Primer tomb pel monestir de Pedralbes… en torn del projecte

ON SÓN LES DONES EN LA HISTÒRIA?

El sepulcre de la reina Elisenda del Reial Monestir de Santa Maria de Pedralbes

“La història de les dones és la història, la història dels homes és la història. És aquesta una paradoxa del nostre món present, un món en el qual les dones estem en tots els llocs de la vida social i pública on volem ser, però sentim que ens manca genealogia, que no sabem bé què varen fer les nostres avantpassades, i tenim el desig de saber-ho”.

Duoda Centre de Recerca UB.

El dimecres 24 de novembre els alumnes de 2n d’ESO van realitzar una primera visita al Monestir de Pedralbes. La sortida forma part d’un seguit de visites que es faran al Monestir lligades amb el projecte en el qual participa una part de l’alumnat de 2n.

En què consisteix el projecte? Des de l’àrea de Socials es participa en el Programa del Consorci d’Educació, Patrimonia’m col·leccions, concretament en el projecte “On són les dones en la història: El Sepulcre de la Reina Elisenda del Reial Monestir de Santa Maria de Pedralbes”. El programa impulsat pel Consorci té com a objectiu principal abordar el currículum educatiu de l’àrea de ciències socials des d’una perspectiva de gènere a partir de l’estudi d’un element patrimonial, fonts documentals i fonts bibliogràfics, i a l’hora apropar l’alumnat al patrimoni històric, cultural i artístic de la ciutat, fomentant la participació en el procés del coneixement museístic i afavorint la cohesió social, l’esperit crític i l’empatia. Entendre que la història es pot explicar d’una altra manera…

El projecte es centrarà en el conjunt escultòric del Sepulcre de la Reina Elisenda i estudiarà i analitzarà la història de l’edat mitjana a Catalunya, els monestirs en temps del gòtic i el context social i cultural al segle XIV amb una perspectiva de gènere. La tomba de la reina Elisenda servirà per abordar un personatge històric femení que ha deixat empremta en la història de Catalunya i preguntar-nos: on trobem les dones en el relat historiogràfic? quin paper tenien? quines estratègies empraren les dones de l’època per reivindicar el seu lloc en la societat i deixar la seva empremta?. Al monestir la Reina Elisenda serà un personatge clau per resoldre aquestes qüestions.

Quin és l’objectiu final del projecte? L’alumnat, de manera cooperativa, investigarà, a través de la documentació aportada pel monestir i altres fonts biliogràfiques aspectes socials, econòmics, culturals i polítics de l’edat mitjana amb la finalitat d’elaborar un vídeo documental de la història del monestir “amb ulls de dona”.

Tot i que els forts xàfecs i les baixes temperatures ens van acompanyar al llarg de tot e atí, l’alumnat va quedar content amb aquest primera visita. Van realitzar un taller on van poder apropar-se a la història del monestir en l’edat mitjana i al paper de les dones que hi visqueren i conèixer algunes de les estances del monestir ( cuina, la infermeria, el reflectorium…)

La pròxima visita, si tot va bé la farem al març! I, a més a més, al febrer l’alumnat tindrà el plaer de parlar amb l’Anna Castellano, directora i conservadora en cap del Monestir i autora de la tesi sobre el mateix, qui explicarà a l’alumnat com va poder esbrinar, a través de la documentació del segle XIV conservada a l’Arxiu del Monestir, que l’epidèmia de pesta negra de 1348 va entrar al monestir i va acabar amb la vida de més d’una vintena de monges, i que gràcies a les fonts primàries i l’estudi de la documentació va poder escriure la seva tesis doctoral.
Continuem amb ganes amb el projecte!