Ciències Socials

Les Ciències Socials són una matèria de caràcter obligatori en els centres de secundària. Més enllà, els aprenentatges vinculats a la Geografia, la Història, la Història de l’Art o la Ciutadania comporten conèixer i comprendre d’una manera crítica qualsevol aspecte relacionat amb la societat que ens envolta i d’aquesta manera prendre consciència de com les nostres actuacions del passat o d’avui poden condicionar el món que heretaran les generacions futures.

De la mateixa manera, la Filosofia permetrà el desenvolupament d’una sèrie de competències que ajudin a les persones a orientar-se, analitzar críticament i a pensar amb altres els reptes que compartim com a societat.

A les sessions a l’aula i fora d’ella es treballen no només els fets relacionats amb la matèria, sinó també el pensament i la consciència vinculades amb els fenòmens que ens envolten.

La distribució horària de les matèries del Departament de Ciències Socials a l’ESO i a Batxillerat / BatxiBac és la següent (hores/setmana):

ESO 1r ESO 2n ESO 3r ESO 4t ESO
Ciències Socials, Geografia i Història 3 3 3 3
Activitats Cíviques i Culturals (o Religió) 1 1 1
Educació en Valors Cívics i Ètics (o Religió) 1
Filosofia  (optativa) (3)
Cultura Clàssica  (optativa) (3)
BAT 1rBAT 2nBAT 1rBBAC 2nBBAC
Història Món Contemporani 3
Història d’Espanya 3 3
Histoire de France et d’Espagne 4 4
Filosofia i Ciutadania 2 2
Història de la Filosofia 3
Món Clàssic  (optativa) (3)
Geografia  (optativa) (4) (4)
Història de l’Art  (optativa) (4)

Ciències Socials : Geografia i Història a l’ESO

La matèria de Ciències Socials: Geografia i Història, es vincula amb el procés de desenvolupament competencial de l’àrea de coneixement de medi natural, social i cultural. Vegeu el curriculum de Ciències Socials, Decret 175/2022.

Activitats Cíviques i Culturals

L’assignatura d’activitats cíviques i culturals respon a la necessitat de treballar els valors culturals i ètics de les societats europees, com són els drets humans i els objectius de desenvolupament sostenibles. L’assignatura s’organitza a partir d’activitats educatives que desenvolupen la reflexió sobre la riquesa del bagatge intel·lectual heretat i la transmissió de les bases del patrimoni cultural de la nostra societat. Aquestes activitats han de poder preparar l’alumnat per conviure en una societat diversa i per a la participació en un món democràtic, amb el ple exercici de la llibertat ideològica comprensiva de totes les opcions que suscita la vida personal i social amb la dignitat de la persona i els seus drets inviolables.

El Departament d’Educació facilitarà orientacions sobre activitats educatives que desenvolupin la reflexió sobre la riquesa del bagatge intel·lectual heretat i la transmissió de les bases del patrimoni cultural de la nostra societat.

Educació en Valors Cívics i Ètics

L’educació en valors cívics i ètics constitueix un requisit necessari tant per a l’exercici crític, actiu i responsable de la ciutadania, com per al desenvolupament de l’autonomia moral i la personalitat de l’alumnat. No hi ha dubte que aquests dos propòsits es troben relacionats entre ells, donat que no és possible un exercici actiu i responsable de la ciutadania democràtica sense un compromís ètic personal, lliure i fonamentat, amb determinats principis i valors. D’aquí la necessitat que tota educació cívica o en valors estigui impregnada d’aquest exercici reflexiu i crític sobre la moral individual i col·lectiva que representa l’ètica filosòfica.

En termes generals, i d’acord amb els objectius educatius, la formació en valors cívics i ètics implica mobilitzar el conjunt de coneixements, destreses, actituds i valors que permeten a l’alumnat prendre consciència de la seva identitat personal i cultural, afrontar qüestions ètiques fonamentals, i adoptar una actitud conseqüent amb el caràcter interconnectat i ecodepenent de la seva vida en relació amb l’entorn; tot això amb l’objectiu de poder apreciar i aplicar amb autonomia de criteri aquelles normes i valors que regeixen la convivència en una societat lliure, plural, justa i pacífica.

L’alumnat, en el marc d’un sistema educatiu inclusiu, ha d’aprendre a ser competent per viure i conviure d’acord amb els valors propis d’una societat democràtica, plural i diversa. Ser competent en aquesta matèria significa poder detectar situacions tant de la vida quotidiana, com de contextos més globals, que permetin respondre i actuar des d’una perspectiva de caràcter ètic, respectant també la perspectiva de gènere.

Les competències es treballen en el context de situacions d’aprenentatge, connectades amb la realitat i que convidin l’alumnat a la reflexió, a la col·laboració i l’acció.

Pla lector

Amb l’objectiu d’afavorir i desenvolupar la competència lectora, des del Departament de Ciències Socials i la Coordinació GEP fem una proposta de lectures per a tot aquell alumnat de 4t d’ESO que vol gaudir amb la lectura i tenir una visió més àmplia, novel·lada en alguns casos, de diferents capítols històrics, aprofundint en les temàtiques curriculars.

Professorat Departament Ciències Socials, curs 2023-2024

Cap de Departament Ciències Socials