Analitza l’ADN i investiga l’autor d’un crim! Taller amb alumnat de 2n de batxillerat al Parc Científic de Barcelona

Amb l’alumnat de biologia de 2n de batxillerat viatgem a Barcelona, al Parc Científic de Barcelona de la Universitat de Barcelona per tal de realitzar el taller Analitza l’ADN i investiga l’autor d’uncrim!

En què consisteix? Com treballem amb ADN a un laboratori?

Abans de començar ens fan una introducció sobre el què es considera violència i els factors genètics que poden influir en les conductes violentes. Un tema de psicogenètica aplicada a la criminologia. I tot seguit anem per feina!

Fem l’extracció del nostre propi ADN i analitzem mostres d’ADN de cinc sospitosos d’un crim per esbrinar qui n’ha estat l’autor. Hem tingut  l’oportunitat de dur a terme una electroforesi, tècnica de separació que es fa servir en els laboratoris d’arreu del món per a l’estudi de l’ADN i d’altres biomolècules.

Per a identificar una persona inequívocament, i poder-la diferenciar d’altres persones, necessitem trobar un element comú a tothom, però amb característiques diferents segons la persona de qui es tracti. El que utilitza la policia per a fer aquestes identificacions és l’ADN. ADN és l’abreviatura d’àcid desoxirribonucleic, i és el principal component del material genètic dels organismes vius, junt amb l’ARN.

L’ADN és el component dels cromosomes i el material en què estan codificats els gens, i la seva funció és codificar les instruccions essencials que faran que un organisme es desenvolupi i visqui.

L’ADN és doncs un element comú a tots els humans. Té, però, característiques diferencials segons la persona. Així, la seqüència d’ADN no és la mateixa per a cada persona, i aquesta és la característica que aprofitarem per a identificar el criminal. Per a fer-ho, necessitem tenir mostres d’ADN de diferents sospitosos (entre ells també el que resulti ser el criminal), que es poden recollir de qualsevol material biològic que contingui ADN, com teixits del cos, sang, etc.

Com podem detectar diferències en la seqüència de bases de l’ADN?

Preparem les mostres d’ADN, preparem l’electroforesi, fem la càrrega del gel, l’electroforesi, la tinció del gel i anàlisi per tal d’identificar l’autor/a del crim.

Un matí molt profitós al Parc Científic de Barcelona