ARGILA VERMALLA

ca Argila Vermella

es Arcilla Roja

en Red Clay

L’argila és una roca sedimentària principalment composta per la descomposició de roques feldespatiques. Físicament,es considera una barreja de partícules extremadament petites i superfícies llises.Així doncs conté partícules que són impermeables i per tant al ser banyat en aigua queda menys solid.Al ser exposat al sol torna a agafar la seva solidesa original.A part d’aquestes qualitats,el diametre  de les seves partícules  és inferior a 0,002 mm.
La composició química del components de l’argila són els seguents:

-la caolinita , de fórmula Si2O5Al2(OH)4;

-lamontmorillonita, de fórmula Si4O10Al5/3Mg1/3Na1/3(OH)2;

-la illita, de fórmula KAl2(AlSi3O10)(OH)2.

L’antiguitat d’aquesta roca,que va ser trobada a l’Empordà no es coneix tot i que hi hagi hagut una llarga investigació sobre la seva antiguitat.

L’argila, que és procedent del sol o roca sedimentària, és plàstica quan és barrejada amb aigua, però és dura i tenaç quan es cou en un forn. Això ha permès a l’home des de l’antiguitat donar-li diferents usos, els més importants dels quals es troben en l’edificació i l’elaboració de recipients.

L’Empordà és una comarca catalana sense ús administratiu compresa entre les serres de l’Albera i Gavarres. En la divisió comarcal de 1936 dues comarques administratives en reberen el nom: l’Alt Empordà i el Baix Empordà, i en una dotzena de municipis més limítrofs a aquestes dues, disseminats actualment entre les comarques del Gironès i el Pla de l’Estany.

LA PROCEDÈNCIA

Les roques son de l’escola Dovella (al carrer Mallorca) i un professor en práctiques ens va deixar escollir les roques que actualment tenim. Les roques les vam trobar al laboratori de Ciències (les vam posar allà per ser posteriorment analitzades) Creiem que procedeixen de la col·lecció de l’Escola Superior d’Agricultura( l’Escola Superior d’Agricultura ha proporcionat les pedres a l’escola dovella i la dovella ens les ha donat a nosaltres)