Nàdia Gholam: el testimoni d’una afganesa que ha escapat de l’horror

Diversos. Tossa de Mar, febrer de 2024

Els alumnes de 1r de batxillerat van anar el passat 27 de febrer a la biblioteca de Tossa per assistir a la xerrada a càrrec de la refugiada afganesa Nàdia Gholam que ens va oferir un testimoni esfereïdor de la seva experiència a l’Afganistan quan era una nena.

La Nàdia tenia 8 anys quan una bomba va esclatar a casa seva i la va deixar malferida i en coma. Dos anys després, refeta de les ferides i d’una llarga i dura estada en un camp de refugiats en condicions inhumanes, la Nàdia va haver d’ amagar-se sota la identitat del seu germà mort i fer-se passar per un noi per sobreviure. Va viure així  fins als 21 anys. D’aquesta manera va per poder tenir l’oportunitat de treballar i tenir una vida més autònoma.

Quan va aconseguirarribar a Catalunya amb l’ajuda d’una ONG, a Badalona l’esperava la seva família d’acollida però mai ha oblidat ni abandonat l’Afganistan, ni la crítica situació que viuen les dones al seu país.
Entre d’altres, ha publicat un llibre anomenat El secreto de mi turbante on explica tota la seva història. Ara fa xarrades denunciant la situació que viuen les dones al seu país i explica la seva experiència reclamant al seu públic petits gestos per aconseguir la pau al món.

Els alumnes van quedar impactats pel dur testimoni de la Nàdia i van poder compartir amb ella les seves inquietuds sobre diversos temes.

Biblioteques sense fronteres

Aquesta activitat s’emmarcava en una proposta més àmplia de la biblioteca de Tossa de Mar, Manuel Vilà i Dalmau, dintre del projecte “Biblioteques sense fronteres”. Aquesta iniciativa es va organitzar en dos blocs: un per a infants, pensat per a l’àmbit familiar, i un altre per a centres educatius, es va realitzar entre el 20 de febrer i el 6 de març i del 23 al 27 de febrer.

A les activitats familiars podien participar-hi nens de 3 a 7 anys. El dimarts 20 de febrer a les cinc de la tarda, es van explicar petites històries per conrear la pau i fer entendre els conflictes greus d’una manera suau i divertida. Aquesta activitat estava a càrrec de l’Escola de cultura de pau.

El dimecres 6 de març, a la mateixa hora, van explicar contes i van cantar cançons per comprendre els conflictes i imaginar la pau d’una manera més divertida. Per això, van col·laborar amb la Mercè Palay, una mediadora literària catalana.

Pel que fa a les activitats per als centres educatius, en concret a l’institut de Tossa, hi havia dos dies específics: el divendres 23 de febrer, a les 9 del matí, a càrrec de l’agència Talaia i consistent en un taller de fotoperiodisme crític, per poder explicar el món a través d’imatges; mentre que el dimarts 27 de febrer, a les 10 del matí, es va dur a terme la conversa amb Nadia Ghulam explicada anteriorment.

A.M. 3rA. i N.P. i S.M. 3rB