125 Anys d’Ensenyament

125 Anys d’Ensenyament Secundari als Instituts de Reus

L’any 1875 l’Ajuntament de Reus va cedir a l’Estat l’edifici de l’antic convent dels franciscans per tal què fos utilitzat com a centre d’ensenyament mitjà.

Van començar així l’any 1875, a l’edifici de l’antic convent, els ensenyaments mitjans de forma oficial a la ciutat de Reus. El nom imposat al centre va ser Instituto de Segunda Enseñanza de Reus i Eugeni Mata va ser el primer director.

El curs 1972-1973 l’Institut Gaudí, que és com s’anomenva el centre des del 1951, es traslladà a l’edifici actual del Barri Gaudí i el curs 1975-76 va celebrar el seu primer centenari.

A l’edifici del convent franciscà van continuar els estudis d’ensenyament mitjà i el curs 1974-75 es va crear el Instituto de Batxillerato Mixto número 2. El claustre de professors va decidir imposar al centre el nom de Salvador Vilaseca, en homenatge al metge i arqueòleg reusenc Salvador Vilaseca i Anguera. El juliol del 1975 el Ministerio de Educación y Ciencia va concedir oficialment el nom, l’abril del mateix any el Doctor Vilaseca va morir.

El curs 2000-2001 es van celebrar els 125 Anys d’Ensenyament Secundari als Instituts de Reus, 125 anys de l’Institut Gaudí i 25 anys de l’Institut Salvador Vilaseca.

Durant els darrers anys la llista d’Instituts d’Ensenyament Secundari de la ciutat de Reus s’ha ampliat i actualment consta de 8 Instituts d’Educació Secundària:

IES Gaudí
IES Salvador Vilaseca
IES Baix Camp
IES Gabriel Ferrater
IES Domènech i Muntaner
IES Josep Tapiró
IES d’Horticultura i Jardineria
IES Roseta Mauri

Actes destacats dels 125 Anys

Acte de presentació

Es va celebrar el 27 d’octubre de 2000 al Teatre Bartrina, en el transcurs d’aquest acte es va fer un homenatge als professors jubilats de tots els centres de secundària de Reus i Ramon Gomis va fer una conferència sobre El futur de la biomedicina al segle XXI.

logo125anys gaudeamus
Cartell commemoratiu Interpretació de l’himne ¨Gaudeamus¨ a càrrec de l’Orfeo Reusenc, en l’acte de presentació de les activitats programades per commemorar els 125 Anys, el 27 doctubre de 2000.

Taller de Geometria amb bombolles de sabó
El 20 de febrer de 2001 es va realitzar a la Sala Polivalent de la Palma un taller adreçat als alumnes de Batxillerat dels diferents instituts de Reus.
El taller, a càrrec d’Anton Aubanell, va combinar el poder modelitzador de les matemàtiques amb un element tan quotidià com són les bombolles de sabó; precisament l’any 2000 va ser l’any mundial de les matemàtiques.

xamoros concursradio
Parlament de Xavier Amorós Solà pronunciat en el decurs de la festa que va celebrar-se el 15 de juny de 2001, al pavelló firal de la ciutat. Final del concurs ¨Ni solta ni volta¨, guanyador del II Premi Reus de Comunicació Jordi Costa i Riera de nous projectes per a un programa juvenil de ràdio en català. L’acte es va celebrar el 14 de juny al teatre
de l’IES Baix Camp.

Conferències
Els ensenyaments a l’Institut de Reus, el 27 de febrer de 2001, a càrrec de M. Teresa Pitarch.

L’adolescència avui, el 14 de març de 2001, a càrrec de Salvador Cardús.

L’obra d’Antoni Gaudí, el 7 de maig de 2001, a càrrec de Juan José Lahuerta.

Representació teatral
Un grup d’alumnes dels IES de Reus va preparar un muntatge escènic sota la direcció del grup Natural Clown Killers. La representació d’aquest muntatge es realitzà el dia 31 de maig de 2001 a la Palma.

representacio
Representació teatral, interpretada per un grup d’alumnes procedents dels diferents instituts de Reus, de l’obra ¨Ad Libitum¨, dirigida pel grup¨Natural Clown Killers¨. La representació tingué lloc a la Palma
el 31 de maig de 2001

Trobada d’antics alumnes i professors
El 15 de juny de 2001, l’IES Gaudí i l’IES Salvador Vilaseca van obrir les seves portes per acollir la trobada. A continuació es va fer un sopar als locals de la Fira de Reus.

Concert de rock
El dia 15 de juny de 2001 es va celebrar al parc de Sant Jordi, un concert de Rock, a càrrec del grup Whiskins.
En el decurs d’aquest concert es va presentar la cançó guanyadora del concurs CAT canta, i es van donar els premis del concurs Ni solta ni volta.

Acte de cloenda
Es va celebrar el 12 de desembre de 2001 al Teatre Bartrina, en el transcurs d’aquest acte es va presentar el llibre commemoratiu dels 125 Anys.

El Llibre dels 125 Anys

Com a final de la commemoració dels 125 anys es va editar un llibre que recull els actes que es van celebrar, fotografies antigues, records de l’Institut, fotografies actuals dels diferents centres i diferents articles relacionats amb la història de l’Institut i amb l’educació en general.

La lletra impresa ens va oferir la possibilitat de reproduir totes les activitats realitzades i de preservar l’entusiasme i la vitalitat de la iniciativa en un volum ple d’imatges de tots aquests anys.

L’edició d’aquest volum va ser possible gràcies a la col·laboració econòmica de l’Ajuntament de Reus.