Programa Erasmus+ KA101 de mobilitat del professorat

 

 

 

                        CONSORCI GEETS

 

                                            CRONOLOGIA I IMPLEMENTACIÓ DIDÀCTICA

 

En el marc del projecte europeu de beques de mobilitat per al professorat Erasmus+ KA101, el curs 2017-2018 la Subdirecció General de LLengua i Plurilingüisme del Departament d’Educació ens va proposar de formar part d’un consorci de 7 instituts catalans amb diversitat lingüística i sense cap projecte Erasmus +. L’objectiu del d’aquest projecte és fomentar estratègies europees per a la consolidació de la competència global i plurilingüe impulsant noves metodologies (PBL i CLIL respectivament).

Aquest projecte Erasmus+ KA101 complementa el projecte ATIL -Avancem cap al Tractament Integrat de LLengües- en el qual l’Institut Ridaura és pioner, i el projecte GEP (Grup Experimental Plurilingüe).

 Els instituts que formen el Consorci  són:

l’INS Martí i Franquès, de Tarragona (http://www.institutmartifranques.com)

l’INS Terra Alta, de Gandesa (https://agora.xtec.cat/iesterraalta)

l’INS La Valira, de La Seu d’Urgell (https://agora.xtec.cat/inslavalira)

l’INS Joan Oró, de LLeida (https://insjoanoro.cat)

l’INS Badia i Margarit, d’Igualada (https://agora.xtec.cat/insbadiaimargarit)

l’INS Baetulo, de Badalona (https://agora.xtec.cat/insbadiaimargarit)

l’INS Ridaura, de Castell-Platja d’Aro.

Amb l’ajuda de la Subdirecció General de LLengua i Plurilingüisme, el Consorci va sol·licitar la beca amb un Pla d’acció conjunt, el Projecte GEETS (Global Education & European Teaching Strategies), que incloïa també el Pla d’acció individual de cada centre.

L’INS Ridaura va obtenir dos cursos de formació i un període d’observació d’un centre estranger. Entre les sol·licituds de professorat interessat, es va crear una comissió de selecció, d’acord amb el barem estipulat en el Pla d’Acció del Consorci GEETS. Les docents seleccionades van ser l’Àngels Jariod i l’Elisa Ruiz, per a les formacions; i la Júlia Falgàs, per al període d’observació a l’institut d’educació secundària GR6 de Viena (Àustria).

 

INICIEM EL PROJECTE GEETS (ERASMUS+ KA101) 

 

MOBILITAT DEL PROFESSORAT: FORMACIONS A ALEMANYA I IRLANDA 

Del 30 de juliol al 4 d’agost de 2018, l’Àngels Jariod i en Jordi Montero ,de l’INS Terra Alta, van fer un curs de metodologia PBL (treball per projectes) a Berlín. Van coincidir amb docents d’Itàlia, Madrid, Múrcia, Hongria i Portugal, amb els quals també van poder compartir pràctiques docents i d’organització de centre.

 

Del 13 al 24 d’agost de 2018, l’Elisa Ruiz i la Rosa Doménech, de l’INS Terra Alta, van fer un curs sobre metodologia CLIL (ensenyament d’una matèria no lingüística en un idioma estranger) a Dublín. Allà va coincidir amb professors del Japó, Polònia, Bulgària, Alemanya i Hongria amb els quals, a part de la formació CLIL rebuda, també va poder compartir experiències dels diferents sistemes educatius europeus.

 

TRANSFERÈNCIA DE LES FORMACIONS AL CLAUSTRE DE PROFESSORS

El 6 de setembre de 2018, la Directora i la coordinadora del Projecte Erasmus+KA1 van explicar als caps de departament en què consistiria, tant el Pla d’acció del Consorci GEETS, com Pla d’acció propi del Ridaura, per tal que transferissin la informació als professors del seu àmbit, ja que, com sabeu, cada nou curs comptem amb nou professorat.

El 12 de setembre, al Claustre d’inici de curs, la coordinadora del projecte va fer una petita introducció sobre les metodologies PBL i CLIL.

Finalment, el 10 d’octubre, l’Àngels Jariod i l’Elisa Ruiz van transferir als seus companys del claustre la formació rebuda a l’estranger i es van posar a la seva disposició per aplicar les metodologies amb els nostres alumnes:

 

TRANSFERÈNCIA DE TOTES LES FORMACIONS DELS MEMBRES DEL CONSORCI GEETS 

El 29 d’octubre de 2018, tots els professors impulsors del Consorci GEETS, juntament amb els seus equips directius, es van trobar a la seu del Departament d’Educació, a Barcelona, per tal de compartir les diferents formacions rebudes a l’estiu a Europa, i així poder-li treure el màxim rendiment a la beca Erasmus+KA1.

 

REUNIÓ PER PERFILAR EL PLA D’ACCIÓ ERASMUS KA101 DE L’INS RIDAURA

El 12 de novembre de 2018, l’equip impulsor del centre va rebre la visita de la Covadonga González, tècnica del Servei de Llengües Estrangeres del Departament d’Educació, per tal d’aconsellar-nos i ajudar-nos a perfilar el Pla d’acció del nostre Projecte Erasmus KA101.

 

CONCURS PER AL LOGO DEL CONSORCI GEETS

Al llarg del mes d’octubre de 2018, el Consorci GEETS va organitzar un concurs entre l’alumnat dels diferents centres per tal de crear un logotip que ens representés a tots. Cada centre havia d’aportar un logo finalista (que, pel fet de ser-ho, ja obtenia un obsequi) i votar el logo guanyador entre els 7 finalistes.

Per tal de dur a terme el concurs, l’Anna Solà, professora de ViP, i la Carme Sousa, coordinadora del KA1, van explicar les bases del concurs als alumnes de l’optativa de 4t Disseny i publicitat, així com als alumnes de 2nD. Van fer l’activitat My tree of languages per tal de treballar conceptes com diversitat lingüistíca i habilitats culturals, i explicar la diferència entre multilingüisme i plurilingüisme, i els conceptes de competència global i plurilingüe, conceptes que també havia de plasmar el logo.

Un cop seleccionats els finalistes de cada centre, es va procedir a votar el guanyador o guanyadora, argumentant la decisió.

 

LLIURAMENT DE PREMI FINALISTA CONCURS LOGO PROJECTE GEETS

La guanyadora del concurs de logotips per al Consorci GEETS (Global Education & European Teaching Strategies) va ser la Khaoula Jouhari de l’INS Badia i Margarit d’Igualada, però tots els finalistes van obtenir un obsequi del Departament d’Educació per la seva participació i implicació en el concurs. Així doncs, el 4 de febrer de 2019 vam dur a terme el lliurament del premi i diploma del concurs a la finalista de l’Institut Ridaura, Núria Benítez de 4t D.

Hi van assistir els alumnes de l’Anna Solà de l’optativa Disseny i Publicitat de 4t d’ESO i de ViP de 2n D que havien participat en el concurs, així com els pares i la germana de la Núria (també participant) com a convidats d’honor. La Núria va rebre un diploma acreditatiu expedit pel Departament d’Ensenyament, un val de 40 euros d’Abacus, un clauer amb el logo europeu, i una llibreta i un bolígraf de la plataforma eTwinning. Enhorabona, Núria!!

 

VIATGEM PER L’ANTIC IMPERI ROMÀ: ACTIVITAT CLIL A L’OPTATIVA DE LLATÍ

La Sílvia Carbó  va dur a terme una activitat CLIL amb els seus alumnes de l’optativa de Llatí, que va tenir com a producte final exposicions en anglès o francès sobre un jaciment arqueològic romà que els alumnes havien de triar (Segòvia, Évora, Cesarea, Nîmes, Tarraco, Herculà, Mèrida, etc.). Els alumnes havien de simular que actuaven de cicerones d’un grup d’alumnes dels EUA i del Québec i guiar-los en  la visita. El 29 d’octubre, la Sílvia va presentar l’activitat i va fer una sessió per tal de treballar el vocabulari i les estructures gramaticals, en anglès i francès, que els alumnes necessitarien per exposar els seus treballs. També els va mostrar la rúbrica d’avaluació per informar sobre com serien avaluats. Finalment, els dies 5 i 7 de novembre es van fer les exposicions orals i es va convidar a la coordinadora del KA1, Carme Sousa, a assistir-hi.

 

 

READY, STEADY, GO! ACTIVITAT CLIL INTERDEPARTAMENTAL A 2n ESO 

La setmana del 12 al 16 de novembre es va dur a terme, amb els alumnes de 2n D, una unitat didàctica sobre jocs cooperatius en anglès. La unitat didàctica estava dividida en tres seqüències didàctiques (Star Wars, Cupid Tag i Pirates of the Caribbean) i la van dur a terme l’Àngels Jariod (a les hores d’anglès) i en Joan Pla (a les hores d’educació física).

PBL A HISTÒRIA DEL MÓN CONTEMPORANI DE 4t d’ESO

Per tal d’assolir les competències de l’àmbit social a 4t A, B i C d’ESO, la professora Júlia Falgàs ha elaborat una programació d’activitats basada en la realització de tasques i projectes relacionats amb els continguts curriculars que porten a la reflexió, la investigació i l’anàlisis del món contemporani.

Cada unitat didàctica està composta de diverses tasques, algunes de les quals són:

Treball trimestral: Treball de recerca sobre un tema d’interès escollit lliurement relacionat amb l’àmbit de les ciències socials. A dues de les avaluacions el treball és individual i a la darrera és en grup. Pel que fa al format, cada trimestre és diferent: vídeo, presentació oral amb ppt i word imprès.

Les cultures indígenes americanes: Mural col·lectiu d’aula a partir de fitxes de diferents cultures precolombines realitzades individualment.

L’origen de la industrialització i el sufragi femení: Anàlisi comparativa, a diferents països del món, sobre els orígens de la industrialització i la lluita pel dret al sufragi universal. Presentació oral. Visualització de les pel·lícules documentals “Sufragistes” de Sarah Gavron i “Daens” de Stijn Coninx.

La I i la II Guerra Mundial: Mural i PPT compartit realitzat a partir de l’esquema individual de diversos conceptes importants d’ambdòs conflictes.

L’Art Contemporani: Mural col·lectiu a partir de l’anàlisi individual d’una obra d’art pictòrica, escultòrica i arquitectònica dels segles XIX i XX (última setmana de maig)

Obra teatral/curtmetratge: Treball d’expressió artístico-escènica a partir de la investigació d’un personatge històric escollit lliurement per l’alumnat. Posada en escena posterior d’un fil argumental sorgit de les possibles relacions entre els personatges. Enregistrament, edició i presentació de l’obra.

“La Maternitat d’Elna”: Lectura del llibre en el marc del Pla de Lectura del centre, visita a la Maternitat i als camps de refugiats de Rivesaltes el 5 de desembre; i xerrada-col·loqui amb la historiadora Assumpta Montellà sobre l’exili republicà i l’actual el 26 de novembre.

“El secret del meu turbant”: Projecte interdisciplinar amb la professora de Llengua i literatura catalana, Mercè Roca. Lectura del llibre i xerrada-col·loqui amb l’autora, Nadia Ghulam sobre la seva experiència personal: la situació de la dona a l’Afganistan, les conseqüències d’un conflicte bèl·lic i la importància de lluitar per una cultura de pau.

Visita a l’Arxiu Municipal Històric i Administratiu de Castell-Platja d’Aro. Visita guiada i dossier de treball elaborat pel mateix alumnat.

 

INTERCANVI VIRTUAL AMB L’INSTITUT WEDDINGTON HIGH SCHOOL DE CAROLINA DEL NORD

Des de l’inici del curs, alguns alumnes de 2n d’ESO estan en contacte amb alumnes d’espanyol del Weddington High School of North Caroline, gràcies a la col·laboració entre els departaments de llengua castellana i llengua anglesa de l’Institut Ridaura. Es tracta d’un intercanvi de preguntes i respostes sobre vocabulari, costums i cultura d’ambdós països en general que els alumnes preparen en els dos idiomes, castellà, en el cas dels alumnes americans, i anglès, en el cas dels nostres alumnes. D’aquesta manera, els joves utilitzen la llengua anglesa i la castellana en un context real de comunicació, i a més a més, coneixen una mica de la cultura de l’altre país parlant directament amb adolescents de la seva edat mitjançant la realització de vídeos.

En els vídeos realitzats pels nostres alumnes per als seus companys americans els han explicat tradicions catalanes, com el Tió de Nadal, i festes locals, com la celebració del Carnaval a la Vall d’Aro.

PROJECTE SCIENCE: ACTIVITAT CLIL INTERDEPARTAMENTAL A 3r ESO

Els professors de Física i Química, Mercè DomínguezJosep Maria Fabrellas, coordinats amb el professor de francès, Carles Ramírez, i la professora d’anglès, Blanca González, van preparar una activitat per a tots els grups de 3r d’ESO que consistia a treballar per escrit i exposar oralment la biografia de científics i científiques i la seva contribució a les teories atòmiques. El professor de francès va fer una sessió amb activitats per repassar els temps passats, ja que la vida del científic o científica havia de confegir-se en llengua francesa. La professora d’anglès també va fer activitats per ensenyar el lèxic científic pertinent, així com les estructures gramaticals necessàries per poder expressar en anglès quina havia estat la contribució de cada científic o científica a les teories atòmiques.

Als alumnes nouvinguts que no fan francès perquè assisteixen a l’aula d’acollida se’ls va demanar de fer el mural i l’exposició en català i anglès. Cal recordar sempre que, per a aquests alumnes, el català també és una segona llengua (o tercera, o quarta) i que cal potenciar-los-la perquè el dia de demà gaudeixin de les mateixes oportunitats que els seus companys,

Entre el 27 de novembre i el 5 de desembre, l’avaluació de la competència oral en llengua estrangera es va dur a terme a la biblioteca del centre, davant d’un tribunal format pel professor o professora de Física i Química, el professor de francès i la professora d’anglès.

Es va triar el nom SCIENCE per al projecte conjunt (FiQ, anglès i francès), perquè aquesta paraula s’escriu igual en anglès i en francès malgrat que es pronunciï diferent.

 

HISTOIRE-GÉO 4t D (MÉTHODOLOGIE ÉMILE)

El professor Carles Ramírez, i la seva substituta, Anne-Lise Cabrol, imparteixen la matèria de socials en llengua francesa als alumnes de 4t D durant tot el curs escolar mitjançant la metodologia CLIL/ÉMILE (Enseignement de Matières par Intégration d’une Langue Étrangère)

 

FORMACIÓ SOBRE LA PLATAFORMA EDUCATIVA EUROPEA eTwinning

En el segon trimestre, les professores del grup impulsor Erasmus+ KA101 (Elisa Ruiz, Júlia Falgàs i Àngels Jariod), juntament amb la professora Raquel Sánchez, estan fent una formació organitzada pel Departament d’Educació per conèixer a fons la plataforma educativa europea eTwinning. Cal dir que la professora d’història de Batxibac, Esther Blanco, també va rebre formació eTwinning al mes de novembre en una formació Batxibac a Madrid, i ja ha iniciat un projecte amb els seus alumnes d’Histoire de France et d’Espagne a través d’aquest portal europeu.

A més de ser una plataforma que permet la comunicació i el treball coordinat entre professorat i alumnat  de diferents països, el nostre Consorci GEETS la utilitza per a penjar les experiències de mobilitat del professorat i els projectes i activitats que s’han anat creant i implementant segons el Pla d’acció conjunt del consorci i el propi de cada centre.

 

JOBSHADOWING (PERÍODE D’OBSERVACIÓ) A L’INSTITUT GR6 DE VIENA (ÀUSTRIA)

Del 21 al 25 de gener, la professora Júlia Falgàs va tenir l’oportunitat de visitar l’institut d’ensenyament secundari GR6 de Viena (Àustria), juntament amb la Covadonga González, tècnica del Servei de Llengües Estrangeres i d’Origen del Departament d’Educació, i la Imma Alijarte, professora de l’INS Baetulo i assessora LIC.

L’objectiu de la visita ha estat observar l’organització del centre educatiu i les metodologies emprades en l’ensenyament-aprenentatge de l’alumnat, i complementa les formacions adreçades a consolidar la competència glogal (metodologia PBL) i plurilingüe (metodologia CLIL).

Per una banda, la Júlia va observar estratègies per assumir el plurilingüisme a les aules, per aconseguir que els alumnes adquireixin un bon nivell en llengües estrangeres, així com una actitud oberta per a l’aprenentatge i el respecte cap a totes les llengües i cultures.

Per altra banda, les professores van observar un nou concepte d’educació i d’aprenentatge que està entrant a les aules, l’anomenat Aprenentage Basat en Projectes o Aprenentage Globalitzat. Aquesta metodologia es basa a incitar els joves a fer-se preguntes sobre el món real iniciant projectes interdisciplinars o d’un sol àmbit, per tal que  en busquin les possibles respostes.

Mitjançant l’ús de diferentes metodologies didàctiques, s’aconsegueix l’assoliment dels continguts del currículum acadèmic, atenent així la diversitat en l’aprenentatge.

 

 

ESTADA LINGÜÍSTICA A MONTPELLIER DELS ALUMNES DE BATXIBAC

Del 4 al 8 de febrer, els alumnes de 1r i 2n de Batxibac han realitzat una estada lingüística a Montpellier, organitzada per les professores Carme MuñozEsther Blanco. Els alumnes han assistit a classes d’expressió oral tots els matins i, a les tardes, han visitat els llocs d’interès de la ciutat. Han estat allotjats a casa de famílies particulars que tenen aquest conveni amb l’acadèmia on rebien les classes.

TRANSFERÈNCIA DEL JOBSHADOWING A L’INSTITUT GR6 DE VIENA AL CLAUSTRE 

El dimecres, 13 de febrer, la Júlia Falgàs va fer la transferència de la seva setmana d’observació a l’institut de secundària GR6 de Viena. Ens va explicar l’organització del centre, així com el seu Projecte Educatiu, i va respondre totes les nostres preguntes.

 

PROJECTE ComuniCA’T

Al llarg del segon trimestre, en algunes sessions de català amb els alumnes del Pla Intensiu de Millora (PIM) es va crear un material audiovisual subtitulat adreçat als alumnes nouvinguts. L’activitat es deia EM PRESENTO i consistia a redactar les seves presentacions personals i enregistrar-les en vídeo. Aquest material audiovisual, subtitulat  i amb el suport d’imatges per facilitar la comprensió dels alumnes de l’aula d’acollida, va ser editat per l’alumne Àlex Trincado de l’optativa Fem vídeo de 4t d’ESO.

El vídeo va servir de suport al grup impulsor del Projecte GEETS per crear una unitat didàctica sobre les estructures gramaticals que s’utilitzen en llengua catalana per presentar-se i parlar de la família i les activitats preferides. El vídeo i el dossier van ser presentats en la jornada d’acollida dels alumnes de 6è de primària (28 de març). En la visita guiada, els futurs alumnes de 6è van visitar l’aula d’acollida, on un alumne del PIM els va mostrar el vídeo i van poder veure com els alumnes nouvinguts treballaven la unitat didàctica amb la seva professora.

Agraïm moltíssim la col·laboració i la implicació dels alumnes del PIM en la tasca d’ensenyament-aprenentatge de la llengua catalana dels seus companys de l’aula d’acollida, per tal de garantir-los la igualtat d’oportunitats el dia de demà!

 

LLIURAMENT DELS DIPLOMES DELF SCOLAIRE 2018 (A2 i B1)

El 19 de febrer va tenir lloc l’acte de lliurament de diplomes DELF Scolaire 2018. En l’acte, presentat pel nostre professor Carles Ramírez, 25 alumnes de l’institut Ridaura van rebre el diploma que certifica el seu nivell A2 o B1 en comprensió i expressió oral i escrita. Els alumnes van estar acompanyats dels seus professors, Carme Muñoz, Carles Ramírez i Carme Sousa, així com de la Núria Albertí, Directora del centre. Aquest curs 2018-2019, 73 alumnes de 3r i 4t d’ESO s’han presentat a les proves DELF Scolaire 2019.

 

VISITA A L’INS MARTÍ I FRANQUÈS (TARRAGONA). COMPANY DEL CONSORCI GEETS

El 27 de febrer es va dur a terme la primera de les trobades entre centres que formen part del Consorci GEETS. En aquest cas, els professors de Física i Química Mercè DomínguezJosep Maria Fabrellas van visitar l’Institut Martí i Franquès de Tarragona. Van ser rebuts per l’Estrella Nieto, professora de Física i Química, i pel director, Jordi Satorra.

El centre, amb més de 1400 alumnes, té una llarga trajectòria de treball plurilingüe en la majoria de matèries, coordinades pels departaments de lengües. L’institut pretén ser un referent en l’ensenyament-aprenentatge de les llengües estrangeres (anglès, alemany i francès) a través de nombrosos projectes (CLIL/AICLE, GEP, sensibilitzacions, auxiliars de conversa, Avancem cap al Tractament Integrat de Llengües o convenis de col·laboració amb la URV. A més, és seu d’exàmens oficials del Goethe Institut, de Cambridge i de DELF, i tots els cursos d’ESO i Batxillerat realitzen viatges o bé intercanvis amb alumnes de països com França, Anglaterra o Alemanya.

La Mercè i en Josep M. van visitar les instal·lacions i van observar diversos Periodic Table games a l’aula de la mà del professorat de Física i Química.

 

VISITA A L’INS BADIA I MARGARIT (IGUALADA). COMPANY DEL CONSORCI GEETS.

El passat 7 de març es va dur a terme una de les trobades entre centres que formen part del projecte GEETS. En aquest cas, les professores Júlia Falgàs i Esther Deulofeu van tenir l’ocasió de visitar l’Institut Badia i Margarit d’Igualada.

De la mà de l’Alba Sala, van poder observar una classe de Cultura i Valors en francès i una de Francès. També una classe de Tecnologia en anglès (metodologia CLIL) i així conèixer altres tècniques per a l’ensenyament de continguts curriculars en una llengua estrangera.

Va ser una jornada molt productiva, ja que a més d’intercanviar metodologies didàctiques van compartir aspectes organitzatius i les diferents activitats i dinàmiques que es realitzen a cada centre. Algunes observacions destacades que van fer a l’Institut Badia i Margarit van ser:

–       Classes de 50 minuts i una classe diària de ½ hora d’optativa.

–       Passadissos i aules amb molts treballs exposats.

–       Francès: Optativa. Dinàmiques de grup i de moviment. Aprenentatge actiu. Intercanvis.

–       Ús de Google Classroom.

–       Vinculació de tot l’àmbit d’expressió per a la realització d’obres de teatre (optativa).

–       Mediació. Grup d’alumnes amb un professor, prèvia formació.

–       Setmanes temàtiques on tots els àmbits treballen el mateix tema: Setmana del Silenci.. (temàtica treballada simultàniament des de totes les àrees)

El curs vinent, inicien la implantació del batxillerat i batxibac, esperem poder-los oferir la nostra experiència. Aquí teniu algunes de les moltes idees que ens ha aportat el Badia i Margarit!

 

PERIODIC TABLE ELEMENTS (METODOLOGIA CLIL I PBL)

Els alumnes de 3r D han treballat la Taula Periòdica preparant exposicions orals en anglès sobre els diferents elements. Les exposicions han estat avaluades per la professora de FiQ Mercè Domínguez i per la professora d’anglès Blanca González.

També estan realitzant un projecte que consisteix a crear una Taula Periòdica en 3 dimensions. Per dur-ho a terme han recollit tetrabricks de mida convencional. Caldrà folrar-los i escriure a les cares l’element i la seva descripció en anglès. També caldrà muntar el suport amb fusta per aguantar la Taula Periòdica.

BENVINGUTS A L’INSTITUT! (METODOLOGIA PBL 1r ESO)

El 28 de març els alumnes de 6è de primària de les 4 escoles de la Vall d’Aro van venir a conèixer el seu futur institut, amb uns amfitrions d’honor, els alumnes de 1r d’ESO, que els van fer la visita guiada pel centre i els van mostrar tot ple d’activitats del currículum del primer curs de secundària (experiments, projectes de tecnologia, pla de lectura, educació mediambiental, robòtica, etc). Cada grup de nens i nenes de 6è comptava amb dos guies i lluïa un distintiu, elaborat pels alumnes de 1r d’ESO, que simbolitzava les diferents assignatures que conformen el currículum de 1r d’ESO. La resta de companys de 1r esperava els grups en els diferents espais (laboratoris, taller, aula de robòtica, aula de música, aula de ViP, aula d’acollida, etc.) per mostrar-los una activitat determinada. Prèviament, a totes les tutories de 1r d’ESO s’havia treballat durant dues setmanes un Projecte de Comunicació Integrat sobre el Text Instructiu en català, castellà i anglès, que tenia com a producte final l’organització de la jornada d’acollida per als alumnes de 6è de primària.

 

LA CHRÉTIENTÉ AU MOYEN ÂGE: EMILE 2n ESO

A principis del segon trimestre, la Mercè Arbiol va fer una seqüència didàctica en francès a la matèria de Ciències Socials, amb els alumnes de 2n D. Van treballar l’origen de tradicions religioses que han perdurat fins avui dia tot perdent el seu significat religiós, com el costum de regalar ous de Pasqua de xocolata per Setmana Santa.

VISITA A L’INSTITUT LA VALIRA (LA SEU D’URGELL). COMPANY DEL CONSORCI GEETS

El 2 d’abril, l’Àngels Jariod, la Raquel Sánchez i la Carme Sousa van visitar l’Institut La Valira de La Seu d’Urgell, juntament amb l’Eva Gómez, del Servei de Llengües Estrangeres i d’Origen del Departament d’Educació. Van ser rebudes per l’Equip Directiu, que els va explicar el seu funcionament i organització, i tot seguit van visitar diferents aules de 1r a 4t d’ESO, on els alumnes estaven treballant per projectes. L’Institut La Valira du a terme un projecte interdisciplinar de dues setmanes cada final de trimestre, de 1r a 3r d’ESO. Els alumnes de 4t d’ESO realitzen un sol projecte interdisciplinar al llarg del curs, però treballen diferents projectes dintre de les diverses matèries del currículum. En la nostra visita vam poder observar com els alumnes de 1r d’ESO treballaven en el projecte Mirades sobre sobre la Valira; els de 2n d’ESO, sobre Energies renovables; els de 3r d’ESO emetien un Projecte radiofònic diari, i els de 4t d’ESO, un Portafolis plurilingüe sobre una recerca real de feina.

 

ACTIVITAT ÉMILE 2n ESO: L’UNION EUROPÉENNE

La professora de Cultura i Valors Ètics Esther Blanco ha dut a terme una activitat en francès a Cultura i Valors Ètics a 2n d’ESO A, C i D. Els alumnes han preparat i realitzat unes presentacions comparant diversos aspectes entre diferents països europeus que ells mateixos havien cercat.

VISITA A L’INSTITUT TERRA ALTA (GANDESA). COMPANY DEL CONSORCI GEETS

El 10 d’abril, les professores Núria AlbertíSílvia Domínguez, Àngels JariodElisa Ruiz van visitar l’Institut Terra Alta, juntament amb companys del consorci GEETS de l’INS Badia i Margarit d’Igualada i de l’INS Baetulo de Badalona. Van poder conèixer quins aspectes organitzatius i metodològics els permeten millorar la competència comunicativa en anglès i francès, així com les activitats que duen a terme per fomentar habilitats culturals mitjançant el coneixement i el respecte a altres cultures.

 

VISITA A L’INSTITUT BAETULO (BADALONA). COMPANY DEL CONSORCI GEETS

El 26 d’abril, l’Anna Solà i la Júlia Falgàs van visitar l’INS Baetulo de Badalona i van assistir a la jornada multicultural amb motiu de la celebració de la Diada de Sant Jordi. L’INS Baetulo té com a punt fort l’optimització de la gran diversitat cultural del seu alumnat tot fent-ne una enorme font de riquesa.

Les nostres professores van destacar també l’excel·lent tasca decorativa i d’exposició de treballs de l’alumnat que han dut a terme en tots els espais de l’edifici; la iniciativa d’elaborar productes i vendre’ls a l’optativa d’Emprenedoria; així com la dinamització de la lectura (mitja hora diària fixa de lectura per plaer, en la qual tot l’alumnat té una diari de lectura on apunta les impressions dels llibres que va llegint de 1r a 4t d’ESO).

 

VISITA A L’INSTITUT JOAN ORÓ (LLEIDA). COMPANY DEL CONSORCI GEETS

El 6 de maig en Joan Pla, en Carles Ramírez i la Carme Sousa van visitar l’INS Joan Oró de Lleida, juntament amb companys de l’INS Badia i Margarit d’Igualada. De la mà de la direcció del centre van conèixer els aspectes organitzatius de centre del treball per projectes que duen a terme, la coordinació entre diferents àmbits i l’optimització de la competència plurilingüe del seu alumnat amb la metodologia CLIL, mitjançant el seu projecte d’immersió lingüística en anglès WhatsEp? (van poder assitir a classes de tecnologia i de matèmàtiques en anglès). Els professors van destacar també la gran feina que l’INS Joan Oró ha dut a terme pel que fa a la difusió dels seus projectes (web, xarxes socials, díptics i revistes).

 

 

TRANSFERÈNCIA DELS PERÍODES D’OBSERVACIÓ EN CENTRES EUROPEUS ENTRE MEMBRES DEL CONSORCI GEETS

El 7 de maig el grup impulsor va assistir a la seu del Departament d’Educació a la sessió de transferència dels diferents jobshadowings de professors del Consorci GEETS a centres educatius europeus. En ponències de 30 minuts cadascuna, van poder conèixer la línia dels sistemes educatius de països com Suècia, Dinamarca, Eslovàquia i Àustria, així com l’organització i les metodologies emprades a cada centre acollidor observat. La nostra professora Júlia Falgàs va explicar la seva observació al centre de secundària GR6 de Viena, juntament amb les seves companyes d’estada, Covadonga González, del Servei de Llengües Estrangeres i d’Origen, i Imma Alijarte, de l’INS Baetulo de Badalona. Tots els participants van acabar la seva ponència explicant l’impacte i les transformacions que aquesta experiència havia tingut al seu centre.

TRANSFERÈNCIA DE LES SIS VISITES A CENTRES DEL CONSORCI GEETS AL CLAUSTRE 

El 8 de maigun dels punts de l’ordre del dia de la reunió de Claustre de professors va ser la transferència de les sis visites que el nostre professorat i l’equip directiu havien anat realitzant al llarg del segon i tercer trimestre. Mitjançant una presentació de diapositives que recollia els aspectes més destacats de cada observació, el claustre de professors va poder conèixer aquells aspectes metodològics i d’organitzatius de centre dels membres del consorci  GEETS que poden ajudar-nos a optimitzar la qualitat del nostre servei educatiu pel que fa, sobretot, a la millora de la competència global i plurilingüe del nostre alumnat.

COOPERALÍMPICS. METODOLOGIA PBL 1r ESO

El 17 de maig els alumnes de 1r B ESO van dur a terme el producte final del repte Cooperalímpics, que va consistir en l’organització d’unes olimpíades per als alumnes de 5è de primària de l’Escola Vall d’Aro. El projecte va tenir una durada de dues setmanes, durant les quals els alumnes de 1r B van treballar la història dels JJOO a Socials (Lluís Salabert), van idear els jocs cooperatius a Educació Física (Laura Turon i Joan Pla), van estudiar el text argumentatiu per preparar els discursos de benvinguda i cloenda en català, castellà i anglès (Raquel Sànchez i Maria Tomàs), van elaborar les medalles a Visual i Plàstica (Fina Canadell) i van compondre l’himne a la matèria de Música (Judit Giralt). Els alumnes van rebre la visita d’alguns membres de la colla castellera  Els Minyons de Santa Cristina d’Aro, que els van explicar com treballar en grup per aconseguir carregar un castell. Uns dies abans de la cita olímpica, una comissió d’alumnes de 1rB es va desplaçar fins a l’Escola Vall d’Aro per tal d’explicar als futurs atletes de 5è de primària els jocs que havien concebut per al dia de la competició. Finalment, el 17 de maig, de 10:45 a 13:00 es van dur a terme els Cooperalímpics de la Vall d’Aro, una activitat basada en valors com el respecte, la solidaritat, la cooperació, la inclusió i l’esforç. Enhorabona a aquests atletes i organitzadors de luxe!!

 

100% APROVATS EN LES PROVES DELF JUNIOR SCOLAIRE A2 i B1. FÉLICITATIONS!

Aquest curs s’han triplicat les inscripcions a les proves DELF i 73 alumnes de segon cicle d’ESO es van presentar al DELF Junior Scolaire A2 i B1 a finals del mes d’abril: 37 alumnes al nivell A2, i 36 alumnes al nivell B1. L’última setmana de curs hem sabut que tots els alumnes han passat les proves amb èxit! El departament de francès els ha dedicat aquest cartell per felicitar-los i celebrar-ho:

 

 

 

The European Commission support for the production of this publication does not constitute an endorsement of the contents which reflects the views only of the authors, and the Commission cannot be held responsible for any use which may be made of the information contained therein.