Projecte educatiu

En aquesta secció descrivim el seu projecte educatiu. D’acord amb la Llei d’Educació de Catalunya trobareu la informació rellevant de l’institut aixì com l’historia, l’entorn, el context, característiques i els objectius del centre, l’estroctura organitzativa, etc.

El present projecte educatiu de centre s’emmarca dins de la normativa legal vigent. És un centre públic de titularitat municipal depenent del Consorci d’Educació de Barcelona que va iniciar el seu camí el curs 1996-1997 al districte de Sants-Montjuïc de Barcelona.

El centre rep alumnat de diferents escoles adscrites: Escola de Bosc, Tres Pins, Jacint Verdaguer, Pau Vila, La Muntanyeta i Poble Sec. La comunicació amb les escoles adscrites al centre és fluïda i constant, principalment amb l’Escola del Bosc, amb qui es manté una reunió setmanal de coordinació.

Una de les característiques principals del centre és la seva ubicació privilegiada, de manera que l’entorn també és escola. S’intenta aprofitar el màxim els recursos que ofereix la muntanya de Montjuïc, tant culturals (Fundació Miró, MNAC, MUHBA, Museu d’Arqueologia) com mediambientals (Jardí Botànic, Viver de Tres Pins) i esportius (Piscines Bernat Picornell). El centre també manté una relació cordial amb altres institucions del barri, amb qui es realitzen diferents activitats conjuntes com amb la Fundació Artesà del Poble Sec, la Unió d’Associacions de Veïns i Veïnes del Poble Sec i la coordinadora d’Entitats del Poble Sec entre d’altres.

El centre ofereix estudis reglats d’ESO (dues línies) però, té la vocació d’ampliar la seva oferta amb l’ensenyament de Batxillerat, d’alguna forma que complementi i enriqueixi l’oferta formativa de la ciutat.

L’institut es declara aconfessional. Com a centre públic i en el marc del que prescriu la igualtat de drets de tots els ciutadans davant l’Administració de l’Estat és respectuós amb les diverses maneres de pensar i és obert a tothom.

Cap família, cap alumne, cap dels professors ni treballadors no podrà ser discriminat per raó de la seva confessionalitat o aconfessionalitat religiosa i potencia una educació integral de l’alumnat sense discriminació per raó de sexe. Es potenciarà la superació dels rols tradicionals d’home i dona, proporcionant a l’alumnat imatges diversificades i no convencionals d’un i altre sexe.

L’institut pretén donar a conèixer als alumnes la societat i la cultura catalanes, i despertar en ells el respecte i l’estima, des d’una perspectiva humanística universal.

Es potenciaran contactes freqüents amb el medi, i es farà conèixer a l’alumnat la realitat lingüística, cultural, històrica i geogràfica que configura el país on viu.

Eduquem els nostres alumnes per tal que adquireixin consciència i valorin la preservació del seu medi, tot disposant dels coneixements, els valors, les destreses, l’experiència i també la determinació que els capaciti, des de l’estima al medi ambient, a fer-se responsables, de forma individual i col·lectiva, de la resolució dels problemes ambientals presents i futurs. Per tant tenim el compromís amb la Xarxa d’Escoles +Sostenibles al 2002 que va permetre avançar cap a un model de centre responsable i col·laborador amb el teixit associatiu del barri, traient el màxim de profit dels recursos i entitats de la ciutat.

En la mateixa línia d’intervenció ambiental i dins del Programa Escoles Verdes es va elaborar el Pla de Cohesió Ambiental del centre i portat a terme el nostre primer Programa d’Acció pel trienni 2005- 2008. La valoració favorable de la feina realitzada va conduir a l’atorgament del Distintiu d’Escola Verda. El 2009 el centre va ser guardonat amb el Premi Escoles Verdes de la Generalitat de Catalunya a iniciatives d’educació per a la sostenibilitat realitzades pel nostre centre

Per altra banda el nostre centre va participar en la convocatòria 2016 del Premi Escola, Agricultura i alimentació ecològica, i en aquesta va guanyar el segon premi consistent en un guardó d’autor i una dotació econòmica destinada a donar continuïtat al nostre projecte ”Fem crèixer l’hort de l’institut Bosc de Montjuïc“

Per tal d’aconseguir aquests objectius hem integrat en el PE del centre les pràctiques d’Aprenentatge Servei. Les basses de Tres Pins més a prop (Premi Fundació Jaume Bofill 2012) i Fem un Jardí (Premi Educació en Valors 2007) són dos projectes APS que combinen els processos d’aprenentatge de continguts mediambientals, competències, habilitats i valors amb el servei voluntari a la comunitat.

L’institut ha de ser un entorn que afavoreixi la salut física, psíquica, afectiva i social de l’individu. Vetllarà per tal que l’alumnat adquireixi estils de vida saludables. També aportarà informació i estimularà conductes de prevenció davant els riscos més greus i freqüents per a la salut.

La llengua vehicular del centre és la llengua catalana, i per tant serà la d’ús habitual, tant a nivell oral com escrit, en tots els òrgans i àmbits de la comunitat educativa.

L’institut proporcionarà als alumnes una adequada competència lingüística en català i en castellà. Una de les característiques essencials del centre és la importància que donem a l’ensenyament de llengües estrangeres. A banda de la docència obligatòria de l’anglès, el centre ofereix la possibilitat de cursar una segona llengua estrangera, el francès, i ensenyament AICLE en anglès i francès en algunes matèries optatives d’especialitat de 4t d’ESO, com Biologia i Geologia, Física i Química i Informàtica. També es realitzen de viatges lingüístics a França i a Dublín

Us deixem l’enllaç al PEC on podreu trobar informació més detallada del centre, els nostres objectius, etc