Departament d’orientació

Benvingudes i benvinguts al Departament d’Orientació de l’IE Turó d’en Cartig

Què és el Departament d’Orientació?

El Departament d’Orientació és un òrgan especialitzat que recolza la tasca del centre educatiu i del conjunt del professorat en totes aquelles actuacions dirigides a assegurar una formació integral de l’alumnat i a l’adaptació dels processos d’ensenyament a les característiques i necessitats de tots els alumnes.

Objectius del Departament d’Orientació

• Afavorir la integració dels alumnes en el grup i la participació en la vida del col·legi, fomentant actituds de respecte, col·laboració i tolerància, així com el compliment de les normes de convivència.
  • Realitzar un seguiment personalitzat del procés d’aprenentatge.
  • Col·laborar en l’avaluació que duu a terme l’equip docent, i recollir i transmetre qualsevol informació adient sobre els alumnes i les seues famílies.
  • Contribuir a la millora del rendiment acadèmic, fomentant la utilització d’estratègies d’aprenentatge i la reflexió sobre el propi procés d’aprenentatge.
  • Contribuir al desenvolupament personal de l’alumne, orientant-lo en les seves necessitats personals.
  • Mantenir una relació fluida amb les famílies, informant-les dels processos d’aprenentatge i adaptació dels seus fills i orientant-los segons les necessitats que es plantegen.

Aquestes finalitats es realitzen a través del:

• Pla d’Acció Tutorial
  • Procés d’ensenyament i aprenentatge – Acció Educativa.

Àmbits d’actuació

Les funcions anteriors es concreten en quatre àmbits d’actuació:

Amb alumnes:

• Detecció i diagnòstic de dificultats d’aprenentatge.
  • Avaluació psicopedagògica específica a determinats alumnes.
  • Col·laboració en el disseny, aplicació i seguiment de les mesures d’atenció a la diversitat adoptades.
  • Entrevistes amb alumnes a petició d’aquests, dels seus tutors o pares.
  • Suport a l’acció tutorial mitjançant col·laboració, informació i preparació d’activitats.
  • Suport i seguiment de l’avaluació dels alumnes.
  • Suport en l’orientació acadèmica i professional.
  • Participació en el Consell Orientador al finalitzar la Secundària Obligatòria.

Amb professorat

• Col·laboració amb el professorat en l’adopció de mesures d’atenció a la diversitat de l’alumnat a fi de millorar el procés d’ensenyament i aprenentatge.
  • Suport al desenvolupament de programes d’atenció a la diversitat.
  • Suport a l’acció tutorial i orientadora.
  • Col·laboració en el procés avaluador a través de l’assistència a les reunions d’avaluació.
  • Atenció individual al docent.

Amb famílies:

• Informació sobre mesures i programes d’atenció a la diversitat.
  • Atenció i assessorament individual a pares en relació amb el procés d’aprenentatge i dificultats dels seus fills.
  • Entrevistes amb els pares a petició dels mateixos, del tutor o del propi Departament d’Orientació.
  • Reunions informatives amb els pares sobre els resultats de les exploracions col·lectives i de les opcions acadèmiques i professionals dels alumnes.

Amb l’Equip Directiu:

• Elaborar sota les directrius de l’Equip Directiu del Pla d’Orientació Escolar i Atenció a la Diversitat, coordinar la seua aplicació i contribuir al seu desenvolupament i avaluació.
  • Assessorar l’Equip Directiu en l’elaboració del Projecte Educatiu de Centre, en la promoció i desenvolupament de l’avaluació dels distints projectes del centre així com en les avaluacions externes.

A més, treballem en xarxa coordinant-nos amb l’Equip d’Assessorament i Orientació Psicopedagògica (EAP) i la professional sanitària de referència del programa Salut i Escola, entre d’altres serveis externs de salut i educació.

Sempre tenint en ment que treballem amb i per a vosaltres, caminant al vostre costat perquè volem que els vostres fills i filles rebin la millor atenció i recolzament possible.