Les Ciències Socials són una matèria de caràcter obligatori en els centres de secundària. Més enllà, els aprenentatges vinculats a la Geografia, la Història, la Història de l’Art o la Ciutadania comporten conèixer i comprendre d’una manera crítica qualsevol aspecte relacionat amb la societat que ens envolta i d’aquesta manera prendre consciència de com les nostres actuacions del passat o d’avui poden condicionar el món que heretaran les generacions futures.
De la mateixa manera, la Filosofia permetrà el desenvolupament d’una sèrie de competències que ajudin a les persones a orientar-se, analitzar críticament i a pensar amb altres els reptes que compartim com a societat.
A les sessions a l’aula i fora d’ella es treballen no només els fets relacionats amb la matèria, sinó també el pensament i la consciència vinculades amb els fenòmens que ens envolten.
La distribució horària de les matèries del Departament de Ciències Socials a l’ESO i a Batxillerat / BatxiBac és la següent (hores/setmana):
ESO | 1r ESO | 2n ESO | 3r ESO | 4t ESO |
Ciències Socials, Geografia i Història | 3 | 3 | 3 | 3 |
Activitats Cíviques i Culturals (o Religió) | 1 | 1 | 1 | – |
Educació en Valors Cívics i Ètics (o Religió) | – | – | – | 1 |
Filosofia (optativa) | – | – | – | (3) |
Cultura Clàssica (optativa) | – | – | – | (3) |
BAT | 1rBAT | 2nBAT | 1rBBAC | 2nBBAC |
Història Món Contemporani | 3 | – | – | – |
Història d’Espanya | – | 3 | – | 3 |
Histoire de France et d’Espagne | – | – | 4 | 4 |
Filosofia i Ciutadania | 2 | – | 2 | – |
Història de la Filosofia | – | 3 | – | – |
Món Clàssic (optativa) | (3) | – | – | – |
Geografia (optativa) | – | (4) | – | (4) |
Història de l’Art (optativa) | – | (4) | – | – |
Ciències Socials : Geografia i Història a l’ESO
La matèria de Ciències Socials: Geografia i Història, es vincula amb el procés de desenvolupament competencial de l’àrea de coneixement de medi natural, social i cultural. Vegeu el curriculum de Ciències Socials, Decret 175/2022.
Activitats Cíviques i Culturals
L’assignatura d’activitats cíviques i culturals respon a la necessitat de treballar els valors culturals i ètics de les societats europees, com són els drets humans i els objectius de desenvolupament sostenibles. L’assignatura s’organitza a partir d’activitats educatives que desenvolupen la reflexió sobre la riquesa del bagatge intel·lectual heretat i la transmissió de les bases del patrimoni cultural de la nostra societat. Aquestes activitats han de poder preparar l’alumnat per conviure en una societat diversa i per a la participació en un món democràtic, amb el ple exercici de la llibertat ideològica comprensiva de totes les opcions que suscita la vida personal i social amb la dignitat de la persona i els seus drets inviolables.
El Departament d’Educació facilitarà orientacions sobre activitats educatives que desenvolupin la reflexió sobre la riquesa del bagatge intel·lectual heretat i la transmissió de les bases del patrimoni cultural de la nostra societat.
Educació en Valors Cívics i Ètics
L’educació en valors cívics i ètics constitueix un requisit necessari tant per a l’exercici crític, actiu i responsable de la ciutadania, com per al desenvolupament de l’autonomia moral i la personalitat de l’alumnat. No hi ha dubte que aquests dos propòsits es troben relacionats entre ells, donat que no és possible un exercici actiu i responsable de la ciutadania democràtica sense un compromís ètic personal, lliure i fonamentat, amb determinats principis i valors. D’aquí la necessitat que tota educació cívica o en valors estigui impregnada d’aquest exercici reflexiu i crític sobre la moral individual i col·lectiva que representa l’ètica filosòfica.
En termes generals, i d’acord amb els objectius educatius, la formació en valors cívics i ètics implica mobilitzar el conjunt de coneixements, destreses, actituds i valors que permeten a l’alumnat prendre consciència de la seva identitat personal i cultural, afrontar qüestions ètiques fonamentals, i adoptar una actitud conseqüent amb el caràcter interconnectat i ecodepenent de la seva vida en relació amb l’entorn; tot això amb l’objectiu de poder apreciar i aplicar amb autonomia de criteri aquelles normes i valors que regeixen la convivència en una societat lliure, plural, justa i pacífica.
L’alumnat, en el marc d’un sistema educatiu inclusiu, ha d’aprendre a ser competent per viure i conviure d’acord amb els valors propis d’una societat democràtica, plural i diversa. Ser competent en aquesta matèria significa poder detectar situacions tant de la vida quotidiana, com de contextos més globals, que permetin respondre i actuar des d’una perspectiva de caràcter ètic, respectant també la perspectiva de gènere.
Les competències es treballen en el context de situacions d’aprenentatge, connectades amb la realitat i que convidin l’alumnat a la reflexió, a la col·laboració i l’acció.
Pla lector
Amb l’objectiu d’afavorir i desenvolupar la competència lectora, des del Departament de Ciències Socials i la Coordinació GEP fem una proposta de lectures per a tot aquell alumnat de 4t d’ESO que vol gaudir amb la lectura i tenir una visió més àmplia, novel·lada en alguns casos, de diferents capítols històrics, aprofundint en les temàtiques curriculars.
Professorat Departament Ciències Socials, curs 2023-2024
Cap de Departament Ciències Socials Prof. Ciències Socials – ESO 2 Prof. Geografia – BAT 2 |
Òskar Vallano |
Prof. Ciències Socials – ESO 1 Prof. Activitats Cíviques i Culturals |
Cristina Martínez |
Prof. Ciències Socials – ESO 3 Prof. Activitats Cíviques i Culturals |
Adrià Puig |
Prof. Ciències Socials – ESO 2 Prof. Activitats Cíviques i Culturals |
Gerard Prados |
Prof. Activitats Cíviques i Culturals Prof. Educació en Valors Cívics i Ètics |
Aina Barahona |
Prof. Geografia i Història – ESO 4 Prof. Projecte de Recerca – ESO 4 Història del Món Contemporani – BAT 1 Història de l’Art – BAT 2 |
Mercè Arbiol |
Prof. Geografia i Història – ESO 4 Prof. Projecte de Recerca – ESO 4 Prof. Cultura Clàssica – ESO 4 |
Magüy González |
Prof. Geography & History – ESO 4 (GEP – English) | Mireia Singleton |
Prof. Histoire Géographie – ESO 4 (GEP – Français) | Carles Ramírez |
Prof. Filosofia – ESO 4 Prof. Filosofia i Ciutadania – BAT 1 Prof. Història de la Filosofia – BAT 2 |
Paula Tubert |
Coordinatrice BatxiBac Prof. Histoire de France et d’Espagne – BatxiBac 1 et 2 Prof. Història d’Espanya – BAT 2 |
Esther Blanco |