Programa GEP – Generació Plurilingüe

El curs 2017-2018 el Departament d’Educació va iniciar el programa d’innovació pedagògica Generació Plurilingüe (GEP). La finalitat d’aquest programa és millorar la competència en llengües estrangeres de l’alumnat, afavorint el seu creixement acadèmic i posterior inserció laboral, i capacitant-lo per interactuar amb el món en diverses llengües i de manera crítica.

Les accions del programa GEP s’orienten, d’una banda, a incrementar el temps d’exposició de l’alumnat a les llengües estrangeres curriculars i, d’una altra, a consolidar un projecte lingüístic plurilingüe propi. A l’Institut Ridaura, el projecte GEP té l’objectiu d’incorporar i sistematitzar estratègies de treball integrat de continguts i llengua estrangera, per tal d’incrementar el grau d’exposició dels alumnes a la llengua estrangera i per introduir pràctiques amb metodologia CLIL, AICLE o EMILE (Aprenentatge integrat de Continguts i Llengües Estrangeres).

A tots els nivells de Secundària, i en àrees ben diverses, es realitzen diferents propostes didàctiques i actuacions com xerrades, sortides, tallers, activitats i jornades temàtiques en llengua estrangera, en anglès i en francès.

Aprendre amb les DNL

Les DNL (disciplines no lingüístiques) són matèries d’àmbit general que s’imparteixen en una llengua estrangera. A l’Institut Ridaura oferim a tot l’alumnat de 1r d’ESO l’Educació Física en anglès, i a 4t d’ESO s’ofereix la possibilitat de rebre l’ensenyament dels continguts de Geografia i Història en qualsevol de les dues llengües estrangeres del centre, en anglès o en francès. Els continguts d’aquesta matèria són els propis que corresponen a l’assignatura per currículum però s’insidirà també en aquells temes propis vinculats :

• a la cultura americana i anglosaxona (en el cas de l’anglès, veure la programació de GEP Contemporary History) i

• a la cultura francòfona i europea (en el cas del francès). La programació d’Histoire Géographie, a més, ofereix una alta preparació i una molt bona base a aquells estudiants que valorin la possibilitat de realitzar la doble titulació d’estudis BatxiBac.

Amb aquesta modalitat d’aprenentatge integrat, els estudiants perfeccionen el seu rendiment acadèmic en llengües estrangeres, així com el seu ús pràctic i, alhora, consoliden continguts i tècniques d’estudi pròpies de l’assignatura.