés segons la següent reacció:

Ca2 + + 2 (HCO3) = CaCO3 + H2O + CO2

Aquest alliberament de CO2 intervé, fonamentalment, en dos tipus d’entorns: al litoral quan arriben a la superfície aigües carregades de CO2 i, sobre els continents, quan les aigües subterrànies arriben a la superfície.
Es creu que la pedra calcària ha existit durant més de 3000 milions d’anys, des de l’Era Precámbrica.

OBSERVACIÓ AMB LUPA

calizacristalinalupa calizacristalinagerard  calizacristalina

Caliza Cristalina Lupa.                 Alumnes de 2nA observant amb lupa.                       Caliza Cristalina.

ÈPOCA GEOLÒGICA

La Calcària Cristalina no és un fòssil.

ÚS

Certs tipus de calcària es fan servir en la construcció. La pedra calcària té molts usos. És un ingredient de la producció del ciment, del morter, del ferro i de l’acer, de productes de neteja i del vidre. S’usa en xemeneies i pot ser perfeccionat per la rajola de pisos.
Tanmateix és utilitzada en la construcció de enrocaments per a obres marítimes i portuàries com esculleres, espigons, esculleres entre altres estructures d’estabilització i protecció. La roca calcària és un component important del ciment gris usat en les construccions modernes.

LLOC D’ORIGEN

Gombrèn és un municipi català de la comarca del Ripollès. Anomenat també popularment Gombreny per influència de l’antiga parròquia de Montgrony, va ser la denominació oficial fins al 1984. Prové de l’antropònim germànic Gomesind.
Ubicació:
Al límit amb la comarca del Berguedà, de la qual la separa l’Arija i els seus afluents el torrent del Coll de la Bona i el rec del Roquerol, comprèn el sector de capçalera del riu Merdàs, territori molt accidentat, format per diverses valls entre altres serralades i escasses planures.
Poble:
És un municipi eminentment rural i menestral, però compta també amb algunes petites indústries. El poble de Gombrèn, a la vall del riu Merdàs o canal de Gombrèn, entre els massissos de Mongrony i de Puigbò, dóna nom i centra el municipi. El nom prové de l’antropònim Gomesindus (d’on deriva també la forma popular de Gombreny).

MAPA

2017-02-17-1   2017-02-17-2  2017-02-17-3

Espanya, Gombrèn.

PROCEDÈNCIA

La Caliza Cristalina ens l’ha ha proporcionat l’Escola Superior d’Agricultura.

REFERÈNCIES BIBLIOGRÀFIQUES

Webs

http://www.lhoist.com/es/or%C3%ADgenes-de-la-piedra-caliza (20/01/2017)
http://tecnologiadelainformacioncapleon.blogspot.com.es/ (20/01/2017)