Sortida” Ruta de l´exili “

El passat 19 de desembre, els alumnes de 4t ESO vam realitzar l’excursió més emotiva que, de moment, hem fet mai. Podríem dir que va ser una sortida diferent, especial, perquè realment ens va emocionar. Només d’arribar a la Maternitat d’Elna, la nostra guia, l’Assumpta Montellà, una gran experta en el tema, ens va explicar exhaustivament tot el seu treball de recerca per desvetllar tot allò que ningú encara havia tret a la llum: què va significar l’exili per a milers i milers de persones amb qui ella ha estat parlant durant anys. Concretament, què va passar amb les dones embarassades i els nens que fugien de la Guerra Civil Espanyola i arribaven als camps de concentració d’Argelers i Rivesaltes.

L’Assumpta ens va explicar què va representar la Maternitat d’Elna i nosaltres vam poder veure amb els nostres ulls tots els espais de la casa, també ens va dur a la platja d’Argelers, ara buida, però encara freda, igual que aquell hivern del 1939 quan hi arribaren els milers de refugiats de tot Espanya.

La visita al Museu de l’Exili de la Jonquera també la considerem molt recomanable pels que no hi hàgiu estat mai. Actualment hi ha una exposició temporal sobre fotografies dels soldats de la “quinta del biberó” i la Batalla de l’Ebre que tampoc ens va deixar indiferents.

Tot plegat, una sortida que ens va fer pensar, reflexionar sobre la història dels nostres avis i besavis, però també ens va fer adonar que les guerres no s’han acabat i que a molts llocs del món, malauradament, encara hi ha conflictes bèl·lics.

Alumnes de 4t.