L’institut de Tossa de Mar contra l’ús irresponsable del plàstic

Cada any s’aboquen vuit milions de tones de plàstic als mars i oceans. Degut a l’impacte que representa pel medi ambient, el nostre objectiu és reduir l’ús quotidià del plàstic i millorar-ne el reciclatge. Per això els alumnes de primer de batxillerat hem volgut conscienciar al nostre institut d’una realitat que no tothom és capaç de veure i de com els nostres actes afecten a un món que per desgràcia no durarà per sempre.

Vam dur a terme una sèrie d’iniciatives relacionades amb la reducció de l’ús del plàstic.

En una d’elles vam voler esbrinar quins envasos s’utilitzaven majoritàriament i si aquests podrien ser substituïts. Per això vam crear una graella amb una sèrie d’aliments de consum diari i els seus respectius preus, vam observar que en els supermercats de Tossa de Mar hi ha una diferència de preu depenent del material del que estigui fet l’envàs d’aquell producte.

D’aquesta manera els productes fets amb plàstic tenen un preu més baix, això dona a lloc a que els consumidors es sentin més atrets cap a aquest tipus de producte i que la seva consumició sigui massiva.

També es pot veure que la major part dels productes alternatius al plàstic a que hem trobat segueixen contenint una petita part de plàstic, per molt mínima que sigui, com és el cas dels iogurts de vidre, que la seva tapa conté plàstic.

L’opció més econòmica que és el producte envasat de plàstic és la més perjudicial per el medi ambient.

Els envasos plàstics acaben en oceans i en altres ecosistemes. Els animals consumeixen les micro partícules de plàstic que seran consumides posteriorment per els humans. Per tant, per tal de reduir l’ús del plàstic per afavorir el medi ambient, és necessari que els consumidors triïn l’envàs lliure de plàstic i demanar a les empreses que utilitzin materials biodegradables.

Una altre de les iniciatives consistia en que els alumnes de l’institut havien de construir un monstre amb tots els plàstics que s’havien recollit durant aquella setmana i també passar un vídeo per tal d’influenciar i per mostrar la cara dolenta del plàstic i les conseqüències que provoca.

Durant la setmana aquest vídeo es va passar per les classes de 1r, 2n i 3r d’ESO per tal de conscienciar i dir-los-hi que portessin plàstic utilitzat durant la setmana. A finals de setmana es va fer l’activitat a l’hora del pati amb l’ajuda dels alumnes. L’activitat consistia en enganxar tot el plàstic possible sobre una estructura fabricada de filferro amb la finalitat de que s’assemblés a un monstre.

Finalment aquesta activitat va tenir un gran èxit entre els alumnes.

El reciclatge, bàsicament, consisteix a convertir els materials utilitzats que són etiquetats com reciclables en els locals designats (contenidors, punts “ressò”) de residus de material reciclable amb la intenció de tornar a utilitzar com a material per a un nou propòsit. Els recursos naturals del nostre planeta Terra són limitats, per la qual cosa hem de fer tot el possible per conservar, reciclar i reutilitzar sempre que sigui possible.

Per això l’altre iniciativa que també va tenir un gran èxit entre els alumnes va estar pensada per comprovar fins a on arriben els coneixements dels més petits de l’institut sobre el reciclatge. Llavors alguns alumnes de primer de batxillerat van organitzar una activitat que barrejava la diversió, el treball en equip, la competitivitat i sobretot aplicar els seus coneixements de reciclatge.

L’objectiu d’aquesta activitat és llençar els residus als contenidors corresponents i guanya l’equip que més punts aconsegueixi. És semblant a una carrera de relleus on els alumnes estan separats per equips i quan tiren l’objecte al contenidor, han d’anar a la seva fila per a que així un altre alumne continuï el joc. Aquesta activitat es va dur a terme al pati.

Veient els resultats que s’han obtingut es pot afirmar que els més petits en saben molt del tema, i es podria dir que han tret molt bona nota!

Text redactat per Robyn Craig, Silvia Guardia, Marta Iglesias, Lia Pujals i Anna Ramírez (alumnes de 1r Batxillerat).