Sèrie d’entrevistes treballs de recerca: Edgar Vivas amb el treball Construcció d’una embarcació motoritzada amb materials reciclats

Continuem amb la sèrie d’entrevistes a l’alumnat que ha obtingut una nota de 10 al seu treball de recerca de 2n de batxillerat. Avui parlem amb l’Edgar Vivas.

Has fet un treball molt extens que ha merescut un 10 per part del professorat del tribunal on l’has defensat. Moltes felicitats per la nota i sobretot moltes felicitats per la feina feta. En podríem parlar hores del teu treball, però hem d’intentar sintetitzar. Per tant procuraré fer-te preguntes que intentin mostrar, no tant el contingut sinó l’esperit del teu treball.

Edgar el teu treball es titula Construcció d’una embarcació motoritzada amb materials reciclats  Per què aquest tema? Quina va ser la teva motivació principal?

A mi sempre m’ha agradat crear coses amb el mínim de materials possibles, especialment si funcionen mitjançant circuits elèctrics. Des del primer moment que em van parlar del treball de recerca ja tenia claríssim que havia de fer alguna cosa d’aquest estil. L’únic que no acabava de tenir clar era què construir, però després de rumiar-ho durant un parell de dies vaig arribar a la conclusió que volia fer un vehicle de mida real amb materials reciclats. Sabia que era capaç de fer una cosa més original i amb més dificultat que un simple vehicle terrestre, i és per això que al final em vaig decidir per una embarcació.

Durant tot el procés de construcció la meva motivació principal va ser poder fer-ne ús de cara al futur.

Sé que és difícil sintetitzar treballs tan extensos i personals. Però et vull demanar que l’intentis resumir en una frase.

Construcció d’un vaixell motoritzat amb el mètode d’assaig i error fins a l’obtenció del prototip final al cost mínim.

Amb la nota que has aconseguit segur que el treball ha estat per a tu un orgull. Però durant el procés de ben segur que hi ha hagut estones denses de documentació;  la feina ha estat sempre gratificant? T’has trobat molts entrebancs o problemes?

Normalment sempre ha estat gratificant. Abans de construir res sempre em documentava el màxim possible per trobar la millor opció, i encara que no funcionés com a mínim aprenia alguna cosa nova.

Al ser un treball elaborat amb el mètode d’assaig i error, m’he trobat amb un gran nombre d’entrebancs que m’han fet replantejar tot el projecte. Hi van haver tot tipus de problemes: des de la font d’energia fins a l’estructura del vaixell.

La confecció d’un treball d’aquestes característiques segur que t’ha aportat creixement personal i també molt de coneixement científic. Quin és el coneixement, la dada o la conclusió que més t’ha impactat o que t’agradaria destacar?

A part dels coneixements obtinguts relacionats amb circuits elèctrics i estructures, m’ha semblat curiós descobrir la gran varietat de nusos que existeixen i els diferents usos que se’ls hi poden donar.

Per descomptat, m’ha sobtat descobrir que era capaç d’elaborar un projecte així. No pensava que el resultat seria tan bo, i és per això que estic orgullós de la meva feina.

T’agradaria explicar alguna anècdota o fet curiós que t’hagis trobat durant tots els mesos de feina i de documentació?

Un fet curiós de la part pràctica del meu projecte és que jo havia construït l’embarcació en un pati interior de casa meva i el dia que vam anar a fer la primera prova al mar, per treure-la de casa s’havia de passar per sobre d’un mur de més de tres metres d’alçada. El vaixell pesava 30 kg i vaig haver de demanar ajuda fins a sis amics per intentar passar-lo pel mur. Vam necessitar quatre escales que vam col·locar de la manera més òptima possible, i en total    ens vam estar una hora i mitja per aconseguir-ho. Quan vam tornar ja el vam deixar al pàrquing.

Pel que expliques al treball t’has trobat moltes dificultats a l’hora de provar les embarcacions. La teva última fase de proves (la definitiva) va coincidir amb el temporal Filomena! Com vas trampejar aquest gran inconvenient?

No va ser fàcil. Al final no vaig tenir més remei que posposar la segona prova, i és per això que al treball escrit no estan aquests segons resultats. Aquests resultats els vaig exposar a la presentació oral.

Sens dubte ets aficionat a construir coses, però també ho ets a la navegació? En tens coneixements? Navegues habitualment?

No sóc gens aficionat a navegar; de fet, em marejo amb molta facilitat quan estic en un vaixell. Tampoc tenia cap tipus de coneixement sobre el tema, i és per això que el vaig triar. Buscava un treball que m’obligués a investigar pel meu compte.

Per acabar només ens queda agrair-te la teva predisposició a fer l’entrevista i felicitar-te per la teva feina i per la teva nota. Ha estat un plaer parlar amb tu.

Finalment reconèixer la part de mèrit del professor que t’ha tutoritzat, el Pere Mafé.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>