2n Batxillerat visita l’ONU i el CERN a Ginebra (Suïssa)

Valoració de l’estada de 2n de Batxillerat a Ginebra: visita a l’ONU, al Conseil Européen pour la Recherche Nucléaire (CERN) i Museu de la Creu Roja.

El motiu de la sortida amb els alumnes de 2n de Batxillerat a Ginebra era visitar el CERN (només s’admeten un terç de les peticions i nosaltres vam tenir la sort de ser acceptats), el laboratori de física de partícules amb l’accelerador d’hadrons més gran del món. Vam completar el viatge amb la visita a l’ONU i al Museu de la Creu Roja, que també tenen la seva seu a la ciutat suïssa.

Va ser una sortida molt ben organitzada i les activitats molt adients a la tipologia de l’alumnat. Volem destacar el bon comportament, la bona actitud i l’interès de la major part dels alumnes a totes les visites programades, obviant les corredisses nocturnes pels passadissos del hostel i els intents irrefrenables d’alguns menors de saltar-se la legalitat suïssa relativa al consum d’alcohol. Per altra banda, la seva incapacitat d’adaptació als menús suïssos serà llegendària ben aviat.

El primer dia a la tarda vam fer la visita a l’ONU, prou interessant perquè va mostrar als alumnes que la política internacional és una cosa real, tot i que de vegades els resultats poden no ser massa palpables en la nostra vida quotidiana. El que més els va impressionar va ser contemplar la cúpula de Miquel Barceló, a la principal sala de reunions. Val a dir que el preu de 10 € per alumne ens va semblar excessiu: considerem humilment que un organisme internacional d’aquesta categoria hauria de fer difusió gratuïta de les seves activitats, sobretot entre els estudiants.

El segon dia el vam dedicar íntegrament a fer la visita (gratuïta!) al CERN, acompanyats per diversos científics de diferents especialitats que hi treballen i que fan aquesta feina voluntàriament: va ser realment fascinant i van saber adaptar les explicacions als profans. Des d’aquí els donem les gràcies!

Tot i que els temes tractats estan encarats als alumnes de les branques científica i tecnològica, tothom qui va voler participar va poder entendre que allà es fa recerca fonamental i aplicada en els límits del coneixement humà en física i tecnologia (professores de Lletres incloses). Els alumnes del Batxillerat Científic i Tecnològic van poder comprovar de primera mà allò que estudien a l’aula, guiats per investigadors d’arreu del món que col·laboren per tal de conèixer l’origen de l’Univers, la composició de la matèria o trobar noves partícules que potser ens permetran canviar els paradigmes científics en un futur proper. En el CERN hi treballen més de 12000 científics de tots els àmbits (enginyers, informàtics, físics…) dels diferents països que formen part d’aquest gran projecte internacional on l’aportació d’Espanya ocupa el cinquè lloc. Aviam si hi enviem aviat algú de l’Institut!

El tercer dia vam donar el matí lliure als alumnes (sobretot a nosaltres quatre!) perquè cal que desenvolupin també l’autonomia: van haver d’enraonar en francès i en anglès i espavilar-se per moure’s en transport públic (també gratuït!). De tota manera haguessin pogut contactar amb les professores si hagués calgut (i si volien arruïnar-se: a Suïssa no hi ha roaming).

A la tarda vam visitar en petit comitè el Patek Philippe Museum (gratuït per menors, meravellós i imprescindible!) i després vam fer un volt al Mercat de Nadal, però va ser una mica decebedor… Només hi havia menjar i beure -de porcs i malagradosos l’infern n’és ple- i nosaltres, les profes, ens esperàvem una fira d’artesania… Allò que fan els alumnes d’anar al centre comercial, però old style diríem…
L’últim matí el vam dedicar al Museu de la Creu Roja i la Mitja Lluna Roja on els alumnes van poder entendre la gran tasca humanitària a nivell internacional que ha fet – i continua fent -, aquesta organització creada a Suïssa a finals de la Primera Guerra mundial. Alguns de nosaltres vam quedar realment frapats amb el que vam anar descobrint sala rere sala. Cal repetir aquesta visita l’any que ve, sens dubte! Val el seu preu.

Ah! Les incidències!

Algun despistat es va deixar el Passaport o el DNI a casa + vam estar a punt d’anar a parar a Zurich perquè badàvem dins el tren + l’endemà de la tornada no va anar a classe ningú de Lletres i ben pocs de Ciències… I un piló d’anècdotes que caldrà que us expliquin de primera mà els interessats!

En conclusió : un èxit de crítica i públic que tant de bo puguem repetir!